Wielkie inwestycje kurierów

Obsługa ponad miliarda przesyłek wymaga od kurierów rozbudowy zaplecza logistycznego. Nowe duże inwestycje w magazyny i automaty paczkowe.

Publikacja: 03.10.2024 13:01

Nowy magazyn InPost w Woli Bykowskiej, otwarty na początku października 2024 roku.

Nowy magazyn InPost w Woli Bykowskiej, otwarty na początku października 2024 roku.

Foto: InPost

Grupa InPost otworzyła największe w Polsce centrum logistyczne w Woli Bykowskiej – niedaleko Warszawy i Łodzi, które liczy 36 tys. m kw. Docelowo obsłuży do 85 tys. paczek na godzinę. – W 2016 roku otworzyliśmy sortownię w Woli Bykowskiej, z założeniem o użytkowaniu jej przez dekadę. Jednak tempo, w jakim rozwija się Grupa InPost, przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. W zeszłym roku podjęliśmy decyzję o budowie kolejnego, dwukrotnie większego centrum logistycznego w Woli Bykowskiej, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na najnowocześniejsze usługi logistyczne w Polsce. Nowopowstały obiekt to najnowsze i największe w Polsce centrum logistyczne – zaznacza założyciel i CEO InPost Rafał Brzoska. 

Jakość dla milionów przesyłek

Powodem inwestycji jest zachowanie jakości przy rosnącej liczbie przesyłek. – Rozbudowa centrów logistycznych pozwala nam umacniać nasze przewagi konkurencyjne, a także utrzymywać operacyjną efektywność. Jakość naszej logistyki w Polsce wyznacza standardy, które wdrażamy na wszystkich 9 rynkach europejskich, gdzie obecnie działamy. W Europie Zachodniej standard D+1 dotychczas był traktowany jako usługa premium, natomiast Grupa InPost to zrewolucjonizowała, dzięki czemu stajemy się liderem w całej Europie – tłumaczy Brzoska. W nowym centrum znajdują się 4 wiaty kurierskie dla 120 kurierów. 

Wiceprezes Last Mile Expert Mirek Grał wskazuje, że rozbudowa infrastruktury magazynowej (sortownie lub centra dystrybucyjne) ma dwa podłoża:

  1. Zwiększenie przepustowość sieci, często związane z zmianą profilu przesyłek – z krajowych na międzynarodowe (CrossBorder). Często jest to powiązane z długoterminową strategią rozwoju konkretnych produktów.
  2. Czasami jest to związane także z wolumenem, który u danych przewoźników rośnie szybciej niż średnia rynkowa. W innych przypadkach po prostu zastąpieniem starych budynków/urządzeń sortujących na nowe, w ramach wcześniej zatwierdzonego CAPEX’u (wracamy do pkt 1)

Czytaj więcej

Coraz bliżej do jazdy na turkusowych światłach

Szef polskiego oddziału Industrial & Logistics Agency Cushman&Wakefield Damian Kołata przypomina, że InPost, który odpowiada za połowę rynku CEP w Polsce, dostarczył jedynie w drugim kwartale tego roku aż 170 milionów przesyłek (+20% rdr), a w zeszłym, 2023, aż 589,5 mln, o 16% więcej niż w 2022 roku. – Co ważne – 19 grudnia 2023 roku, firma ta obsłużyła rekordową liczbę paczek – prawie 11 milionów w ciągu jednego dnia, podczas gdy w szczytowym dniu 2019 roku był to tylko 1 milion, a w 2016 roku niecałe 500 000 tysięcy. Przedsiębiorcy widzą więc w handlu elektronicznym dobrą perspektywę – wskazuje Kołata. 

InPost dysponuje 71 oddziałami w całej Polsce, a w tym roku otworzył nowe oddziały w Kielcach, Radomiu, Jeleniej Górze, Ciechanowie i Rudzie Śląskiej. Łączna powierzchnia magazynów InPost w Polsce to prawie 700 tys. m kw. InPost jest obecnie drugim największym operatorem pod względem powierzchni magazynowo logistycznej w Polsce. 

Inwestycje konkurencji 

Największym jest Amazon, który ma ponad 1,1, mln m kw. łącznie z otwartym we wrześniu w Gorzyczkach nowym centrum logistycznym o powierzchni 211 tys. m kw. To już 11 obiekt Amazon w Polsce oraz 3 w woj. Śląskim. Pracę w nowym obiekcie znajdzie w najbliższym roku tysiąc osób. 

Gorzyczki leżą przy granicy z Czechami i dzięki autostradzie A1 tworzą ważny węzeł komunikacyjny z północno-zachodnią częścią kraju. – Uruchomienie centrum dystrybucji w Gorzyczkach jest dla nas kolejnym, ważnym etapem rozwoju działalności Amazon w CEE. Nowe centrum usprawni nie tylko naszą sieć logistyczną w Polsce, ale też w sąsiednich krajach europejskich, przyczyniając się do szybszej realizacji dostaw oraz efektywniejszego procesowania zamówień dla klientów Amazon w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – podkreśla zarządzający centrum logistycznym Amazon w Gorzyczkach i Bielanach Wrocławskich Tomasz Michalski. 

Czytaj więcej

Czy wodór zastąpi olej napędowy?

Obiekt w Gorzyczkach zajmuje się głównie zamówieniami typu „non sortable”, czyli produktami wielkogabarytowymi i niestandardowymi, jak np. meble czy sprzęt ogrodowy. To produkty, których nie można automatycznie sortować na przenośnikach taśmowych. To drugie tego typu centrum w Polsce – pierwsze znajduje się w Bielanach Wrocławskich. 

Inwestycji w magazyny dokonały w poprzednich latach także DPD i DHL e-commerce. 

Kosztowana ostatnia mila

Kołata przyznaje, że choć na pozór może się wydawać, że kluczowe pod kątem logistyki i jej kosztów są przede wszystkim procesy zaopatrzenia, magazynowania, kompletacji, usług kreujących wartość dodaną, czy też zarządzania zwrotami, to właśnie ostatnia mila stanowi ból głowy ze względu na fakt, że odpowiada za co najmniej 50% wszystkich kosztów poniesionych w ramach łańcucha dostaw

Pracowni Cushman & Wakefield przypomina, że według Postis, aż 93 % rodzimych sprzedawców e-commerce uważa etap ostatniej mili procesu dostawy za bardzo ważny (83 proc.) lub ważny (10 proc.) element na drodze do zadowolenia klientów i utrzymania pozycji rynkowej. – Stąd zarówno dostawy w ramach smart city przedstawione w poprzednim rozdziale, jak i rozbudowana struktura aparatów paczkowych odgrywać będą kluczową rolę w procesie dalszego rozwoju e-commerce, oczywiście w oparciu o odpowiednio ukształtowany ekosystem sortowni kurierskich i micro-hubów, które niczym tętnice toczące krew, zaopatrywać będą kurierów i aparaty paczkowe w przesyłki zamówione przez polskich konsumentów – tłumaczy Kołata. 

Zaznacza, że liczba paczek stale rośnie i przekroczyła już w Polsce poziom 1,4 miliarda, co w porównaniu z Francją (3,3 miliarda), Niemcami (4,2 miliarda) oraz Wielką Brytanią (4,4 miliarda) jest tylko pozornie małą liczbą, biorąc pod uwagę rozmiar rynku.

Czytaj więcej

Zawodne tachografy mogą drogo kosztować przewoźników

Polski rynek aparatów paczkowych jest największy w Europie. – Na koniec 2023 roku, było ich według Last Mile Partners w naszym kraju prawie 40 000, podczas gdy w Wielkiej Brytanii o ponad połowę mniej – 15 390, podobnie, jak w Niemczech – 15 340 i jeszcze mniej we Francji (15 340) oraz Czechach (10 070). Dane zebrane natomiast przez nas na koniec pierwszego półrocza 2024 pozwalają ogłosić, że posiadamy prawie 46 000 takich urządzeń, więc jeśli rynek rósł będzie liniowo, zanotujemy 30-procentowy wzrost przy ogromnej już skali gwarantującej absolutne pierwsze miejsce w Europie. Wartym podkreślenia jest również fakt, że na jednego mieszkańca Polski przypada średnio 7 skrytek w aparacie paczkowym – podlicza Kołata.

Grupa InPost otworzyła największe w Polsce centrum logistyczne w Woli Bykowskiej – niedaleko Warszawy i Łodzi, które liczy 36 tys. m kw. Docelowo obsłuży do 85 tys. paczek na godzinę. – W 2016 roku otworzyliśmy sortownię w Woli Bykowskiej, z założeniem o użytkowaniu jej przez dekadę. Jednak tempo, w jakim rozwija się Grupa InPost, przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. W zeszłym roku podjęliśmy decyzję o budowie kolejnego, dwukrotnie większego centrum logistycznego w Woli Bykowskiej, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na najnowocześniejsze usługi logistyczne w Polsce. Nowopowstały obiekt to najnowsze i największe w Polsce centrum logistyczne – zaznacza założyciel i CEO InPost Rafał Brzoska. 

Pozostało 89% artykułu
Produkty i Usługi
Obiecujące dla logistyków rynki południowych sąsiadów
Produkty i Usługi
W Europie trwa wyścig po miejsca na automaty paczkowe
Produkty i Usługi
Logistyczni specjaliści w blokach startowych
Produkty i Usługi
Rynek logistyczny na świecie ponownie rośnie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Produkty i Usługi
Kurierzy stawiają na automaty. Czy znikną dostawy do domu?