Drogie wodorowe autobusy polskich miast

Dopłaty do wodorowców rozruszały rynek, jednak wysoka cena nowej, nie do końca sprawdzonej technologii odstrasza włodarzy miast od zakupów.

Publikacja: 01.04.2025 20:41

Drogie wodorowe autobusy polskich miast

MPK Poznań użytkuje wodorowe Solarisy od 2024 roku

Foto: MPK Poznań

Program „Zielony Transport Publiczny” rozpędził zakupy wodorowych autobusów. NFOŚiGW zaoferował 2,7 mld zł na zakup „zeroemisyjnych” autobusów, w tym wodorowych. Rzeszów otworzył 27 marca oferty w przetargu na dostawę 20 wodorowych autobusów. Miasto otrzyma na ten cel prawie 70 mln zł z KPO. PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy wycenił swoją ofertę na niecałe 82,5 mln zł, zaś Solaris na 87,8 mln zł. 

PKS Rzeszów chce kupić 6 wodorowych autobusów, planuje podobny zakup Płock: 18 autobusów za 75 mln zł z dofinansowaniem prawie 61 mln zł. Miejski Zakład Komunikacji w Wejherowie kupił pod koniec marca za 21,8 mln zł sześć 12-metrowych autobusów wodorowych Solaris Urbino. Dotacja na zakup autobusów sięgnęła 18 mln zł. MPK Poznań posiada 25 autobusów wodorowych, a do końca kwietnia 2026 roku przybędzie ich jeszcze 9. Chełm zakupił 26 wodorowych Nesobusów za 97 mln zł, gdy cały projekt kosztował 112 mln zł przy dofinansowaniu z NFOŚiGW na ponad 100 mln zł.

Czytaj więcej

Pomimo malejących przewozów kolejowych rosną nakłady na pociągi i lokomotywy

Drogo i awaryjnie

Wodorowy, 12-metrowy autobus kosztuje ponad 4 mln zł, ale przy obecnym poziome dofinansowania miasta płacą 0,7-0,9 mln zł, a więc mniej niż za diesla. Wyzwaniem jest zakup wodoru i jego cena. Kłopot miał m.in. Wałbrzych, który odrzucił ofertę wodoru po 91 zł za kilogram. Polenergia w styczniu odstąpiła od wartej 120 mln zł 15-letniej umowy na dostawy wodoru dla Rzeszowa i miasto musi poszukać nowego dostawcę. Podobne problemy miał rok temu Lublin, a blisko 2 lata temu Świerklaniec, Tychy i Katowice. Wcześniej z wyborem dostawcy wodoru walczył Konin. 

Chełm płaci za kilogram wodoru 69 zł netto. Dwunastometrowy autobus zużywa 7-8 kg wodoru na 100 km, więc koszt pokonania 100 km sięga 550 zł. Typowe diesle spalają 32 l/100 km i przy cenie netto 4,8 zł koszt 100 km wynosi 150 zł. 

Nawet jeśli gaz jest, to zdarzają się wpadki: 3 marca Poznań, a dzień później Wałbrzych musiały holować wodorowe autobusy do zajezdni (23 wodorowe autobusy spośród 25, które posiada MPK Poznań). Powodem awarii był zanieczyszczony wodór i automatycznie włączona blokada, uniemożliwiająca zanieczyszczenie ogniw. MPK Poznań wypuścił pojazdy na trasy 19 marca. „Z przeprowadzonych analiz wynika, że do zanieczyszczenia wodoru mogło dojść w procesie produkcyjno-logistycznym” wyjaśniało biuro prasowe Orlen. Spółka musiała oczyścić także zbiorniki stacji. – Była to pierwsza taka sytuacja w historii H2 w Polsce. Mierzymy się z zupełnie nowym problemem i podobnie jak z autobusami elektrycznymi cały czas uczymy się elektromobilności  tym razem w wydaniu wodorowym – przyznaje analityk rynku z portalu infobus.pl Aleksander Kierecki. 

Czytaj więcej

W Polsce wyrósł trzeci największy operator logistyczny w Europie

Przyszłościowy rynek

Orlen uważa, że rynek jest przyszłościowy, podpisał kontrakty na dostawy paliwa wodorowego z 5 operatorami autobusów miejskich w Polsce i uczestniczy w kolejnych przetargach. – Historia z Poznania i Wałbrzycha pokazuje jak ważna jest czystość wodoru i jak delikatne są systemy napędowe wodorowców. Natomiast ten rynek cały czas rośnie i w tym roku będzie rekordowy, właśnie dzięki ogromnym dofinansowaniom z Zielonego Transportu Publicznego (NFOŚiGW-KPO. Po raz pierwszy w historii takie pojazdy w ramach programu CUPT-KPO kupują też firmy regionalne takie jak PKS Rzeszów czy Koleje Małopolskie. To pokazuje, że od tego kierunku nie ma odwrotu i dlatego za inwestycjami w tabor pójdą kolejne inwestycje w infrastrukturę, w elektrolizery – przekonuje Kierecki. 

Miasta są jednak wstrzemięźliwe w zakupach „zeroemisyjnych” autobusów. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i firma JMK – Analizy Rynku Transportowego podliczyły, że w 2024 rok autobusy z napędem alternatywnym stanowiły 19 proc. całego rynku, gdy rok wcześniej 32 proc. W 2024 roku zarejestrowano 31 autobusów wodorowych, zaś w 2023 roku 46. 

Czytaj więcej

Państwo musi ustawić Fundusz Kolejowy na właściwych torach

Kierecki zaznacza że to się zmieni, bowiem od 2026 roku zacznie obowiązywać nowela ustawy o elektromobilności, która nakazuje miastom powyżej 100 tys. mieszkańców zakup tylko zeroemisyjnych autobusów.

Program „Zielony Transport Publiczny” rozpędził zakupy wodorowych autobusów. NFOŚiGW zaoferował 2,7 mld zł na zakup „zeroemisyjnych” autobusów, w tym wodorowych. Rzeszów otworzył 27 marca oferty w przetargu na dostawę 20 wodorowych autobusów. Miasto otrzyma na ten cel prawie 70 mln zł z KPO. PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy wycenił swoją ofertę na niecałe 82,5 mln zł, zaś Solaris na 87,8 mln zł. 

PKS Rzeszów chce kupić 6 wodorowych autobusów, planuje podobny zakup Płock: 18 autobusów za 75 mln zł z dofinansowaniem prawie 61 mln zł. Miejski Zakład Komunikacji w Wejherowie kupił pod koniec marca za 21,8 mln zł sześć 12-metrowych autobusów wodorowych Solaris Urbino. Dotacja na zakup autobusów sięgnęła 18 mln zł. MPK Poznań posiada 25 autobusów wodorowych, a do końca kwietnia 2026 roku przybędzie ich jeszcze 9. Chełm zakupił 26 wodorowych Nesobusów za 97 mln zł, gdy cały projekt kosztował 112 mln zł przy dofinansowaniu z NFOŚiGW na ponad 100 mln zł.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
9zł za pierwszy miesiąc.

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
9 zł pierwszy miesiąc, a potem 39 zł/msc
Elektromobilność
Nadchodzą podwyżki cen taboru
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Elektromobilność
Solaris zelektryfikuje Kanadę
Elektromobilność
Solaris z rekordowymi przychodami
Elektromobilność
Krew leje się wśród producentów ogniw paliwowych
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Elektromobilność
Niemieccy politycy ogłosili odwrót od elektromobilności
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście