Program „Zielony Transport Publiczny” rozpędził zakupy wodorowych autobusów. NFOŚiGW zaoferował 2,7 mld zł na zakup „zeroemisyjnych” autobusów, w tym wodorowych. Rzeszów otworzył 27 marca oferty w przetargu na dostawę 20 wodorowych autobusów. Miasto otrzyma na ten cel prawie 70 mln zł z KPO. PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy wycenił swoją ofertę na niecałe 82,5 mln zł, zaś Solaris na 87,8 mln zł.
PKS Rzeszów chce kupić 6 wodorowych autobusów, planuje podobny zakup Płock: 18 autobusów za 75 mln zł z dofinansowaniem prawie 61 mln zł. Miejski Zakład Komunikacji w Wejherowie kupił pod koniec marca za 21,8 mln zł sześć 12-metrowych autobusów wodorowych Solaris Urbino. Dotacja na zakup autobusów sięgnęła 18 mln zł. MPK Poznań posiada 25 autobusów wodorowych, a do końca kwietnia 2026 roku przybędzie ich jeszcze 9. Chełm zakupił 26 wodorowych Nesobusów za 97 mln zł, gdy cały projekt kosztował 112 mln zł przy dofinansowaniu z NFOŚiGW na ponad 100 mln zł.
Czytaj więcej
Unijne zachęty do przewozów kolejowych powodują napływ inwestycji do tej gałęzi transportu, mimo...
Drogo i awaryjnie
Wodorowy, 12-metrowy autobus kosztuje ponad 4 mln zł, ale przy obecnym poziome dofinansowania miasta płacą 0,7-0,9 mln zł, a więc mniej niż za diesla. Wyzwaniem jest zakup wodoru i jego cena. Kłopot miał m.in. Wałbrzych, który odrzucił ofertę wodoru po 91 zł za kilogram. Polenergia w styczniu odstąpiła od wartej 120 mln zł 15-letniej umowy na dostawy wodoru dla Rzeszowa i miasto musi poszukać nowego dostawcę. Podobne problemy miał rok temu Lublin, a blisko 2 lata temu Świerklaniec, Tychy i Katowice. Wcześniej z wyborem dostawcy wodoru walczył Konin.
Chełm płaci za kilogram wodoru 69 zł netto. Dwunastometrowy autobus zużywa 7-8 kg wodoru na 100 km, więc koszt pokonania 100 km sięga 550 zł. Typowe diesle spalają 32 l/100 km i przy cenie netto 4,8 zł koszt 100 km wynosi 150 zł.