Od wielu lat widzimy niezmiennie zainteresowanie wśród polskich eksporterów krajami Azji Środkowej – przyznaje starsza specjalistka ds. relacji w finansowaniu handlu, Departament Ekspansji Zagranicznej BGK Janina Szwedo.
Dodaje, że polskie produkty w tych krajach są kojarzone z dobrą jakością i konkurencyjną ceną. – Do tej pory zrealizowaliśmy m.in. potwierdzanie oraz finansowanie akredytyw w Kazachstanie i Mongolii. Dotyczyły kontraktów na eksport olejów silnikowych, części hydraulicznych, maszyn górniczych oraz produktów spożywczych – wymienia Szwedo.
Maszyny i urządzenia
Z danych BGK wynika, że dla polskich eksporterów Turcja jest jednym z najbardziej atrakcyjnych rynków pozaeuropejskich. – Ze względu na wysoką inflację oraz słabnący kurs liry względem walut zagranicznych, polskie produkty są atrakcyjne nie tylko dzięki ich jakości, ale też cenie. W ciągu ostatnich lat dostawaliśmy zapytania dotyczące tego rynku z sektorów: przemysłu ciężkiego, odzieżowego, spożywczego, maszynowego, hutniczego oraz HiTech. Zrealizowaliśmy finansowania m.in. poprzez akredytywy, udzieliliśmy też gwarancji bankowych – opisuje przedstawicielka BGK.
Czytaj więcej
Specjalizująca się w wynajmie lokomotyw spółka Cargounit zakupi w Siemens Mobility do stu lokomotyw elektrycznych. To największy kontrakt na lokomotywy w Polsce.
Ożywienie notuje także KUKE. – Największe wzrosty ubezpieczonego eksportu odnotowaliśmy na Kaukaz, czyli do Gruzji, Azerbejdżanu (o ponad 70 proc.) i Armenii. W przypadku Turcji i państw Azji Środkowej wartość ubezpieczonej w KUKE sprzedaży była podobna do tej z 2022 roku – przyznaje dyrektor departamentu rozwoju produktów KUKE Luiza Bednarowska-Kopyść.