Polskie silniki elektryczne z fabryki indyjskiego koncernu

Na elektryfikacji samochodów mogą zarobić także polscy dostawcy, a jest już kilku, którzy mają światowy poziom produktu.

Publikacja: 06.03.2023 11:12

Polskie silniki elektryczne z fabryki indyjskiego koncernu

Foto: Elimen Group

Polska jest nieźle reprezentowana w branży napędów elektrycznych. Akumulatory trakcyjne wytwarza Impact CPT, który aby podołać zamówieniom eksportowym właśnie wznosi pod Warszawą nową fabrykę. Energoelektronikę dostarczają Enika i Medcom. W projektowaniu silników elektrycznych specjalizują się Elimen i Komel. 

Światowy rynek trakcyjnych silników elektrycznych będzie szybko rósł, z 15 mld dol. w 2021 roku do ponad 61 mld dol. w 2030 roku, szacuje Precedence Research. Szansę na kawałek tego toru ma Grupa Elimen. 

Czytaj więcej

Polscy czempioni elektromobilności podbijają europejski rynek

W styczniu sprzedała licencję na produkcję silników elektrycznych oraz falowników indyjskiej firmie Flash Electronics. Umowa licencyjna przewiduje na początek produkcję 4 rodzin silników o bazowych parametrach momentu szczytowego 3200 Nm, 360 Nm, 64 Nm, 25 Nm i mocach odpowiednio 360kW, 180 kW, 16 kW oraz 5,7 kW, jak również przeznaczone do nich falowniki. Szacowane wielkości produkcji sięgać będą od 3 do 25 tys. jednostek miesięcznie, a pierwsze silniki elektryczne i falowniki skonstruowane przez Elimen Group będą montowane w motocyklach, autobusach i pojazdach ciężarowych.

Silniki od licencjobiorcy

Produkcja ruszy w fabryce Flash Electronics w indyjskim mieście Pune w 2024 roku. Nakłady na fabrykę oraz zakup licencji przekroczą 80 mln zł. Flash Electronics zakupi w pełni zautomatyzowaną linię produkcyjną uzwojeń silników typu continuous hairpin. – Inżynierowie Elimen Group konsultują wszystkie aspekty przyszłej linii produkcyjnej w zakładach naszego indyjskiego partnera, na której powstaną licencjonowane przez nas silniki. Należy jednak pamiętać, że Flash Electronics to indyjski koncern, który od 3 dekad buduje pozycję na tamtejszym rynku motoryzacyjnym. Jest jednym z liderów indyjskiego sektora produkcji części mechanicznych i elektroniki dla pojazdów wszystkich kategorii, w tym 2- i 3-kołowców, samochodów osobowych, autobusów oraz pojazdów dostawczych – wyjaśnia dyrektor ds. technologicznych w Elimen Group Marcin Matłas. 

Za tym kontraktem mogą przyjść kolejne. – Nasze innowacyjne rozwiązania odpowiadają na potrzeby producentów nie tylko samochodów osobowych, ale też autobusów, samochodów ciężarowych oraz innych pojazdów o napędzie elektrycznym. Nie ograniczamy się tylko do współpracy z rynkami azjatyckimi – prowadzimy rozmowy z dużymi producentami o globalnym zasięgu, więc systemy napędowe produkowane na licencji Elimen Group mogą pojawić się także na rynku europejskim – zastrzega Matłas. 

Czytaj więcej

Czy przewoźników czeka koncentracja?

Wyjaśnia, że głównym produktem firmy są silniki typu PMRSM (silniki o magnesach stałych). – W ofercie posiadamy również rodzinę silników BLDC. Silnik z naszej oferty o mocy 170 kW spotkał się z bardzo pozytywną opinią rynku i negocjujemy aktualnie kontrakt na dostawę do polskiego klienta – dodaje Matłas. 

Podkreśla, że Elimen Group nie jest producentem, a projektantem napędów elektrycznych oraz falowników. – Flash Electronics będzie produkował także dla klientów Elimen Group. Niekoniecznie produkcja ta będzie odbywać się w Indiach, ponieważ Flash Electronics posiada także zakłady produkcyjne w Europie (Niemcy i Węgry), a jednym z tematów naszych rozmów w sprawie przyszłej współpracy jest wykorzystanie potencjału tych fabryk do przyszłej produkcji i rozwoju nowych systemów napędowych projektowanych przez Elimen Group – tłumaczy dyrektor ds. technologicznych.

Technologiczne zagwozdki

Elektryczne silniki o wysokiej sprawności wymagają magnesów stałych, które mają niewielu dostawców. Elimen zapewnia, że ma wypróbowane kilka źródeł. – Dla zespołu projektowego jednym z głównych celów jest maksymalna redukcja użycia magnesów neodymowych bez pogorszenia parametrów technicznych. W każdej nowej iteracji wdrażamy nowe rozwiązania technologiczne zapewniające efektywniejsze sposoby wytwarzania momentu obrotowego. Dzieje się to poprzez zmiany topologii oraz użycie różnych materiałów magnetycznych o coraz lepszych właściwościach elektromagnetycznych, na co pozwala szybko rozwijająca się inżynieria materiałowa – dodaje Matłas. 

Czytaj więcej

Girteka sprowadza kierowców jumbo jetami

Firma produkuje silniki o napięciach od 48V do 800V i mocy od 16kW do 500kW. – Ten najwyższy poziom mocy możemy osiągnąć w silniku, do budowy którego konieczne jest użycie bardzo nowoczesnych materiałów – blach elektrotechnicznych wykonanych ze stopu kobaltu – zaznacza dyrektor Grupy Elimen. 

W podstawowych modelach falowników oferuje tranzystory wykonane z węglika krzemu SiC. – Współpracujemy na tym polu z największymi światowymi dostawcami modułów SiC. Ze względu na ogromny postęp technologiczny i powstające kolejne zakłady produkcyjne moduły te stają się coraz dostępniejsze, a ich koszt bardziej akceptowalny. Jednocześnie dla rozwiązań budżetowych, w zależności od preferencji klienta, oferujemy również wykonania w technologii IGBT – przyznaje Matłas.

Polska jest nieźle reprezentowana w branży napędów elektrycznych. Akumulatory trakcyjne wytwarza Impact CPT, który aby podołać zamówieniom eksportowym właśnie wznosi pod Warszawą nową fabrykę. Energoelektronikę dostarczają Enika i Medcom. W projektowaniu silników elektrycznych specjalizują się Elimen i Komel. 

Światowy rynek trakcyjnych silników elektrycznych będzie szybko rósł, z 15 mld dol. w 2021 roku do ponad 61 mld dol. w 2030 roku, szacuje Precedence Research. Szansę na kawałek tego toru ma Grupa Elimen. 

Pozostało 90% artykułu
Elektromobilność
Co z ładowarkami dla ciężarówek?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Elektromobilność
Powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu akumulatorów
Elektromobilność
Elektryczna czy wodorowa przyszłość autobusów?
Elektromobilność
Nadchodzi nowa generacja Solarisów
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Elektromobilność
Orlen ma własną technologię produkcji wodoru