Na rynku ciężarówek regres dekady

Popyt na ciężarówki spadł do poziomu z 2015 roku. Handlowcy nie notują zainteresowania nowymi i używanymi ciężarówkami.

Publikacja: 04.10.2024 16:50

Na rynku ciężarówek regres dekady

Foto: Robert Przybylski

We wrześniu rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony w Polsce wyniosły 2076 sztuk, o 3,3 proc. mniej niż rok wcześniej. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku spadek rejestracji sięgnął 21 proc., wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Zastój na rynku nowych i używanych

PZPM podlicza, że wrzesień był dwunastym miesiącem spadku rejestracji, za wyjątkiem czerwca, gdy nastąpił niewielki wzrost wywołany rejestracjami pojazdów, które nie miały wyposażenia wymaganego przez dyrektywę GSR 2 i w lipcu ich rejestracja już nie byłaby możliwa.

Czytaj więcej

Nakaz powrotu pojazdów do bazy to złamanie prawa UE

PZPM wyjaśnia, że załamania na rynku samochodów ciężarowych należy upatrywać w sytuacji gospodarczej nie tylko w kraju, ale przede wszystkim za granicą co wiąże się ze spadkiem zapotrzebowania na transport. 

Dyrektor handlowy Renault Trucks Polska Marcin Majak wskazuje, że sprzedają się głównie auta z placu, stąd u większości marek rejestrowane są auta z datą produkcji 2023. – Nie widać, aby rosło zainteresowanie klientów zakupami. Przewiduję do końca roku rejestracje na poziomie 2 tys. ciężarówek miesięcznie. Nie wierzę także, aby w przyszłym roku nastąpiło zdecydowane odbicie i prognozy o 30 tys. zarejestrowanych ciężarówek wydają się nierealne – ocenia Majak. 

Bezruch panuje także na rynku samochodów z drugiej ręki. – Nie widzę światełka w tunelu, kryzys jak trwał tak trwa. Wartości aut z drugiej ręki stają w miejscu, bo obniżki i tak nie motywują do zakupów – podkreśla analityk Autovista Polska Marcin Kardas. 

PZPM podaje, że we wrześniu zarejestrowano 2 321 samochodów ciężarowych (+1% r/r), a od początku roku o 11,7 proc. więcej. Kardas wskazuje, że te dane nie musza świadczyć o rosnącym optymizmie przewoźników, którego w rozmowach z nimi jak i ze sprzedawcami nie widać. Natomiast każdy diler musi zarejestrować auto po trzech miesiącach postoju na składzie i z tego przepisu mogą wynikać przyrosty. 

MAN rozbił bank

Wrześniowe rejestracje ciągników siodłowych zmalały o 13,7 proc. r/r do 1441 szt., zaś narastająco skurczyły się o niemal 25 proc. do 14 639 szt. Liczba zarejestrowanych podwozi wzrosła o ponad 52 proc. do 541 szt. 

W podziale na marki, we wrześniu liderem rankingu pozostało Volvo z rejestracją 482 pojazdów, co oznacza 15-procentowy spadek r/r. Na drugim miejscu z wynikiem 436 pojazdów znalazł się MAN, którego rejestracje wzrosły o 78 proc. DAF poprawił rejestracje o 2 proc. do 296 szt. i wyprzedził markę Mercedes-Benz (263 szt., o 25 proc. mniej niż rok wcześniej. Na kolejnych lokatach znalazły się Scania, Iveco, Renault i Mitsubishi-Fuso. 

Czytaj więcej

Rząd USA ostrzega armatorów, aby nie podnosili cen

Po pierwszych dziewięciu miesiącach Scania zanotowała 4439 rejestracji, co oznacza wzrost o 14 proc., Volvo 3842 pojazdy (spadek o 23 proc.), MAN (3321 ciężarówek, spadek o 2 proc.), przed Mercedesem, DAF-em, Iveco, Renault i Ford Trucks. 

We wrześniu rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony w Polsce wyniosły 2076 sztuk, o 3,3 proc. mniej niż rok wcześniej. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku spadek rejestracji sięgnął 21 proc., wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Zastój na rynku nowych i używanych

Pozostało 90% artykułu
Drogowy
Kierowcy ciężarówek: pomogą i obronią
Drogowy
Zawodne tachografy mogą drogo kosztować przewoźników
Drogowy
Największy polski producent naczep tnie inwestycje
Drogowy
Czy polski rząd będzie bronił rodzimych przewoźników?
Drogowy
Blisko 200 mld zł na transport