Nakaz powrotu pojazdów do bazy to złamanie prawa UE

TSUE stwierdził, że przepisy Pakietu Mobilności są zgodne z prawem Unii Europejskiej, z jednym wyjątkiem.

Publikacja: 04.10.2024 11:52

Nakaz powrotu pojazdów do bazy to złamanie prawa UE

Foto: GDDKiA

Trybunał Sprawiedliwości UE zawyrokował 4 października, że:

- zakaz spędzania przez kierowców regularnego okresu odpoczynku w pojeździe,

- obowiązek zorganizowania przez przedsiębiorstwa transportowe pracy kierowców w taki sposób, aby kierowcy mogli w czasie pracy powracać co trzy lub cztery tygodnie do bazy eksploatacyjnej lub do miejsca zamieszkania,

- przyspieszenie daty wejścia w życie obowiązku zainstalowania inteligentnych tachografów drugiej generacji,

- czterodniowy cooling off period w kabotażu,

Czytaj więcej

Rząd USA ostrzega armatorów, aby nie podnosili cen

- zakwalifikowanie kierowców jako „pracowników delegowanych”, podczas przewozów cross-trade i kabotażu

są zgodne z prawem UE i odrzucił wszystkie skargi w tym zakresie. 

Absurdalny przepis

Jedynym wyjątkiem jest obowiązek powrotu do bazy pojazdów co 8 tygodni. 

Trybunał uznał, że Parlament i Rada nie wykazały w trakcie procesu, że w chwili przyjęcia tego środka dysponowały wystarczającymi informacjami pozwalającymi im ocenić jego proporcjonalność i uchylił przepis o tym obowiązku. 

Związek Pracodawców Transport Logistyka Polska przypomina, że skargę w tej sprawie wniosło szereg państw członkowskich Unii Europejskiej, w tym Polska.

Przewoźnicy są zadowolenie z wyroku. – Patrząc na linią orzeczniczą Trybunału spodziewaliśmy się takiego rozstrzygnięcia. Dobrze jednak, że Trybunał uchylił obowiązek powrotu pojazdu do bazy eksploatacyjnej, gdyż przepis ten był nie tylko absurdalny i kosztowny dla przewoźników, ale także sprzeczny z polityką klimatyczną Unii Europejskiej. Kilkaset tysięcy pojazdów wracających co 8 tygodni do bazy, często bez jakiegokolwiek ładunku, generowało w Europie emisję gazów cieplarnianych na poziomie zbliżonym do emisji niektórych państw członkowskich UE – wskazuje prezes TLP Maciej Wroński. 

Czytaj więcej

Wielkie inwestycje kurierów

Także prezes ZMPD Jan Buczek dobrze ocenia wyrok TSUE. – Zadowoleni jesteśmy tego wyroku, bo powrót szkodził nie tylko branży, ale i bezpieczeństwu ruchu drogowego i środowisku naturalnemu. Pozostałe przepisy odnoszą się do sfery socjalnej – zaznacza Buczek. 

Koszty za wysokie

Buczek przyznaje, że dobrze, że doszło do zaskarżenia i udało się wygrać jeden element, bo był to absurdalny warunek. – Szkoda, że okres prac nad Pakietem Mobilności trafił na młody, właśnie ukonstytuowany rząd, który nie wspierał nas na forum unijnym – wyjaśnia prezes ZMPD.  

Zauważa, że sytuacja powtarza się. – Branża jest w trudnej sytuacji, ale rząd w nowym składzie, pomimo deklarowanej przychylności, nie wsparł przewoźników i nie odciążył nas w zakresie kosztów. Wdrożony przez poprzedników Polski Ład okazał się działaniem szkodzącym całej polskiej gospodarce, nie naprawiającym żadnego elementu gospodarki poza celem fiskalnym – wymienia Buczek. 

Czytaj więcej

Coraz bliżej do jazdy na turkusowych światłach

Przypomina, że przedstawiciele obecnego rządu, pomimo krytyki wcześniejszego gabinetu, obiecywali przedsiębiorcom redukcję kosztów. – Okazało się jednak, że do dziś pozostawieni jesteśmy sami sobie. Polskie rodzime i rodzinne firmy transportowe nie są w stanie z takim poziomem kosztów konkurować na rynkach międzynarodowych, bo tam obowiązuje cena dnia i wygrywają przewoźnicy, których rządy okazały większą wrażliwość na sytuację rodzimych przewoźników i wdrożyły Pakiet Mobilności w taki sposób, aby przewoźnicy mieli szanse konkurować. My takiej szansy nie mamy i widać, że obecny rząd nie zamierza się nad tym na poważnie pochylić – kończy Buczek. 

Trybunał Sprawiedliwości UE zawyrokował 4 października, że:

- zakaz spędzania przez kierowców regularnego okresu odpoczynku w pojeździe,

Pozostało 97% artykułu
Regulacje Ue
Po nowym roku z rynku przewozów międzynarodowych zniknie połowa ciężarówek
Regulacje Ue
Będzie ruch w białoruskich firmach w Polsce
Regulacje Ue
W Brukseli walczą koleje prywatne z państwowymi o dostęp do torów
Regulacje Ue
Umowa transportowa z Ukrainą przedłużona. Co się zmieni?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Regulacje Ue
Ponadnormatywni domagają się harmonizacji