Nadchodzi fala przejęć na rynku ostatniej mili

Uaktywnił się GLS. Handel internetowy zmusza firmy kurierskie do inwestycji w punkty odbioru poza domem, które zapewniają mniejsze koszty operacyjne od dostaw bezpośrednio do klienta.

Publikacja: 13.07.2023 08:42

Nadchodzi fala przejęć na rynku ostatniej mili

GLS

Foto: GLS

Grupa GLS przejęła włoską firmę ProntoPacco, która ma ponad 6 tys. punktów Parcel Shop w tym kraju. Do tej pory Grupa GLS dysponowała siecią ponad 42 tys. punktów nadań i odbiorów w całej Europie, z czego ponad 5 tys. znajduje się w polskiej sieci Szybkiej Paczki. – To przejęcie wzmacnia naszą krajową i międzynarodową pozycję w szybko rozwijających się segmentach B2C i C2C – tłumaczy group area managing director GLS Klaus Schädle. 

W tym roku GLS m.in. poszerzył obszar działania i rozwinął ofertę usług w Serbii. – Jak wynika z naszego najnowszego raportu „Out of home delivery in Europe 2023, PUDOs and automated parcel machines” w 2022 roku GLS Italy zajmował daleką 8 pozycję jeżeli chodzi o operatorów punktów OOH (Out of home – dostawy poza domem) z 5 612 punktami PUDO (punkt nadań i odbiorów). Akwizycja dotychczasowego partnera, Pronto Pacco, który w tym samym czasie dysponował siecią z 6 601 punktami PUDO, spowodowała, że GLS Italy stał się drugim co do wielkości graczem na rynku Włoskim – zauważa wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

Czytaj więcej

W Świnoujściu jednak powstanie głębokowodny terminal kontenerowy

Zaznacza, że Pronto Pacco było siecią otwartą oferującą swoje punkty PUDO nie tylko GLS’owi, ale także wielu innym przewoźnikom, w tym największym: BRT (Grupa LaPoste- dawniej DPD), DHL, FedEx, InPost, Poste Italiane oraz UPS. 

Firma uaktywniła się w rozwoju sieci punktów ostatniej mili. – Przez wiele lat GLS skupiał się na rozwoju B2B, ale jak obserwujemy od wielu lat, szczególnie teraz po pandemii, kanał B2C oraz C2C (C2X) stanowi główną siłę napędową w sektorze KEP. Stąd też działania przewoźnika w kierunku atrakcyjnej oferty dla konsumentów oraz e-commerce – wyjaśnia Gral. 

Grupa GLS działa w ponad 40 krajach na terenie Europy. Jest także obecna w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Sieć GLS składa się z ponad 120 centrów dystrybucyjnych, ponad 1,6 tys. filii, 37 tys. pojazdów odpowiadających za ostatni etap dostawy i 4,5 tys. samochodów liniowych. W latach 2021/22 Grupa GLS wygenerowała rekordowe przychody w wysokości 5 miliardów euro, dostarczając 870 milionów paczek. 

Wcześniej podobnego przejęcia dokonał InPost kupując Mondial Relay. – Obserwując, to co dzieje się w Europejskim sektorze KEP, jestem przekonany, że to dopiero „przygrywka” do kolejnych akwizycji i konsolidacji. Zarówno platformy e-commerce jak i przewoźnicy muszą szukać sposobów do obniżenia kosztów dystrybucji na etapie pierwszej i ostatniej mili, tutaj właśnie idealnym rozwiązaniem są punkty OOH czyli PUDO oraz automaty paczkowe – wskazuje wiceprezes Last Mile Experts. 

Czytaj więcej

Nadawcy już próbują eCMR

Przypomina, że ostatnia mila generuje do 60% kosztów całego łańcucha dystrybucyjnego, więc „walka” toczy się o setki milionów euro w skali każdego dużego operatora KEP. – Ponadto budowa własnej sieci wymaga czasu oraz sporych nakładów finansowych, które będą zwracały się wraz z rozwojem sieci, czyli raczej w dłuższym horyzoncie czasowym. Zakup gotowej i działającej sieci jest dość rozsądnym rozwiązaniem, które powinno przynieść oszczędności operacyjne zaraz po zakupie. Jest to ważny argument w czasach, gdy jednym z kluczowych celów biznesowych przewoźników jest redukcja kosztów operacyjnych – zaznacza Gral.

GLS jest częścią Grupy Royal Mail, która rok 2022/23 zakończyła stratą ponad miliarda funtów. Spółka GLS zanotowała w tym czasie zysk 296 mln funtów. 

Firmy
InPost kupuje doręczyciela przesyłek w Wielkiej Brytanii
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Firmy
Jaki los czeka poczty narodowe?
Firmy
Ciężka logistyka nabiera rozpędu
Firmy
Grupa Raben na ścieżce zakupów
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Firmy
Jaka przyszłość poczty?
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście