Polskie silniki elektryczne z fabryki indyjskiego koncernu

Na elektryfikacji samochodów mogą zarobić także polscy dostawcy, a jest już kilku, którzy mają światowy poziom produktu.

Publikacja: 06.03.2023 11:12

Polskie silniki elektryczne z fabryki indyjskiego koncernu

Elimen Group

Foto: Elimen Group

Polska jest nieźle reprezentowana w branży napędów elektrycznych. Akumulatory trakcyjne wytwarza Impact CPT, który aby podołać zamówieniom eksportowym właśnie wznosi pod Warszawą nową fabrykę. Energoelektronikę dostarczają Enika i Medcom. W projektowaniu silników elektrycznych specjalizują się Elimen i Komel. 

Światowy rynek trakcyjnych silników elektrycznych będzie szybko rósł, z 15 mld dol. w 2021 roku do ponad 61 mld dol. w 2030 roku, szacuje Precedence Research. Szansę na kawałek tego toru ma Grupa Elimen. 

Czytaj więcej

Polscy czempioni elektromobilności podbijają europejski rynek

W styczniu sprzedała licencję na produkcję silników elektrycznych oraz falowników indyjskiej firmie Flash Electronics. Umowa licencyjna przewiduje na początek produkcję 4 rodzin silników o bazowych parametrach momentu szczytowego 3200 Nm, 360 Nm, 64 Nm, 25 Nm i mocach odpowiednio 360kW, 180 kW, 16 kW oraz 5,7 kW, jak również przeznaczone do nich falowniki. Szacowane wielkości produkcji sięgać będą od 3 do 25 tys. jednostek miesięcznie, a pierwsze silniki elektryczne i falowniki skonstruowane przez Elimen Group będą montowane w motocyklach, autobusach i pojazdach ciężarowych.

Silniki od licencjobiorcy

Produkcja ruszy w fabryce Flash Electronics w indyjskim mieście Pune w 2024 roku. Nakłady na fabrykę oraz zakup licencji przekroczą 80 mln zł. Flash Electronics zakupi w pełni zautomatyzowaną linię produkcyjną uzwojeń silników typu continuous hairpin. – Inżynierowie Elimen Group konsultują wszystkie aspekty przyszłej linii produkcyjnej w zakładach naszego indyjskiego partnera, na której powstaną licencjonowane przez nas silniki. Należy jednak pamiętać, że Flash Electronics to indyjski koncern, który od 3 dekad buduje pozycję na tamtejszym rynku motoryzacyjnym. Jest jednym z liderów indyjskiego sektora produkcji części mechanicznych i elektroniki dla pojazdów wszystkich kategorii, w tym 2- i 3-kołowców, samochodów osobowych, autobusów oraz pojazdów dostawczych – wyjaśnia dyrektor ds. technologicznych w Elimen Group Marcin Matłas. 

Za tym kontraktem mogą przyjść kolejne. – Nasze innowacyjne rozwiązania odpowiadają na potrzeby producentów nie tylko samochodów osobowych, ale też autobusów, samochodów ciężarowych oraz innych pojazdów o napędzie elektrycznym. Nie ograniczamy się tylko do współpracy z rynkami azjatyckimi – prowadzimy rozmowy z dużymi producentami o globalnym zasięgu, więc systemy napędowe produkowane na licencji Elimen Group mogą pojawić się także na rynku europejskim – zastrzega Matłas. 

Czytaj więcej

Czy przewoźników czeka koncentracja?

Wyjaśnia, że głównym produktem firmy są silniki typu PMRSM (silniki o magnesach stałych). – W ofercie posiadamy również rodzinę silników BLDC. Silnik z naszej oferty o mocy 170 kW spotkał się z bardzo pozytywną opinią rynku i negocjujemy aktualnie kontrakt na dostawę do polskiego klienta – dodaje Matłas. 

Podkreśla, że Elimen Group nie jest producentem, a projektantem napędów elektrycznych oraz falowników. – Flash Electronics będzie produkował także dla klientów Elimen Group. Niekoniecznie produkcja ta będzie odbywać się w Indiach, ponieważ Flash Electronics posiada także zakłady produkcyjne w Europie (Niemcy i Węgry), a jednym z tematów naszych rozmów w sprawie przyszłej współpracy jest wykorzystanie potencjału tych fabryk do przyszłej produkcji i rozwoju nowych systemów napędowych projektowanych przez Elimen Group – tłumaczy dyrektor ds. technologicznych.

Technologiczne zagwozdki

Elektryczne silniki o wysokiej sprawności wymagają magnesów stałych, które mają niewielu dostawców. Elimen zapewnia, że ma wypróbowane kilka źródeł. – Dla zespołu projektowego jednym z głównych celów jest maksymalna redukcja użycia magnesów neodymowych bez pogorszenia parametrów technicznych. W każdej nowej iteracji wdrażamy nowe rozwiązania technologiczne zapewniające efektywniejsze sposoby wytwarzania momentu obrotowego. Dzieje się to poprzez zmiany topologii oraz użycie różnych materiałów magnetycznych o coraz lepszych właściwościach elektromagnetycznych, na co pozwala szybko rozwijająca się inżynieria materiałowa – dodaje Matłas. 

Czytaj więcej

Girteka sprowadza kierowców jumbo jetami

Firma produkuje silniki o napięciach od 48V do 800V i mocy od 16kW do 500kW. – Ten najwyższy poziom mocy możemy osiągnąć w silniku, do budowy którego konieczne jest użycie bardzo nowoczesnych materiałów – blach elektrotechnicznych wykonanych ze stopu kobaltu – zaznacza dyrektor Grupy Elimen. 

W podstawowych modelach falowników oferuje tranzystory wykonane z węglika krzemu SiC. – Współpracujemy na tym polu z największymi światowymi dostawcami modułów SiC. Ze względu na ogromny postęp technologiczny i powstające kolejne zakłady produkcyjne moduły te stają się coraz dostępniejsze, a ich koszt bardziej akceptowalny. Jednocześnie dla rozwiązań budżetowych, w zależności od preferencji klienta, oferujemy również wykonania w technologii IGBT – przyznaje Matłas.

Polska jest nieźle reprezentowana w branży napędów elektrycznych. Akumulatory trakcyjne wytwarza Impact CPT, który aby podołać zamówieniom eksportowym właśnie wznosi pod Warszawą nową fabrykę. Energoelektronikę dostarczają Enika i Medcom. W projektowaniu silników elektrycznych specjalizują się Elimen i Komel. 

Światowy rynek trakcyjnych silników elektrycznych będzie szybko rósł, z 15 mld dol. w 2021 roku do ponad 61 mld dol. w 2030 roku, szacuje Precedence Research. Szansę na kawałek tego toru ma Grupa Elimen. 

Pozostało 90% artykułu
Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Elektromobilność
Europejscy producenci autobusów boją się chińskiej konkurencji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Czy wodór zastąpi olej napędowy?