Polska jest nieźle reprezentowana w branży napędów elektrycznych. Akumulatory trakcyjne wytwarza Impact CPT, który aby podołać zamówieniom eksportowym właśnie wznosi pod Warszawą nową fabrykę. Energoelektronikę dostarczają Enika i Medcom. W projektowaniu silników elektrycznych specjalizują się Elimen i Komel.
Światowy rynek trakcyjnych silników elektrycznych będzie szybko rósł, z 15 mld dol. w 2021 roku do ponad 61 mld dol. w 2030 roku, szacuje Precedence Research. Szansę na kawałek tego toru ma Grupa Elimen.
Czytaj więcej
Polskie spółki liczą na znaczący udział w europejskim i światowym rynku elektromobilności.
W styczniu sprzedała licencję na produkcję silników elektrycznych oraz falowników indyjskiej firmie Flash Electronics. Umowa licencyjna przewiduje na początek produkcję 4 rodzin silników o bazowych parametrach momentu szczytowego 3200 Nm, 360 Nm, 64 Nm, 25 Nm i mocach odpowiednio 360kW, 180 kW, 16 kW oraz 5,7 kW, jak również przeznaczone do nich falowniki. Szacowane wielkości produkcji sięgać będą od 3 do 25 tys. jednostek miesięcznie, a pierwsze silniki elektryczne i falowniki skonstruowane przez Elimen Group będą montowane w motocyklach, autobusach i pojazdach ciężarowych.
Silniki od licencjobiorcy
Produkcja ruszy w fabryce Flash Electronics w indyjskim mieście Pune w 2024 roku. Nakłady na fabrykę oraz zakup licencji przekroczą 80 mln zł. Flash Electronics zakupi w pełni zautomatyzowaną linię produkcyjną uzwojeń silników typu continuous hairpin. – Inżynierowie Elimen Group konsultują wszystkie aspekty przyszłej linii produkcyjnej w zakładach naszego indyjskiego partnera, na której powstaną licencjonowane przez nas silniki. Należy jednak pamiętać, że Flash Electronics to indyjski koncern, który od 3 dekad buduje pozycję na tamtejszym rynku motoryzacyjnym. Jest jednym z liderów indyjskiego sektora produkcji części mechanicznych i elektroniki dla pojazdów wszystkich kategorii, w tym 2- i 3-kołowców, samochodów osobowych, autobusów oraz pojazdów dostawczych – wyjaśnia dyrektor ds. technologicznych w Elimen Group Marcin Matłas.