Największy producent naczep ma blisko 150 mln zł strat

Poważny kryzys branży transportowej odcisnął piętno na producentach naczep. Grupa Wielton, wiodący w Europie gracz tej branży, zakończyła 2024 rok stratami i znacznym spadkiem produkcji.

Publikacja: 01.05.2025 09:26

Największy producent naczep ma blisko 150 mln zł strat

Grupa Wielton

Foto: Grupa Wielton

Przychody trzeciego w Europie producenta naczep, przyczep i zabudów samochodowych w 2024 roku zmalały o 34,7 proc. i wyniosły 2 104,8 mln zł. Strata sięgnęła 147,1 mln zł wobec 104,0 mln zł przed rokiem. Wynik EBITDA Grupy za 2024 rok wyniósł -17,2 mln zł z wobec 206,6 rok wcześniej. Marża EBITDA była na poziomie -0,8 proc. w porównaniu do 6,4 proc. w analogicznym okresie poprzedniego roku. 

Grupa Wielton utrzymała pozycje na większości kluczowych rynków, ze sprzedażą na poziomie 14 503 szt. wobec 20 954 szt. rok wcześniej. – Rok 2024 był jednym z trudniejszych dla europejskiej branży transportowej, co znalazło odzwierciedlenie w wynikach Grupy Wielton. W odpowiedzi wdrożyliśmy działania optymalizacyjne, ograniczając inwestycje i zatrudnienie, a także powołując nowe spółki – ReTrailer i Wielton Defence – wymienia prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy ustawili się w kolejce po ciężarówki

Podkreśla, że mimo niesprzyjającego otoczenia rynkowego, Grupa utrzymała swoje pozycje na większości kluczowych europejskich rynków oraz zakończyła rok z satysfakcjonującym portfelem zamówień, wynoszącym na koniec grudnia 5600 szt. 

Spadki na głównych rynkach

Na zmniejszonym o ponad 17 proc. rynku francuskim, z udziałami na poziomie 16,9 proc. spółka Fruehauf utrzymała swoją pierwszą pozycję. Od stycznia do grudnia 2024 roku Grupa w tym kraju sprzedała łącznie 2 788 pojazdów (niemal 29 proc. mniej rdr.) notując o 33,6 proc. rdr. mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 428,3 mln zł. W tym okresie spółka Fruehauf kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad nowym podwoziem dla gamy wywrotek OptiSteel.

W Polsce rynek naczep i przyczep zmniejszył się o ponad 31 proc. rdr., spółki Wielton i Langendorf awansowały na drugą pozycję z udziałami na poziomie 13,2 proc. Wielkość sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszyła się o 38,7 proc. do 3078 sztuk wobec 5021 pojazdów rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku polskiego wyniosły 422,7 mln zł wobec 713,8 mln zł przed rokiem. W czwartym kwartale ubiegłego roku spółka Wielton poszerzyła ofertę o naczepy i przyczepy do transportu drewna i wojskowe.

Na rynku brytyjskim, który zmniejszył się o ponad 22 proc., Grupa Wielton sprzedała 2513 sztuk pojazdów (prawie 31 proc. mniej rdr.) uzyskując 322,7 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, w porównaniu do 590,7 mln zł rok wcześniej. Z udostępnionych danych rejestracyjnych wynika, że spółka Lawrence David, która w swoim portfolio posiada nierejestrowane zabudowy last mile, uplasowała się na piątej pozycji z udziałami na poziomie 6,8 proc. 

Czytaj więcej

Stanęły pociągi i nic nie działa!

Na piątą pozycję z szóstej na zmniejszonym o 7,8 proc. rdr. rynku niemieckim, z udziałami na poziomie 2,6 proc. awansowały spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Rejestracje wyniosły 1214 pojazdów wobec 1197 w roku poprzednim. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 1367 pojazdów, osiągając o niemal 9 proc. wyższe przychody na poziomie 253,7 mln zł przychodów, wobec 233,3 mln zł w 2023 roku. 

Agro też słabo

W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie postępowała walka cenowa, rynek zmniejszył się o niemal 19 proc. rdr. Udziały spółki Wielton wyniosły 6,1 proc. umacniając ją na piątej pozycji. Łącznie Grupa sprzedała tam 1 480 sztuk pojazdów, czyli o niemal 6 proc. mniej rdr., osiągając przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 181,5 mln zł wobec 216,8 mln zł rok wcześniej. 

Na rynku włoskim spółki Viberti oraz Fruehauf utrzymały piątą pozycję z udziałami na poziomie 7,5 proc.  Przy spadku rynku we Włoszech o 13 proc. rdr. Grupa sprzedała łącznie 891 pojazdów wobec 1 409 szt. rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem wyniosły 109,1 mln zł w porównaniu do 205,6 mln zł przed rokiem. 

Na większym o 6,2 proc. rdr. rynku hiszpańskim, spółka Guillén uplasowała się na ósmej pozycji odnotowując wzrost udziałów o 0,4 p.p. do poziomu 2,6 proc. W 2024 roku Grupa Wielton odnotowała niemal 4 proc. wzrost sprzedaży wolumenowej do poziomu 376 sztuk. Po dwunastu miesiącach przychody ze sprzedaży ogółem w tym kraju wyniosły 52 mln zł, wobec 77,8 mln zł rok wcześniej. Spółka Guillén w ostatnim kwartale 2024 kontynuowała prace nad nową zabudową typu furgon.

Czytaj więcej

Narodowy przewoźnik towarowy z potężną stratą

Spośród 14 503 sztuk sprzedanych produktów w 2024 roku, 575 to przyczepy rolnicze (spadek o niemal 44 proc rdr.), za których sprzedaż w Grupie odpowiada spółka Wielton Agro. Przychody ze sprzedaży pojazdów tego typu wyniosły 52,3 mln zł wobec 96,3 rok wcześniej. 

Polski rynek naczep i przyczep rolniczych zmniejszył się rok do roku o niemal 14 proc., a Wielton utrzymał 4 pozycję na rynku z udziałami na poziomie 6,7 proc.

Przychody trzeciego w Europie producenta naczep, przyczep i zabudów samochodowych w 2024 roku zmalały o 34,7 proc. i wyniosły 2 104,8 mln zł. Strata sięgnęła 147,1 mln zł wobec 104,0 mln zł przed rokiem. Wynik EBITDA Grupy za 2024 rok wyniósł -17,2 mln zł z wobec 206,6 rok wcześniej. Marża EBITDA była na poziomie -0,8 proc. w porównaniu do 6,4 proc. w analogicznym okresie poprzedniego roku. 

Grupa Wielton utrzymała pozycje na większości kluczowych rynków, ze sprzedażą na poziomie 14 503 szt. wobec 20 954 szt. rok wcześniej. – Rok 2024 był jednym z trudniejszych dla europejskiej branży transportowej, co znalazło odzwierciedlenie w wynikach Grupy Wielton. W odpowiedzi wdrożyliśmy działania optymalizacyjne, ograniczając inwestycje i zatrudnienie, a także powołując nowe spółki – ReTrailer i Wielton Defence – wymienia prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Pozostało jeszcze 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Przewoźnicy ustawili się w kolejce po ciężarówki
Drogowy
Branża leasingowa notuje rosnący popyt na ciężarówki
Drogowy
Przyspiesza zadłużenie przewoźników drogowych
Drogowy
Wśród przewoźników rosną długi i wydłuża się lista bankrutów
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Drogowy
Przewoźnicy rozważają przenosiny do Bułgarii
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne