Rząd podłożył nogę przewoźnikom samochodowym

Rząd nie przewiduje dopłat do wymiany tachografów cyfrowych w ciężarówkach transportu międzynarodowego. KE podwyższa kary za niekompletne zapisy tachografów.

Publikacja: 10.09.2024 17:20

Rząd podłożył nogę przewoźnikom samochodowym

Stoneridge

Foto: Stoneridge

Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia, że resort finansów wstrzymał wszelkie wydatki, aby ograniczyć deficyt, który i tak jest rekordowy. – Z KPO także nie możemy skorzystać, ponieważ wnioski o finansowanie z KPO trzeba była zaaprobować 2 lata wcześniej. Gdyby ówczesny rząd, tak jak hiszpański, pomyślał o branży, to mielibyśmy zapewnioną możliwość skorzystania z tych środków – uważa prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. 

Ceny idą w górę

Buczek dodaje, że przedsiębiorcy domagają się dofinansowania, ponieważ po trudnych blisko dwóch latach nie stać ich na wymianę urządzeń. – Z powodu złej sytuacji finansowej zbyt wielu przewoźników odkładało wymianę na ostatnią chwilę i teraz może być to trudne. Mamy bowiem ograniczoną liczbę warsztatów, aby obsłużyć m wszystkich zainteresowanych do końca tego roku. A nagły skok popytu na TC może podbić ceny tych urządzeń – obawia się prezes Związku Pracodawców Transport Logistyka Polska Maciej Wroński. 

Czytaj więcej

Rząd nadal zamierza opodatkować terminale intermodalne

Ministerstwo Infrastruktury szacowało koszt wymiany cyfrowych tachografów na wersję G2V2 w ponad ćwierć milionie ciężarówek na 1,75 mld zł. – Klienci się coraz bardziej interesują, ale i tak nie zdążą z operacją. Wymiana urządzeń nastąpiła w 10 proc. floty – szacuje Michał Cieślak ze spółki Eurotach, przedstawiciela producenta tachografów Stoneridge Electronics na Polskę. 

Przyznaje, że ceny wymiany będą szły w górę. – Teraz za montaż (wraz z tachografem) trzeba zapłacić 5 tys. zł, a jeszcze w maju i czerwcu można było dokonać tego za 3-3,5 tys. zł. Na dodatek zaczyna brakować tachografów. Importerzy nie zamówili większej ilości, bo nikt nie chciał za to płacić. Zanim rynek ruszy, minie miesiąc lub dwa. W listopadzie poprawi się dostępność, ale również powinien wzrosnąć popyt, więc możliwe, że do końca roku nie uda się zrównoważyć rynku – przewiduje Cieślak. 

Na dodatek przepustowość 600-700 krajowych warsztatów jest ograniczona, a wymiana urządzenia trwa 2-3 godziny. 

Firmy muszą dokonać wymiany do końca 2024 roku dla aut wyposażonych w tachograf nieinteligentny (G1), zaś dla pojazdów z tachografami inteligentnymi I generacji (G2V1) datą graniczną jest 18 sierpnia 2025 roku. - Sprawne tachografy wymontowane z naszych aut stworzą góry elektrośmieci – zaznacza Buczek. 

Wyższe kary

Zajmująca się w Komisji Europejskiej transportem DG Move odrzuciła apele o wydłużenie terminów na instalację tachografów G2V2. – Liczenie, że termin wejścia w życie będzie przesunięty jest naiwnością. Państwom zależy na zarobku na mandatach, służby niemieckie mogą z samych polskich ciężarówek zebrać w karach blisko miliard euro i dodatkowo skierować pojazdy do niemieckich serwisów. Służby oraz fiskus liczą na zarobek, zatem w niczym interesie nie jest przypominanie i namawianie do zamiany tachografów – podkreśla przedstawiciel Eurotach. 

Czytaj więcej

Czy zawalenie kamienicy w Łodzi nie opóźni projektu CPK?

Prawnik w TC Kancelarii Prawnej Mateusz Pernak przypomina, że najpóźniej do 14 lutego 2025 roku państwa członkowskie muszą wprowadzić w życie nowy załącznik naruszeń do dyrektywy 2006/22/WE. Zawiera ona klasyfikację naruszeń przepisów w kontekście tachografów, czasu prowadzenia pojazdów i czasu odpoczynku kierowców zawodowych. 

Wśród nowych naruszeń są: 

- nieprawidłowe stosowanie lub niestosowanie oznaczenia promu/pociągu – sklasyfikowane jak poważne naruszenie (poziom 1/3 – skala w kontekście naruszeń dotyczących tachografów jest trój poziomowa zamiast cztero),

- wymagane informacje nie zostały naniesione na wykresówkę – sklasyfikowano jako bardzo poważne naruszenie (poziom 2/3),

- zapisy nie zawierają symboli państw, których granice przekroczył kierowca w ciągu dziennego okresu pracy – sklasyfikowano jako poważne naruszenie (poziom 1/3),

- zapisy nie zawierają symboli państw, w których rozpoczął się i zakończył dzienny okres pracy kierowcy – sklasyfikowane jako poważne naruszenie (poziom 1/3).

Tachografy G2V2 zostały wprowadzone Pakietem Mobilności. 

Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście