Nabrzmiewa sytuacja w kolejce w Koroszczynie

Terminal w Koroszczynie jest nadal niedrożny z powodu tirów omijających kolejkę. Część przewoźników jest zdeterminowana walczyć z łapownictwem, szuka pomocy u organów państwa.

Publikacja: 16.04.2024 20:26

Nabrzmiewa sytuacja w kolejce w Koroszczynie

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

W Siedlcach odbędzie się 17 kwietnia o 18.00 spotkanie przewoźników, którzy mają dość objeżdżania kolejki tirów stojących do terminalu w Koroszczynie. – Zainicjowałem spotkanie przewoźników z rejonów przygranicznych, z Koroszczyna, Białej Podlaskiej. Zapraszam do zajazdu „Europa”. Sytuacja jest dramatyczna, w nocy dzieją się dantejskie sceny, a władze wojewódzkie nie działają, policja nie radzi sobie na krótkim odcinku i nie jest w stanie upilnować kolejki – wyjaśnia przewoźnik z Siedlec Waldemar Jaszczur. 

Dobry interes

Jeden z przewoźników denerwuje się, że jego samochód stał 2 tygodnie czekając na wjazd na terminal w Koroszczynie. – Nie ma do kogo zwrócić się o pomoc, nikogo to nie interesuje. Policja mówi, że to nie jej sprawa, podobnie celnicy i Straż Graniczna. Celnicy dziennie odprawiają po 300 samochodów, z czego co najmniej 150 nie stała w kolejce – anonimowo wypowiada się przedsiębiorca. 

Czytaj więcej

Na granicy z Ukrainą jedno małe przejście odblokowane

Wskazuje, że przewozy na Białoruś to spore pieniądze. – Kurs na Białoruś to 2-2,5 tys. euro, więc jest czym się „dzielić”. Policja mówi, że kierowcy dostają po 300 euro za kurs, a jeśli uda im się zrobić w tygodniu czwarty, dostają 400 euro – informuje przewoźnik. 

Na wyjazd z Białorusi do Polski kierowcy czekają 2 dni. 

Policja tłumaczy, że „każdego dnia przez całą dobę do służby w rejon kolejki kierowanych jest kilkudziesięciu policjantów, którzy czuwają nad bezpieczeństwem i porządkiem. Działania te są na tyle szeroko zakrojone, że wymagają one wsparcia ze strony policjantów z jednostek Policji z terenu całego kraju.” 

Od 22 marca, gdy na granicy po wejściu kolejnego pakietu sankcji zaczęły obowiązywać dodatkowe dokumenty, liczba odprawianych ciężarówek zmalała do 200-250 na zmianę, gdy wcześniej dochodziło do 800-900 aut na zmianę. 

Tymczasem „Lubelski Urząd Wojewódzki nie posiada wiedzy dotyczącej objeżdżania kolejki samochodów ciężarowych oczekujących na przekroczenie granicy w Koroszczynie. Kolejkę na DK2 patrolują funkcjonariusze policji z Komendy Miejskiej Policji w Białej Podlaskiej oraz funkcjonariusze Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej w Chełmie” wyjaśnia urząd w liście do redakcji Rzeczpospolitej. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy apelują o zmniejszenie kosztów pracy

Celnicy kontrolują ładunki

Biuro rzecznika Izby Administracji Skarbowej w Lublinie przypomina, że przejście graniczne Kukuryki-Kozłowicze (terminal w Koroszczynie) jest jedynym czynnym przejściem dla ruchu pojazdów ciężarowych na całym odcinku granicy polsko-białoruskiej (od listopada 2021 roku zamknięte jest przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy, a od lutego 2023 roku – przejście w Bobrownikach). IAS tłumaczy, że ta sytuacja powoduje czasowe spiętrzenia ruchu towarowego przed przejściem w Kukurykach. 

IAS przypomina, że „z zakazu wyłączane są pojazdy, które już stoją w kolejce do przejścia granicznego – te sukcesywnie podjeżdżają do odprawy. Niewykluczone zatem, że część kierowców woli dojechać do kolejki, niż oczekiwać w godzinach obowiązującego zakazu np. na okolicznych parkingach.”

Zarazem celnicy podkreślają, że ich rolą jest „dbałość o to, by nie były łamane sankcje nałożone na Rosję i Białoruś. Takie kontrole obejmują m.in. skrupulatną weryfikację i kontrolę dokumentów towarzyszących transportom, sprawdzanie stanu faktycznego zgłoszenia z obowiązującymi przepisami i załącznikami do rozporządzeń w zakresie towarów sankcyjnych, sprawdzanie czy w dokumentach nie figurują towary lub podmioty objęte sankcjami. Jeżeli zachodzą przesłanki – przeprowadzane są fizyczne kontrole towarów.”

Dlatego też „mniej pojazdów ciężarowych przekracza granicę w Kukurykach niż wynoszą możliwości przepustowe tego przejścia granicznego.”

Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście