Nadchodzi fala dużych podwyżek myta związana z naliczaniem kosztów emisji CO2

Unijna dyrektywa zmusza państwa członkowskie EU do doliczenia „kosztów” emisji CO2 do opłat drogowych, co musi nastąpić w najbliższych trzech miesiącach.

Publikacja: 08.12.2023 09:11

Nadchodzi fala dużych podwyżek myta związana z naliczaniem kosztów emisji CO2

Foto: GDDKiA

W opłatach drogowych coraz dotkliwiej odczuwalny jest koszt emitowanego przez ciężarówki CO2. Rządy wprowadzają tę dodatkową opłatę zmuszone przez unijna dyrektywę nazwaną winietową. Do 25 marca 2024 roku mają wdrożyć ją wszystkie kraje unijne. 

Pierwszym krajem wliczającym „koszt” emisji CO2 w myto były Niemcy. W rezultacie dla ciężarówek Euro VI maut podrożał o 84 proc., co odpowiada 200 euro za tonę CO2, przy giełdowym kursie niecałych 69 euro za tonę 6 grudnia 2023 roku.

Austria ogłosiła podwyżkę myta od 1 stycznia. Rząd austriacki dolicza koszt emisji CO2 (zachowując bez zmian stawki za hałas, podobnie jak za zanieczyszczenie powietrza i zużycie infrastruktury), ale w przeciwieństwie do niemieckiego robi to stopniowo: 5 proc. w 2024 roku, czyli opłata dla klasy 1 powiększy się o 3,87 centów. W 2025 roku podwyżka może wynieść 6,46 centa i w 2026 roku 9,04 centy. – W przypadku lat 2025 i 2026 są to dopiero propozycje – zastrzega dyrektor Sekcji Serwisowej ZMPD Radosław Jerka. 

Czytaj więcej

Importerzy ciężarówek zadowoleni z 2023 roku

Od 1 stycznia drogowe opłaty na Węgrzech będą obciążone kosztami emisji CO2. Opłata na węgierskich autostradach wzrośnie o 22 proc., do 214,76 forintów za kilometr dla 5-osiowego zestawu z silnikiem Euro VI. Dla zestawu z homologacją Euro V podwyżka wyniesie 18,4 proc. W przypadku dróg krajowych podwyżka sięgnie (dla zestawu Euro VI) przeszło 33 proc. i opłata wyniesie 158,64 forinta za km. 

Jerka przypomina, że z początkiem października myto na Węgrzech wzrosło o 17 proc., co związane jest z podwyżką inflacyjną. Na początku grudnia także polskie Ministerstwo Infrastruktury dokona indeksacji opłat eToll, która nastąpi 1 stycznia. 

Rząd czeski ogłosił wstępnie, że od marca 2024 roku podniesie ceny myta o 10-15 proc. 

Dyrektywa winietowa zobowiązuje państwa członkowskiego do wprowadzenia do 25 marca 2024 roku opłat zależnych od emisji CO2 dla wszystkich pojazdów o dmc ponad 3,5 tony. 

Według PwC koszty ograniczenia emisji CO2 spowodują w Polsce wzrost cen transportu lądowego o 1,2 proc. przy obecnej strategii i o niemal 7 proc. przy wdrażaniu strategii „Net zero”, czyli zerowych emisji w 2050 roku. Dla energii wyliczają podwyżkę o 18 proc. przy obecnych celach i o blisko 80 proc. przy wdrażaniu strategii „Net zero”. 

W opłatach drogowych coraz dotkliwiej odczuwalny jest koszt emitowanego przez ciężarówki CO2. Rządy wprowadzają tę dodatkową opłatę zmuszone przez unijna dyrektywę nazwaną winietową. Do 25 marca 2024 roku mają wdrożyć ją wszystkie kraje unijne. 

Pierwszym krajem wliczającym „koszt” emisji CO2 w myto były Niemcy. W rezultacie dla ciężarówek Euro VI maut podrożał o 84 proc., co odpowiada 200 euro za tonę CO2, przy giełdowym kursie niecałych 69 euro za tonę 6 grudnia 2023 roku.

Pozostało 81% artykułu
Regulacje Ue
Po nowym roku z rynku przewozów międzynarodowych zniknie połowa ciężarówek
Regulacje Ue
Nakaz powrotu pojazdów do bazy to złamanie prawa UE
Regulacje Ue
Będzie ruch w białoruskich firmach w Polsce
Regulacje Ue
W Brukseli walczą koleje prywatne z państwowymi o dostęp do torów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Regulacje Ue
Umowa transportowa z Ukrainą przedłużona. Co się zmieni?