Na rynku ciężarówek regres dekady

Popyt na ciężarówki spadł do poziomu z 2015 roku. Handlowcy nie notują zainteresowania nowymi i używanymi ciężarówkami.

Publikacja: 04.10.2024 16:50

Na rynku ciężarówek regres dekady

Robert Przybylski DAF ciężarówki

Foto: Robert Przybylski

We wrześniu rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony w Polsce wyniosły 2076 sztuk, o 3,3 proc. mniej niż rok wcześniej. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku spadek rejestracji sięgnął 21 proc., wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Zastój na rynku nowych i używanych

PZPM podlicza, że wrzesień był dwunastym miesiącem spadku rejestracji, za wyjątkiem czerwca, gdy nastąpił niewielki wzrost wywołany rejestracjami pojazdów, które nie miały wyposażenia wymaganego przez dyrektywę GSR 2 i w lipcu ich rejestracja już nie byłaby możliwa.

Czytaj więcej

Nakaz powrotu pojazdów do bazy to złamanie prawa UE

PZPM wyjaśnia, że załamania na rynku samochodów ciężarowych należy upatrywać w sytuacji gospodarczej nie tylko w kraju, ale przede wszystkim za granicą co wiąże się ze spadkiem zapotrzebowania na transport. 

Dyrektor handlowy Renault Trucks Polska Marcin Majak wskazuje, że sprzedają się głównie auta z placu, stąd u większości marek rejestrowane są auta z datą produkcji 2023. – Nie widać, aby rosło zainteresowanie klientów zakupami. Przewiduję do końca roku rejestracje na poziomie 2 tys. ciężarówek miesięcznie. Nie wierzę także, aby w przyszłym roku nastąpiło zdecydowane odbicie i prognozy o 30 tys. zarejestrowanych ciężarówek wydają się nierealne – ocenia Majak. 

Bezruch panuje także na rynku samochodów z drugiej ręki. – Nie widzę światełka w tunelu, kryzys jak trwał tak trwa. Wartości aut z drugiej ręki stają w miejscu, bo obniżki i tak nie motywują do zakupów – podkreśla analityk Autovista Polska Marcin Kardas. 

PZPM podaje, że we wrześniu zarejestrowano 2 321 samochodów ciężarowych (+1% r/r), a od początku roku o 11,7 proc. więcej. Kardas wskazuje, że te dane nie musza świadczyć o rosnącym optymizmie przewoźników, którego w rozmowach z nimi jak i ze sprzedawcami nie widać. Natomiast każdy diler musi zarejestrować auto po trzech miesiącach postoju na składzie i z tego przepisu mogą wynikać przyrosty. 

MAN rozbił bank

Wrześniowe rejestracje ciągników siodłowych zmalały o 13,7 proc. r/r do 1441 szt., zaś narastająco skurczyły się o niemal 25 proc. do 14 639 szt. Liczba zarejestrowanych podwozi wzrosła o ponad 52 proc. do 541 szt. 

W podziale na marki, we wrześniu liderem rankingu pozostało Volvo z rejestracją 482 pojazdów, co oznacza 15-procentowy spadek r/r. Na drugim miejscu z wynikiem 436 pojazdów znalazł się MAN, którego rejestracje wzrosły o 78 proc. DAF poprawił rejestracje o 2 proc. do 296 szt. i wyprzedził markę Mercedes-Benz (263 szt., o 25 proc. mniej niż rok wcześniej. Na kolejnych lokatach znalazły się Scania, Iveco, Renault i Mitsubishi-Fuso. 

Czytaj więcej

Rząd USA ostrzega armatorów, aby nie podnosili cen

Po pierwszych dziewięciu miesiącach Scania zanotowała 4439 rejestracji, co oznacza wzrost o 14 proc., Volvo 3842 pojazdy (spadek o 23 proc.), MAN (3321 ciężarówek, spadek o 2 proc.), przed Mercedesem, DAF-em, Iveco, Renault i Ford Trucks. 

Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście