Rząd nadal zamierza opodatkować terminale intermodalne

Spedytorzy obawiają się, że fiskus zacznie wyliczać podatki terminalom intermodalnym, a interpretacja niejasnych nowych przepisów spadnie na sądy administracyjne.

Publikacja: 10.09.2024 11:33

Terminal kontenerowy Zduńska Wola-Karsznice

Terminal kontenerowy Zduńska Wola-Karsznice

Foto: PKP Cargo

Polska Izba Spedycji i Logistyki po raz kolejny skrytykowała projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej. 

Projekt obejmuje podatkiem grunty, budynki i budowle wchodzące w skład obiektu infrastruktury kolejowej, mimo że na konferencji uzgodnieniowej, która odbyła się 07 –08 sierpnia „przedstawiciele Ministerstwa Finansów zadeklarowali, że zwolnienie dla terminali towarowych w zakresie gruntów, budynków i budowli stanowiących infrastrukturę kolejową udostępnianą zostanie zachowane, a kolejny projekt będzie zawierał nową propozycję redakcyjną przepisu – tak, aby zarządzający terminalami kolejowymi mogli korzystać ze zwolnienia podatkowego ujętego w art. 7 UPOL jako operatorzy obiektów infrastruktury usługowej (dalej: OIU) udostepniający infrastrukturę na zasadach określonych w rozdziale 6 a ustawy o transporcie kolejowym.” 

Czytaj więcej

Czy zawalenie kamienicy w Łodzi nie opóźni projektu CPK?

Operator bez zwolnienia podatkowego?

PISiL alarmuje, że „To zapis, który może w interpretacji organów podatkowych odebrać operatorom terminali prawo do zwolnienia także w zakresie infrastruktury kolejowej, a nie tylko usługowej.” 

Izba przypomina, że zwolnienie dla infrastruktury kolejowej (w różnym kształcie) istnieje od dawna, ale dopiero od 2022 roku ustawodawca zdecydował się je rozszerzyć na OIU. PISiL zaznacza, że na wzmiankowanej konferencji przedstawiciele Ministerstwa Finansów prezentowali stanowisko, zgodnie z którym wskazane zwolnienie dla terminali towarowych należy utrzymać, gdyż „zasadne jest aby elementy infrastruktury kolejowej znajdujące się

na terenie terminali towarowych korzystały ze zwolnienia, tak jak pozostała infrastruktura kolejowa (równość wobec prawa” jak zaznaczyło Ministerstwo Finansów w zestawieniu uwag po konsultacjach publicznych. 

Organizacja spedytorów postuluje uszczegółowienia tej kwestii „poprzez zmianę brzmienia przepisu, a ponadto omówić ją w uzasadnieniu do projektu ustawy, aby uniknąć sporów pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi, które - jak historia pokazała - bardzo angażują także sądy administracyjne.” 

Czytaj więcej

Strajki w Hamburgu opóźniły dostawy kontenerów

Dlatego PISiL domaga się „utrzymania zwolnienia dla infrastruktury kolejowej na terminalach wymaga precyzyjnej zmiany redakcji przepisu, a co najmniej zamieszczenia stosownych wyjaśnień w uzasadnieniu do projektu.” 

Niezasadne różnicowanie podmiotów

Także Urząd Transportu Kolejowego w piśmie do Ministra Finansów z 19 lipca popiera inicjatywę spedytorów i wskazuje na zasadność dokonania zmian w projekcie ustawy. Zdaniem Prezesa UTK wykluczenie ze zwolnienia gruntów, na których usytuowane są terminale kolejowe, będzie niezasadnym różnicowaniem sytuacji podmiotów zarządzających infrastrukturą kolejową w zależności od rodzaju obiektu, którym zarządzają. Właściciele terminali kolejowych będą obciążeni podatkiem, który nie będzie obowiązywał w stosunku do podmiotów zarządzających np. stacjami rozrządowymi czy punktami zaplecza technicznego. 

PISiL zauważa, że zwolnienie podatkowe dla nieruchomości wchodzących w skład udostępnianej infrastruktury kolejowej terminali towarowych stanowiło także instrument wyrównania szans rynkowych transportu kolejowego i drogowego. Przewoźnicy kolejowi, którzy płacą za dostęp do torów na całej sieci, od lat domagają się objęcia mytem wszystkich dróg, a nie tylko 3,6 tys. km. 

Spedytorzy niepokoją się, że całkowite „uchylenie zwolnienia dla terminali – co może sugerować projektowane brzmienie przepisu art. 7 ust. 1a upol - nie tylko znacząco pogorszyłoby sytuację operatorów intermodalnych, ale także utrudniłoby i zahamowałby rozwój ważnego projektu stanowiącego przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania, jakim jest wspomniane przesunięcie modalne i założenia Greening Freight Transport Package.” 

Czytaj więcej

Przewoźnicy przesiadają się z nowych na stare ciężarówki

Z danych UTK wynika, że w Polsce działa 46 terminali intermodalnych o przeciętnej rocznej zdolności przepustowości obiektu od 150 do 150 tys. TEU i powierzchni kilku-kilkunastu ha. Największe terminale funkcjonują w Baltic Hub (2,95 mln TEU), BCT (1,2 mln TEU), GCT (0,64 mln) i Zduńskiej Woli Karsznicach (0,5 mln TEU). 

W pierwszym kwartale praca przewozowa transportu intermodalnego wzrosła o 23,6 proc. do 2,3 mld tkm, co stanowi 16,4 proc. pracy przewozowej kolei w Polsce. Jest to o blisko 5 pp. więcej niż rok wcześniej w tym samym okresie. 

Polska Izba Spedycji i Logistyki po raz kolejny skrytykowała projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej. 

Projekt obejmuje podatkiem grunty, budynki i budowle wchodzące w skład obiektu infrastruktury kolejowej, mimo że na konferencji uzgodnieniowej, która odbyła się 07 –08 sierpnia „przedstawiciele Ministerstwa Finansów zadeklarowali, że zwolnienie dla terminali towarowych w zakresie gruntów, budynków i budowli stanowiących infrastrukturę kolejową udostępnianą zostanie zachowane, a kolejny projekt będzie zawierał nową propozycję redakcyjną przepisu – tak, aby zarządzający terminalami kolejowymi mogli korzystać ze zwolnienia podatkowego ujętego w art. 7 UPOL jako operatorzy obiektów infrastruktury usługowej (dalej: OIU) udostepniający infrastrukturę na zasadach określonych w rozdziale 6 a ustawy o transporcie kolejowym.” 

Pozostało 82% artykułu
Krajowe
Wkrótce ruszy elektroniczna kontrola zezwoleń
Krajowe
Przedsiębiorcy mówią „nie” wzrostowi płacy minimalnej
Krajowe
Rejestracja zezwoleń obowiązkowa
Krajowe
Kontrole ciężarówek „do pierwszej krwi”
Krajowe
Rząd chce zmniejszyć obciążenia socjalne przewoźników