Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep

Wraz ze spadkami europejskiej produkcji przemysłowej, urwało się dno na ryku naczep. Popyt kurczy się, co gorsza przyspiesza tempo spadku.

Publikacja: 12.11.2024 17:29

Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Rejestracje naczep zmalały w październiku o ponad 36 proc. do 1298 nowych naczep o dmc powyżej 3,5 tony, a po dziesięciu miesiącach spadek wyniósł ponad 33 proc., gdy zarejestrowano 13 589 naczep, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Wywrotki jeszcze się trzymają

W ogólnym rankingu przyczep i naczep, według podrodzaju w pierwszych dziesięciu miesiącach, największą grupę stanowiły niezmiennie platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe, których przybyło 6 523 szt.; mniej o 42 proc. niż rok wcześniej. 

Czytaj więcej

Po nowym roku z rynku przewozów międzynarodowych zniknie połowa ciężarówek

Najwięcej rejestracji przypadło marce Koegel (1 496 szt.), następnie Wielton (1 169 szt.), Schmitz Cargobull (1 159 szt.) oraz Krone (1 111 szt.). Tylko Koegel zanotował wzrost o 13 proc., reszta marek spadki: Wielton (o 51 proc.), Schmitz Cargobull (o 48 proc.), Krone (o 61 proc.). 

Na drugim miejscu w rankingu były wywrotki, których przybyło 3 091 szt. (mniej o 4 proc.). Zajmują 20 proc. rynku wobec 14 proc. rok wcześniej. Pierwsze miejsce ma Kempf 390 szt. (spadek o 1 proc.), drugie Schmitz Cargobull (353szt.; wzrost o 134 proc.), trzeci Bodex 349 szt. ze spadkiem 21 proc., następnie Wielton (325 szt., spadek o 33 proc.) a za nim Schwarzmueller (246 szt. poprawa o 94 proc.), raportuje PZPM. 

Na trzecim miejscu wg. podrodzaju były furgony, których przybyło 2 977 szt. (mniej o 41 proc.). Zajmują one 19 proc. rynku, o 3,1 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej. Wyróżniono wśród nich 1 324 izotermy (spadek o 23 proc.), 879 chłodni (mniej o 63 proc.) i 757 furgonów uniwersalnych (mniej o 22 proc.). Najwięcej chłodni w całym roku zarejestrowały marki: Schmitz Cargobull (565 szt.), Krone (203 szt.) i Chereau (83 szt.) Wśród izoterm dominuje Schmitz Cargobull (1 060 szt.) za nim Krone (202 szt.). 

W całej grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t, poza innymi, zarejestrowano także 541 cystern, ten rynek skurczył się o 17 proc., podlicza PZPM.

Rynek wtórny jeszcze nie ruszył

Specjalizująca się w badaniu wtórnego rynku naczep firma Expertdata wskazuje, że podobna sytuacja panuje w Niemczech. Sprzedaż do września włącznie mocno spadła uzyskując wynik 21 903 szt., co oznacza wynik gorszy o 15 proc. rok do roku, wynika z danych VDA.

Czytaj więcej

Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa

Expertdata przyznaje, że pesymizm firm transportowych wprost przekłada się na ograniczone zakupy naczep używanych. Na stokach jest ich bardzo dużo, więc ceny nadal wyraźnie spadają, szczególnie w wersjach kurtynowych (-23,1 proc. r/r), chłodniach (-8,7 proc. r/r) oraz wywrotkach (-14,8 proc.). 

Firma Expertdata zaznacza, że wyniki rejestracji nie są zaskoczeniem biorąc pod uwagę rodzaj sprzedawanych pojazdów w Polsce. Naczepy kurtynowe stanowią podstawę transportu międzynarodowego, który ma największe problemy. Wersje Mega sprzedają się wyjątkowo trudno. Popyt na chłodnie jest niewielki, ale dosyć stabilny. 

Nowością jest przyspieszony spadek wartości wywrotek. Wynika on z nasycenia rynku naczep wielkopojemnych i w nich obserwowana jest największa deprecjacja. Widoczny jest również wzrost wartości naczep niskopodwoziowych, ale to rynek bardzo mały i specjalistyczny, niewrażliwy na sytuację międzynarodową. Oprócz tego nowym zjawiskiem jest duży spadek wartości cystern, szczególnie chemicznych i paliwowych, z czym nie mieliśmy do czynienia od dawna.  

Rejestracje naczep zmalały w październiku o ponad 36 proc. do 1298 nowych naczep o dmc powyżej 3,5 tony, a po dziesięciu miesiącach spadek wyniósł ponad 33 proc., gdy zarejestrowano 13 589 naczep, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Wywrotki jeszcze się trzymają

Pozostało 92% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Rekord w długości spadku sprzedaży ciężarówek