Nowe ogniwa będą tanie jak silniki diesla

Przeznaczone dla ciężarówek ogniwa mają być tańsze i o większej sprawności. W 2026 roku ruszy ich produkcja w fabryce Toyoty.

Publikacja: 28.06.2023 12:05

Nowe ogniwa będą tanie jak silniki diesla

Foto: Toyota

Japoński koncern zapowiada uruchomienie za 3 lata produkcji ogniw paliwowych nowej generacji. Będą charakteryzować się większą gęstością energii (16,3 kW/l), co przełoży się na zwiększenie zasięgu pojazdu o 20%. Optymalizacja pozwoli także na zmniejszenie liczby ogniw i obniżkę kosztów. 

Toyota szacuje, że koszty utrzymania samochodu ciężarowego wyposażonego w kolejną generację ogniw paliwowych będą zdecydowanie niższe niż w przypadku pojazdów z silnikami Diesla ze względu na 2,5-krotnie dłuższy interwał serwisowy.Nowa generacja ogniw paliwowych umożliwi także bardziej elastyczną produkcję. Na jednej linii będą mogły powstawać różne typy ogniw, w zależności od ich przeznaczenia. 

Czytaj więcej

Największy przewoźnik samochodowy w Europie zwiększył zyski

Toyota przygotowuje standardowe zbiorniki na wodór wykorzystywane w samochodach ciężarowych w Europie, USA oraz Japonii. Przyspieszy ona produkcję oraz ułatwi montaż pojemników w różnych typach pojazdów. Toyota pracuje zarówno nad zbiornikami na wodór sprężony jak i na ciekły wodór, które będą wykorzystywane w dużych ciężarówkach. Toyota planuje dopasowanie zbiorników do istniejących pojazdów. 

Zastosowanie ciekłego wodoru pozwala wykorzystywać zbiorniki o mniejszych rozmiarach oraz zwiększyć zasięg pojazdów, na co liczy Mercedes Trucks, który stawia na transport ciekłego wodoru. Prototypy Volvo mają zbiorniki ciśnieniowe. 

Obie marki powołały w marcu 2021 roku spółkę Cellcentric, która przygotowuje do produkcji własne ogniwo paliwowe. Oznaczone BZA150 ma 150 kW i waży 230 kg. Cummins przygotował czwartą generację ogniw o mocy 130 kW i masie 276 kg, zaś Loop Energy przygotował ogniwo o mocy 120 kW.  

Kanadyjski Ballard dostarczył ogniwa dla 3800 autobusów i ciężarówek na całym świecie. Pojazdy pokonały ponad 150 mln km. Firma sygnalizuje, że w najbliższych latach wdroży produkcję płyt bipolarnych o nowej technologii, która zmniejszy ich koszty o 70 proc. i zbliży do 5 dol./kW wyznaczanego prze amerykańskie ministerstwo Energetyki. Ballard opracował 14 generacji ogniw, w tym 8 dużych mocy. Najnowsze osiąga gęstość mocy sięgającą 4,3 kW/l. Ta wielkość nie jest jednak porównywalna do wskaźnika podanego przez Toyotę z powodu różnic metodologicznych. 

Czytaj więcej

Zielona stal dla ciężarówek

Polscy producenci autobusów (Solaris i Nesobus) korzystają z ogniw Ballarda, podobnie jak Pesa w wodorowej lokomotywie manewrowej. Wodorowy pociąg pasażerski FPS Cegielski otrzyma ogniwa marki Toshiba Energy Systems and Solutions. 

Japoński koncern zapowiada uruchomienie za 3 lata produkcji ogniw paliwowych nowej generacji. Będą charakteryzować się większą gęstością energii (16,3 kW/l), co przełoży się na zwiększenie zasięgu pojazdu o 20%. Optymalizacja pozwoli także na zmniejszenie liczby ogniw i obniżkę kosztów. 

Toyota szacuje, że koszty utrzymania samochodu ciężarowego wyposażonego w kolejną generację ogniw paliwowych będą zdecydowanie niższe niż w przypadku pojazdów z silnikami Diesla ze względu na 2,5-krotnie dłuższy interwał serwisowy.Nowa generacja ogniw paliwowych umożliwi także bardziej elastyczną produkcję. Na jednej linii będą mogły powstawać różne typy ogniw, w zależności od ich przeznaczenia. 

Elektromobilność
Bogatsze samorządy sypną kasą na transport
Elektromobilność
Ciężarówki za wodorowymi autobusami
Elektromobilność
Elektryki mają pod górę
Elektromobilność
Zawiercie jak RPA, potęgą wydobycia platyny
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Elektromobilność
Przewoźnicy ostrożnie próbują elektryczne napędy