Czy uda się powstrzymać ukraińską konkurencję na unijnym runku?

Batem na nieuczciwą, jak utrzymują polscy przewoźnicy, ukraińską konkurencję będzie elektroniczny system kontroli zezwoleń.

Publikacja: 17.06.2024 16:11

Czy uda się powstrzymać ukraińską konkurencję na unijnym runku?

Ukrinform

Foto: Ukrinform

Do 18 czerwca muszą zakończyć się negocjacje Komisji Europejskiej i Ukrainy w sprawie umowy transportowej. Rządy, w tym Polska, zaproponowały 8 zmian do umowy. Już wiadomo, że ministrowie transportu nie przyjęli zmiany zakresu stosowania umowy, czyli do UE nadal mogą wjeżdżać ukraińskie ciężarówki na pusto, ale będzie kontrolowany cel ich wjazdu i przewoźnik będzie musiał złożyć konieczne wyjaśnienia. Właśnie opracowanie szczegółów technicznych zajmuje najwięcej czasu. 

Ukraina nie zgadza się na żadne zmiany, jej przedsiębiorcom odpowiada w zasadzie nieskrępowany dostęp do transportowego rynku UE. Tamtejsi przedsiębiorcy rozbudowują flory, w 2023 roku na Ukrainie zarejestrowano ponad 6 tys. nowych cywilnych ciężarówek i zapewne wielokrotność tej liczby używanych. 

Czytaj więcej

Drobnicowe ożywienie w całej Europie

Polska Straż Graniczna zauważyła duży wzrost liczby pojazdów o złym stanie technicznym i coraz częściej wydaje zakazu wjazdu do Polski. – Cały czas zauważalna jest tendencja wzrostowa od 2021 roku – zaznacza dyrektor Departamentu Transportu MI Renata Rychter. 

Fatalny stan techniczny

Z danych Ministerstwa Infrastruktury wynika, że inspektorzy ITD przeprowadzili w 2024 roku 92 284 kontrole, z których 39,5% dotyczyło przewoźników zagranicznych. Udział samochodów zagranicznych wśród kontrolowanych wyniósł w styczniu 19,4%, w kwietniu 54,4%, w maju 51,4%. Pierwszy tydzień czerwca zaznaczył się spadkiem do 47%. 

Wśród skontrolowanych 15 695 aut (17 %) miało rejestracje z krajów trzecich (czyli poza unijnych), wśród których przeważają ukraińskie. W pierwszym kwartale samochody z krajów trzecich stanowiły nieco ponad 10 % poddanych inspekcji, zaś w kwietniu i maju odsetek był ponad dwukrotnie wyższy. W pierwszym tygodniu czerwca przekroczył 20 proc. 

Dyrektor Departamentu Transportu wskazuje, że od 15 stycznia do 14 maja liczba kontroli samochodów z rejestracją ukraińską wzrosła o 213 proc. do 9464, natomiast liczba wydanych decyzji na przewoźnika wzrosła o 230 proc. 

Czytaj więcej

Trwa zapaść w rejestracjach ciągników siodłowych

Liczba mandatów nałożonych na kierowców wzrosła o 264 proc., a liczba zatrzymanych dowodów rejestracyjnych o 340 proc. – Najwięcej naruszeń dotyczyło stanu technicznego samochodów, manipulacji tachografu, służby wykryły także liczną grupę niepłacącą myta, przekraczającą prędkość i jazdę przez skrzyżowanie na czerwonym świetle – wymienia Rychter. 

Lepsze kontrole

Główny inspektor transportu drogowego Artur Czapiewski przyznaje, że podległe mu służby nie notują masowej skali kabotaży i przerzutów. – Wiele oskarżeń nie znalazło potwierdzenia w wynikach kontroli – podkreśla Czapiewski. – W kolejnych miesiącach będziemy realizować kontrolę chroniące unijny rynek transportowy – zapowiada główny inspektor. 

Wskazuje, że brak współpracy z inspekcjami niemieckimi, czeskimi, słowackimi i ukraińskimi utrudniał działanie. 

Ministerstwo Infrastruktury planuje jednak wdrożyć komputerowy system kontrolo zezwoleń i to w trybie bez uzgodnień międzyresortowych. Projekt trafi bezpośrednio pod obrady Rady Ministrów. 

Kontrola zezwoleń w systemie SENT ruszy w lipcu i obejmie na początek zezwolenia na kraje trzecie. W przyszłym roku system obejmie także kontrolę zezwoleń na kraje trzecie dla unijnych przewoźników. 

Czytaj więcej

Ponadnormatywni domagają się harmonizacji

Zagraniczny przewoźnik będzie miał obowiązek zarejestrować się w systemie i w ten sposób zezwolenie będzie „skasowane”. Początkowo ITD będzie miało dostęp do danych geolokalizacyjnych, czyli sprawdzi, jak pojazd poruszał się po drogach, o ile przewoźnik zarejestrował się w systemie. Bez geolokalizatora nie będzie możliwości kontroli.

System przygotowywany jest przez Ministerstwo Finansów. Docelowo kontrola ma przebiegać zdalnie, podobnie jak w systemie e-Toll. Dane z SENT będą służyły do analizy ryzyka wobec przewoźników z krajów trzecich. 

Do 18 czerwca muszą zakończyć się negocjacje Komisji Europejskiej i Ukrainy w sprawie umowy transportowej. Rządy, w tym Polska, zaproponowały 8 zmian do umowy. Już wiadomo, że ministrowie transportu nie przyjęli zmiany zakresu stosowania umowy, czyli do UE nadal mogą wjeżdżać ukraińskie ciężarówki na pusto, ale będzie kontrolowany cel ich wjazdu i przewoźnik będzie musiał złożyć konieczne wyjaśnienia. Właśnie opracowanie szczegółów technicznych zajmuje najwięcej czasu. 

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście