Logistycy i koncerny samochodowe budują ładowarki dla ciężarówek

Koncerny logistyczne, producenci samochodów samodzielnie inwestują w ładowarki dla samochodów ciężarowych, aby nie wypaść z rynku.

Publikacja: 17.03.2023 15:07

Logistycy i koncerny samochodowe budują ładowarki dla ciężarówek

Ekoenergetyka Polska

Foto: Ekoenergetyka Polska

CEVA Logistics, ENGIE i SANEF powołały European Clean Transport Network Alliance (ECTN Alliance) w celu budowy sieci ładowarek dla samochodów ciężarowych. W tym roku sojusz przeprowadzi projekt pilotażowy we Francji, na trasie między Lille a Avignon, aby pokazać wykonalność koncepcji przed wdrożeniem na skalę europejską. Zaplanowany na dwa lata projekt pilotażowy rozpocznie się w tym roku. Flota napędzanych biogazem, energią elektryczną lub zielonym wodorem 20 ciągników siodłowych będzie codziennie transportować 20 naczep pomiędzy północną, a południowo-wschodnią częścią Francji, przeładowując i zmieniając je w pięciu oddziałach CEVA Logistics. Samochody będą należały do lokalnych przewoźników. 

W przyszłości sieć terminali będzie dostępna dla wszystkich załadowców i przewoźników. Projekt obejmie także rozwiązania informatyczne, umożliwiające firmom transportowym planowanie tras i harmonogramów załadunków. 

W 2022 roku Daimler Truck, Grupa Traton i Grupa Volvo powołały spółkę Milence. Dysponuje ona kapitałem 0,5 mld euro i ma plan wybudowania co najmniej 1700 ładowarek wysokiej mocy. Siemens Financial Services szacował w 2021 roku, że instalacja ładowarek w Europie pochłonie do 2026 roku 39 mld euro. 

Prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności Krzysztof Burda dodaje, że tego typu inicjatyw jest więcej. – Aral w Niemczech już tworzy sieć ładowania w postaci korytarza północ-południe. W Skandynawii operatorzy logistyczni budują parki ładowarek. Potencjał będzie rozwijał się z każdą wdrożona elektryczną ciężarówką. Najpierw na stałych trasach, następnie w ogólnodostępnej sieci. Elektryfikacja transportu ciężkiego stanie się rzeczywistością szybciej niż myślimy – podkreśla Burda. 

Czytaj więcej

Polska przeciwna normie Euro VII

Dodaje, że zeroemisyjna flota to przewaga konkurencyjna. – Rolą przewoźnika jest przewieźć towar zgodnie z wolą klienta, ale klient narzuca także zeroemisyjny sposób, bo musi wykazać redukcję śladu węglowego. Z takimi wymogami coraz częściej spotykają się ci, którzy operują na rynku niemieckim i francuskim, dlatego chcą wieść w ciężarówki bateryjne, żeby nie wypaść z rynku – tłumaczy Burda. 

Wskazuje, że przed podobnymi wezwaniami stają np. centra logistyczne. – Jeśli nie zbudują warunków do magazynowania zielonej energii i ładowarek dla ciężarówek, wypadną z rynku – wskazuje Burda. 

Ministerstwo Klimatu jest świadome udzielenia branży logistycznej wsparcia. Bez tego polskie firmy będą niekonkurencyjne wobec zachodnich, które otrzymują poważne dotacje na zakup elektrycznego taboru. 

Przedsiębiorcy domagają się wytyczenia sztywnych ram prawnych, które zabezpieczą inwestycje w elektromobilność. Szeroka koalicja operatorów logistycznych (DFDS, Maersk, LKW Walter, Royal Mail), nadawców (Unilever, Pepsico, Henkel) i producentów taboru i ładowarek (m.in. Milence, Volta, Ekoenergetyka) postulują wdrożenie przez KE praw, aby po 2035 roku rejestrować tylko samochody elektryczne. 

CEVA Logistics, ENGIE i SANEF powołały European Clean Transport Network Alliance (ECTN Alliance) w celu budowy sieci ładowarek dla samochodów ciężarowych. W tym roku sojusz przeprowadzi projekt pilotażowy we Francji, na trasie między Lille a Avignon, aby pokazać wykonalność koncepcji przed wdrożeniem na skalę europejską. Zaplanowany na dwa lata projekt pilotażowy rozpocznie się w tym roku. Flota napędzanych biogazem, energią elektryczną lub zielonym wodorem 20 ciągników siodłowych będzie codziennie transportować 20 naczep pomiędzy północną, a południowo-wschodnią częścią Francji, przeładowując i zmieniając je w pięciu oddziałach CEVA Logistics. Samochody będą należały do lokalnych przewoźników. 

Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Elektromobilność
Europejscy producenci autobusów boją się chińskiej konkurencji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Czy wodór zastąpi olej napędowy?