Przewoźnikom coraz ciężej spłacać raty leasingowe

Maleją obroty leasingu z transportu, spada popyt na ciągniki i naczepy, przewoźnicy mają coraz większe kłopoty ze spłatą rat.

Publikacja: 09.05.2024 10:11

Przewoźnikom coraz ciężej spłacać raty leasingowe

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Krajowy Rejestr Długów alarmuje, że wiele podmiotów nie radzi sobie ze spłatą rat leasingowych. W ostatnich dwunastu miesiącach ich zaległości wzrosły o 81,6 mln zł i przekraczają miliard zł. 

Jednoosobowe działalności gospodarcze mają 513,5 mln zł zaległości wobec firm leasingowych. Problemy dotyczą 6816 takich podmiotów. Natomiast spółki prawa handlowego są winne 543,8 mln zł. W tym gronie jest 4769 dłużników. – Małe i średnie przedsiębiorstwa to fundament polskiej gospodarki, który tworzy 47 procent PKB, i jednocześnie główny odbiorca leasingu. Ta usługa stanowi dla nich preferowaną formę finansowania działalności, przewyższając popularnością kredyt – przypomina prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki. 

Czytaj więcej

Od prezesa do kierowcy

Średnie zadłużenie przypadające na jeden podmiot wynosi 91,3 tys. zł. W ciągu roku wzrosło o 8,9 tys. zł. Pod względem branż najwięcej długów mają firmy transportowe. Nie zapłaciły one rat leasingowych na łączną sumę 288 mln zł. 

W 2023 roku firmy leasingowe pobrały z KRD 1,3 mln raportów gospodarczych o klientach, a od początku tego roku – prawie 460 tys. Najwięcej z tych sprawdzeń dotyczyło przedsiębiorstw z sektorów handlowego (20,8 proc.) i transportowego (13 proc.). 

W pierwszym kwartale roku wartość zawartych umów leasingowych na ciągniki siodłowe zmalała w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego o niecałe 15 proc. do 2,5 mld zł, na samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony wzrosła o 6,5 proc. do 1 mld zł. W przypadku naczep wartość umów leasingowych zmalała o ponad 31 proc. do 0,9 mld zł. 

Analitycy Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor przypominają, że zaległe zadłużenie przedsiębiorców zajmujących się drogowym transportem towarów przekroczyło właśnie 2 mld zł i w ostatnim roku wzrosło o prawie 11 proc. W tym czasie zaległości wszystkich firm podwyższyły się o niecałe 8 proc. 

Czytaj więcej

Kobalt od demokratów czy od nurków?

Na koniec 2023 r. 17 proc. firm transportowych deklarowało, że jest w złej kondycji finansowej, a kolejnych 5 proc. określało swoją sytuację jako bardzo złą - wynikało z badania barometru EFL „Skaner MŚP”. O dobrej kondycji wspominało 35 proc. firm, a o ani dobrej, ani złej najwięcej, bo 42 proc. badanych przedsiębiorców. 

Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście