Polska Izba Spedycji i Logistyki po raz kolejny skrytykowała projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej.
Projekt obejmuje podatkiem grunty, budynki i budowle wchodzące w skład obiektu infrastruktury kolejowej, mimo że na konferencji uzgodnieniowej, która odbyła się 07 –08 sierpnia „przedstawiciele Ministerstwa Finansów zadeklarowali, że zwolnienie dla terminali towarowych w zakresie gruntów, budynków i budowli stanowiących infrastrukturę kolejową udostępnianą zostanie zachowane, a kolejny projekt będzie zawierał nową propozycję redakcyjną przepisu – tak, aby zarządzający terminalami kolejowymi mogli korzystać ze zwolnienia podatkowego ujętego w art. 7 UPOL jako operatorzy obiektów infrastruktury usługowej (dalej: OIU) udostepniający infrastrukturę na zasadach określonych w rozdziale 6 a ustawy o transporcie kolejowym.”
Czytaj więcej
Katastrofa budowlana w Łodzi wstrzyma drążenie tunelu średnicowego w Łodzi. Jak ten wypadek wpłynie na harmonogram prac przy tunelu CPK?
Operator bez zwolnienia podatkowego?
PISiL alarmuje, że „To zapis, który może w interpretacji organów podatkowych odebrać operatorom terminali prawo do zwolnienia także w zakresie infrastruktury kolejowej, a nie tylko usługowej.”
Izba przypomina, że zwolnienie dla infrastruktury kolejowej (w różnym kształcie) istnieje od dawna, ale dopiero od 2022 roku ustawodawca zdecydował się je rozszerzyć na OIU. PISiL zaznacza, że na wzmiankowanej konferencji przedstawiciele Ministerstwa Finansów prezentowali stanowisko, zgodnie z którym wskazane zwolnienie dla terminali towarowych należy utrzymać, gdyż „zasadne jest aby elementy infrastruktury kolejowej znajdujące się