CEVA Logistics, ENGIE i SANEF powołały European Clean Transport Network Alliance (ECTN Alliance) w celu budowy sieci ładowarek dla samochodów ciężarowych. W tym roku sojusz przeprowadzi projekt pilotażowy we Francji, na trasie między Lille a Avignon, aby pokazać wykonalność koncepcji przed wdrożeniem na skalę europejską. Zaplanowany na dwa lata projekt pilotażowy rozpocznie się w tym roku. Flota napędzanych biogazem, energią elektryczną lub zielonym wodorem 20 ciągników siodłowych będzie codziennie transportować 20 naczep pomiędzy północną, a południowo-wschodnią częścią Francji, przeładowując i zmieniając je w pięciu oddziałach CEVA Logistics. Samochody będą należały do lokalnych przewoźników.
W przyszłości sieć terminali będzie dostępna dla wszystkich załadowców i przewoźników. Projekt obejmie także rozwiązania informatyczne, umożliwiające firmom transportowym planowanie tras i harmonogramów załadunków.
W 2022 roku Daimler Truck, Grupa Traton i Grupa Volvo powołały spółkę Milence. Dysponuje ona kapitałem 0,5 mld euro i ma plan wybudowania co najmniej 1700 ładowarek wysokiej mocy. Siemens Financial Services szacował w 2021 roku, że instalacja ładowarek w Europie pochłonie do 2026 roku 39 mld euro.
Prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności Krzysztof Burda dodaje, że tego typu inicjatyw jest więcej. – Aral w Niemczech już tworzy sieć ładowania w postaci korytarza północ-południe. W Skandynawii operatorzy logistyczni budują parki ładowarek. Potencjał będzie rozwijał się z każdą wdrożona elektryczną ciężarówką. Najpierw na stałych trasach, następnie w ogólnodostępnej sieci. Elektryfikacja transportu ciężkiego stanie się rzeczywistością szybciej niż myślimy – podkreśla Burda.
Czytaj więcej
Polska jest przeciwna wprowadzeniu nowej normy czystości spalin, obawia się dalszych podwyżek cen samochodów.