Nakaz powrotu pojazdów do bazy to złamanie prawa UE

TSUE stwierdził, że przepisy Pakietu Mobilności są zgodne z prawem Unii Europejskiej, z jednym wyjątkiem.

Publikacja: 04.10.2024 11:52

Nakaz powrotu pojazdów do bazy to złamanie prawa UE

Foto: GDDKiA

Trybunał Sprawiedliwości UE zawyrokował 4 października, że:

- zakaz spędzania przez kierowców regularnego okresu odpoczynku w pojeździe,

- obowiązek zorganizowania przez przedsiębiorstwa transportowe pracy kierowców w taki sposób, aby kierowcy mogli w czasie pracy powracać co trzy lub cztery tygodnie do bazy eksploatacyjnej lub do miejsca zamieszkania,

- przyspieszenie daty wejścia w życie obowiązku zainstalowania inteligentnych tachografów drugiej generacji,

- czterodniowy cooling off period w kabotażu,

Czytaj więcej

Rząd USA ostrzega armatorów, aby nie podnosili cen

- zakwalifikowanie kierowców jako „pracowników delegowanych”, podczas przewozów cross-trade i kabotażu

są zgodne z prawem UE i odrzucił wszystkie skargi w tym zakresie. 

Absurdalny przepis

Jedynym wyjątkiem jest obowiązek powrotu do bazy pojazdów co 8 tygodni. 

Trybunał uznał, że Parlament i Rada nie wykazały w trakcie procesu, że w chwili przyjęcia tego środka dysponowały wystarczającymi informacjami pozwalającymi im ocenić jego proporcjonalność i uchylił przepis o tym obowiązku. 

Związek Pracodawców Transport Logistyka Polska przypomina, że skargę w tej sprawie wniosło szereg państw członkowskich Unii Europejskiej, w tym Polska.

Przewoźnicy są zadowolenie z wyroku. – Patrząc na linią orzeczniczą Trybunału spodziewaliśmy się takiego rozstrzygnięcia. Dobrze jednak, że Trybunał uchylił obowiązek powrotu pojazdu do bazy eksploatacyjnej, gdyż przepis ten był nie tylko absurdalny i kosztowny dla przewoźników, ale także sprzeczny z polityką klimatyczną Unii Europejskiej. Kilkaset tysięcy pojazdów wracających co 8 tygodni do bazy, często bez jakiegokolwiek ładunku, generowało w Europie emisję gazów cieplarnianych na poziomie zbliżonym do emisji niektórych państw członkowskich UE – wskazuje prezes TLP Maciej Wroński. 

Czytaj więcej

Wielkie inwestycje kurierów

Także prezes ZMPD Jan Buczek dobrze ocenia wyrok TSUE. – Zadowoleni jesteśmy tego wyroku, bo powrót szkodził nie tylko branży, ale i bezpieczeństwu ruchu drogowego i środowisku naturalnemu. Pozostałe przepisy odnoszą się do sfery socjalnej – zaznacza Buczek. 

Koszty za wysokie

Buczek przyznaje, że dobrze, że doszło do zaskarżenia i udało się wygrać jeden element, bo był to absurdalny warunek. – Szkoda, że okres prac nad Pakietem Mobilności trafił na młody, właśnie ukonstytuowany rząd, który nie wspierał nas na forum unijnym – wyjaśnia prezes ZMPD.  

Zauważa, że sytuacja powtarza się. – Branża jest w trudnej sytuacji, ale rząd w nowym składzie, pomimo deklarowanej przychylności, nie wsparł przewoźników i nie odciążył nas w zakresie kosztów. Wdrożony przez poprzedników Polski Ład okazał się działaniem szkodzącym całej polskiej gospodarce, nie naprawiającym żadnego elementu gospodarki poza celem fiskalnym – wymienia Buczek. 

Czytaj więcej

Coraz bliżej do jazdy na turkusowych światłach

Przypomina, że przedstawiciele obecnego rządu, pomimo krytyki wcześniejszego gabinetu, obiecywali przedsiębiorcom redukcję kosztów. – Okazało się jednak, że do dziś pozostawieni jesteśmy sami sobie. Polskie rodzime i rodzinne firmy transportowe nie są w stanie z takim poziomem kosztów konkurować na rynkach międzynarodowych, bo tam obowiązuje cena dnia i wygrywają przewoźnicy, których rządy okazały większą wrażliwość na sytuację rodzimych przewoźników i wdrożyły Pakiet Mobilności w taki sposób, aby przewoźnicy mieli szanse konkurować. My takiej szansy nie mamy i widać, że obecny rząd nie zamierza się nad tym na poważnie pochylić – kończy Buczek. 

Trybunał Sprawiedliwości UE zawyrokował 4 października, że:

- zakaz spędzania przez kierowców regularnego okresu odpoczynku w pojeździe,

Pozostało jeszcze 97% artykułu
Regulacje Ue
Elektronizacja dokumentów transportowych z dwuletnim poślizgiem
Regulacje Ue
Inteligentne tachografy dla ukraińskich ciężarówek
Regulacje Ue
Niemcy wyszły ze strefy Schengen
Regulacje Ue
Unia potrzebuje setek miliardów euro na infrastrukturę transportową
Regulacje Ue
Nie wypalił misterny plan przejścia na elektromobilność