Kurierzy inwestują w punkty poza domem

Europejscy konsumenci przekonują się do odbiorów poza domem. Na rynku zmagają się systemy automatów paczkowych z aplikacją i bez niej.

Publikacja: 05.09.2023 21:09

Kurierzy inwestują w punkty poza domem

Foto: DHL Parcel Polska

DHL eCommerce otworzył w Warszawie 100-tysięczny punkt odbioru i nadań przesyłek, co czyni go operatorem największej sieci out of home delivery w Europie. Z raportu Last Mile Experts wynika, że na koniec 2022 roku DHL miał także niemal 24 tys. automatów paczkowych, a łącznie blisko 125 tys. punktów doręczeń poza domem łącznie z punktami partnerskimi. 

Na drugim miejscu znalazł się DPD (GeoPost) z niecałymi 67 tys. punktów i 14 tys. automatów, łącznie 81 tys., których liczba wzrosła na koniec sierpnia do 90 tys. Trzecie miejsce w rankingu LME przypadło GLS z 52 tys. punktami odbioru i 5,8 tys. automatów, co razem daje prawie 58 tys. punktów. InPost znalazł się na kolejnym miejscu z 24,4 tys. punktami doręczeń i przeszło 28 tys. automatów, łącznie 52,7 tys. punktów. UPS miał 42 tys. punktów, 5,7 tys. automatów, a więc łącznie 47,6 tys. punktów. 

Czytaj więcej

Czy rząd zamknie granicę z Białorusią?

Automaty w tysiącach

Z badań DHL wynika, że w Polsce 55% klientów preferuje dostawę do punktu obsługi paczek, gdy 24% respondentów z Europy stwierdziło, że chce odbierać swoje paczki w punktach obsługi paczek. Jest to najwyższy wynik w porównaniu do innych części świata. W Azji i na Pacyfiku wynosi on 11%; w Afryce Subsaharyjskiej 8,5%; w Ameryce Północnej 7,5%; na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej 6,5% oraz w Ameryce Łacińskiej 6%. 

Zdecydowane preferencje polskich klientów sprawiają, że firmy kurierskie inwestują w automaty paczkowe. Na początku lipca Grupa GLS dysponowała siecią ponad 42 tys. punktów nadań i odbiorów w całej Europie, w tym ponad 5 tys. w Polsce. DPD w Polsce ma ponad 24 tys. punktów DPD, w tym 5 tys. automatów paczkowych, instalowanych od czerwca 2021 roku. 

Pod koniec kwietnia InPost uruchomił w Polsce 20-tysięczny paczkomat. Urządzenia mają łącznie ponad 3 mln skrytek. – Nadal będziemy rozwijać tę sieć, także w Polsce – zapowiada prezes i założyciel InPost Rafał Brzoska. 

Automatów paczkowych InPost jest niemal tyle samo, ile wszystkich bankomatów w naszym kraju i 4-krotnie więcej niż wszystkich stacji benzynowych. InPost jest największą automatyczną siecią̨ odbioru i nadawania przesyłek w Europie – to łącznie blisko 29 000 urządzeń.

InPost korzysta z automatów własnej konstrukcji i budowy, zaś DPD z urządzeń duńskiego SwipBox. – Prostota i ekologia – urządzenia te mają dyskretne wzornictwo przemysłowe, aby harmonijnie wpisywać się w krajobraz miejski i zminimalizowaną liczbę komponentów elektronicznych w środku. Posiadają moduł Bluetooth, bez dodatkowych elementów sieciowych, a funkcję komputera i ekranu spełnia telefon konsumenta. Urządzenie nie potrzebuje zasilania zewnętrznego - ma akumulator, który starcza na ok. 10 lat. To pozwala również na elastyczność – urządzenie może być relokowane w razie potrzeby. Poprzez wygodną aplikację DPD Mobile odbiorca lub nadawca może zarządzać swoją przesyłką w sieci DPD, a także komunikować się z urządzeniem, aby je otworzyć – podkreśla kierownik ds. komunikacji korporacyjnej DPD Maksymilian Pawłowski. 

Czytaj więcej

Kombud planuje eksport systemów sterowania ruchem kolejowym

Urządzenia InPost mają ekran i nie wymagają do klienta instalowania aplikacji. Konieczne za to jest ich podłączenie do sieci zasilania. 

Różne filozofie automatów paczkowych

Różne filozofie maszyn mają zalety i wady. – Za granicą coraz częściej słyszymy, że konsumenci nie chcą instalować kolejnej aplikacji w telefonie. Takie aplikacje obsługują zazwyczaj działania polegającego na odbiorze lub nadaniu przesyłki z jednego typu automatu paczkowego lub przewoźnika. Konsumenci szukają rozwiązań, które ograniczą potrzebę instalowania wielu aplikacji i szukają rozwiązań „uniwersalnych” – wskazuje wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

Podkreśla, że na naszym rynku InPost wraz ze swoim kompleksowym rozwiązaniem „end 2 end” tworzy produkt/usługę, na którą należy patrzeć holistycznie. – Rodzaj urządzenia (automatu paczkowego) staje się drugorzędnym elementem całej układanki. Dla klientów istotne jest otrzymanie kompleksowej usługi od momentu nadania do doręczenia. Doświadczenie klienta rozpoczyna się na etapie zamawiania przesyłki, a sam odbiór jest konsekwencją wcześniejszych wyborów.  Może o tym świadczyć fakt, iż wskaźnik NPS dla usług InPost (wskaźnik lojalności klientów), osiągnął najwyższy poziom i osiągnął 81% (grudzień 2022). Co więcej aplikacja InPost daje możliwość pełnej interakcji z przewoźnikiem nie tylko w zakresie odbioru/nadania przesyłki w Paczkomacie, ale także w punktach PUDO – wskazuje Gral.

Zaznacza, w że przypadku automatów paczkowych SwipBox jest trochę inaczej, gdyż aplikacja jest potrzebna tylko do odbioru / nadania przesyłki z automatu typu „Infinity”, w starszych modelach dalej można posługiwać się panelem dotykowym. 

Czytaj więcej

„Rzeczpospolita” nagrodziła firmy branży TSL

Łatwe przestawienie

Model „Infinity” jest pozbawiony ekranu i klawiatury, za pomocą których można obsługiwać automat paczkowy, z tego też powodu wymagana jest aplikacja potrzebna do komunikacji za pośrednictwem technologii Bluetooth. – Niedogodnością dla konsumenta może być fakt, że aplikacja nie obsłuży wszystkich innych transakcji odbioru/nadania w sieci danego przewoźnika (u większości przewoźników). Jednak automaty paczkowe typu „Infinity” mają niezaprzeczalne zalety z punktu widzenia operatora logistycznego – zaznacza wiceprezes LME. 

Urządzenia wyposażone są w akumulatory, które pozwalają na ich posadowienie w dowolnym punkcie bez konieczności przyłączenia do sieci energetycznej, co pozwala na ich szybkie rozstawianie lub przenoszenie w inne punkty celem podniesienia utylizacji i/lub dostępności dla konsumentów. – Użycie technologii Bluetooth nie wymaga dużej ilości energii, co przekłada się na żywotność akumulatorów, którą producent określa na minimum 8 lat. Z punktu widzenia operatora logistycznego są to istotne elementy, które należy kalkulować w opracowaniu modelu biznesowego, a w konsekwencji rentowności zastosowanego rozwiązania – wskazuje Gral. 

Czytaj więcej

Czy do InPostu dołączy Packeta? Szykuje się duże przejęcie

Przypomina, że konsumenci mają swoje cele, operatorzy logistyczni szukają rozwiązań, które obniżą koszty operacyjne, co w konsekwencji nie zawsze da się pogodzić i stać się korzyścią dla jednych i drugich. – Oczywiście daleka droga do tego, aby zadowolić takich konsumentów jedną aplikacją, ale na rynku pojawiają się coraz częściej otwarte sieci OOH (out of home) oferujące w swoich punktach i aplikacjach nadanie lub odbiór przesyłek obsługiwanych przez wielu przewoźników – sygnalizuje wiceprezes LME. 

DHL eCommerce otworzył w Warszawie 100-tysięczny punkt odbioru i nadań przesyłek, co czyni go operatorem największej sieci out of home delivery w Europie. Z raportu Last Mile Experts wynika, że na koniec 2022 roku DHL miał także niemal 24 tys. automatów paczkowych, a łącznie blisko 125 tys. punktów doręczeń poza domem łącznie z punktami partnerskimi. 

Na drugim miejscu znalazł się DPD (GeoPost) z niecałymi 67 tys. punktów i 14 tys. automatów, łącznie 81 tys., których liczba wzrosła na koniec sierpnia do 90 tys. Trzecie miejsce w rankingu LME przypadło GLS z 52 tys. punktami odbioru i 5,8 tys. automatów, co razem daje prawie 58 tys. punktów. InPost znalazł się na kolejnym miejscu z 24,4 tys. punktami doręczeń i przeszło 28 tys. automatów, łącznie 52,7 tys. punktów. UPS miał 42 tys. punktów, 5,7 tys. automatów, a więc łącznie 47,6 tys. punktów. 

Pozostało 87% artykułu
Firmy
Brytyjskie zakupy InPost
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Firmy
Omida Group przejęła 7R Solution
Firmy
Jak zmieni się rynek po przejęciu Schenkera przez DSV?
Firmy
InPost płaci większe podatki niż konkurencja razem wzięta
Firmy
Kazachstan na radarze polskich firm, także logistycznych