Nowe ogniwa będą tanie jak silniki diesla

Przeznaczone dla ciężarówek ogniwa mają być tańsze i o większej sprawności. W 2026 roku ruszy ich produkcja w fabryce Toyoty.

Publikacja: 28.06.2023 12:05

Nowe ogniwa będą tanie jak silniki diesla

Toyota

Foto: Toyota

Japoński koncern zapowiada uruchomienie za 3 lata produkcji ogniw paliwowych nowej generacji. Będą charakteryzować się większą gęstością energii (16,3 kW/l), co przełoży się na zwiększenie zasięgu pojazdu o 20%. Optymalizacja pozwoli także na zmniejszenie liczby ogniw i obniżkę kosztów. 

Toyota szacuje, że koszty utrzymania samochodu ciężarowego wyposażonego w kolejną generację ogniw paliwowych będą zdecydowanie niższe niż w przypadku pojazdów z silnikami Diesla ze względu na 2,5-krotnie dłuższy interwał serwisowy.Nowa generacja ogniw paliwowych umożliwi także bardziej elastyczną produkcję. Na jednej linii będą mogły powstawać różne typy ogniw, w zależności od ich przeznaczenia. 

Czytaj więcej

Największy przewoźnik samochodowy w Europie zwiększył zyski

Toyota przygotowuje standardowe zbiorniki na wodór wykorzystywane w samochodach ciężarowych w Europie, USA oraz Japonii. Przyspieszy ona produkcję oraz ułatwi montaż pojemników w różnych typach pojazdów. Toyota pracuje zarówno nad zbiornikami na wodór sprężony jak i na ciekły wodór, które będą wykorzystywane w dużych ciężarówkach. Toyota planuje dopasowanie zbiorników do istniejących pojazdów. 

Zastosowanie ciekłego wodoru pozwala wykorzystywać zbiorniki o mniejszych rozmiarach oraz zwiększyć zasięg pojazdów, na co liczy Mercedes Trucks, który stawia na transport ciekłego wodoru. Prototypy Volvo mają zbiorniki ciśnieniowe. 

Obie marki powołały w marcu 2021 roku spółkę Cellcentric, która przygotowuje do produkcji własne ogniwo paliwowe. Oznaczone BZA150 ma 150 kW i waży 230 kg. Cummins przygotował czwartą generację ogniw o mocy 130 kW i masie 276 kg, zaś Loop Energy przygotował ogniwo o mocy 120 kW.  

Kanadyjski Ballard dostarczył ogniwa dla 3800 autobusów i ciężarówek na całym świecie. Pojazdy pokonały ponad 150 mln km. Firma sygnalizuje, że w najbliższych latach wdroży produkcję płyt bipolarnych o nowej technologii, która zmniejszy ich koszty o 70 proc. i zbliży do 5 dol./kW wyznaczanego prze amerykańskie ministerstwo Energetyki. Ballard opracował 14 generacji ogniw, w tym 8 dużych mocy. Najnowsze osiąga gęstość mocy sięgającą 4,3 kW/l. Ta wielkość nie jest jednak porównywalna do wskaźnika podanego przez Toyotę z powodu różnic metodologicznych. 

Czytaj więcej

Zielona stal dla ciężarówek

Polscy producenci autobusów (Solaris i Nesobus) korzystają z ogniw Ballarda, podobnie jak Pesa w wodorowej lokomotywie manewrowej. Wodorowy pociąg pasażerski FPS Cegielski otrzyma ogniwa marki Toshiba Energy Systems and Solutions. 

Japoński koncern zapowiada uruchomienie za 3 lata produkcji ogniw paliwowych nowej generacji. Będą charakteryzować się większą gęstością energii (16,3 kW/l), co przełoży się na zwiększenie zasięgu pojazdu o 20%. Optymalizacja pozwoli także na zmniejszenie liczby ogniw i obniżkę kosztów. 

Toyota szacuje, że koszty utrzymania samochodu ciężarowego wyposażonego w kolejną generację ogniw paliwowych będą zdecydowanie niższe niż w przypadku pojazdów z silnikami Diesla ze względu na 2,5-krotnie dłuższy interwał serwisowy.Nowa generacja ogniw paliwowych umożliwi także bardziej elastyczną produkcję. Na jednej linii będą mogły powstawać różne typy ogniw, w zależności od ich przeznaczenia. 

Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Elektromobilność
Europejscy producenci autobusów boją się chińskiej konkurencji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Czy wodór zastąpi olej napędowy?