Logistyka kontraktowa ma się jak najlepiej

Zawirowania gospodarcze nie zamroziły branży logistycznej. Pojawiają się nowe projekty i umowy najmu magazynów o rekordowych powierzchniach.

Publikacja: 16.10.2023 13:22

Logistyka kontraktowa ma się jak najlepiej

Foto: CTP

Nie obawiam się, że w branży zniknie popyt na outsourcing – zapewnia prezes zarządu DSV Solutions Wojciech Cipiur. Dodaje, że obserwuje firmy, które decydują się na własne inwestycje, ale mimo tego udział outsourcingu rośnie od lat. – Kiedyś prosta logistyka, oparta na Excelu i dwóch-trzech osobach z wiedzą praktyczną, nie wymagała tak dużego zaplecza technologicznego i know-how. Teraz do wysokiej jakości serwisu potrzebne są odpowiednie technologie i specjaliści znający się na systemach i operacjach, często na styku z oprogramowaniem. Wątpię, aby mniejszym graczom opłacało się w to wszystko inwestować – podkreśla prezes DSV Solutions.

Zaznacza, że często są to projekty trwające latami, absorbujące duże zespoły ludzi i nastawione na efekt skali. – Żeby sprostać wymaganiom rynku i zapewnić sobie pole do działalności na przyszłość, spółka mająca 10 tys. mkw przestrzeni magazynowej i sporą zmienność w przychodach, spowodowaną sezonowością, powinna wybudować obiekt o 20 tys. mkw. To ogromne wyzwanie finansowe. Jako zewnętrzny operator logistyczny te same możliwości jesteśmy w stanie zaoferować w zdecydowanie niższych kosztach – wskazuje Cipiur. 

Czytaj więcej

Elektryczne demony oszczędności z dopłatami

Przypomina, że wielu uczestników rynku nie planowało długoletnich projektów inwestycyjnych, ponieważ uważała takie działania za zbędne. – W tamtym czasie takie podejście miało jeszcze pewne uzasadnienie, choć już wtedy było krótkowzroczne. Klienci oczekiwali bowiem 2-letniego kontraktu, oczekując jednocześnie serwisu wymagającego 10-letnich inwestycji i strategicznego spojrzenia. Tylko najwięksi gracze mogli pozwolić sobie na takie wydatki – uważa prezes DSV Solutions.

Rekordy najmu

Grupa Raben zajmie 110 000 mkw. w podwarszawskim kompleksie CTPark Warsaw West w Wiskitkach. W ramach ogłoszonej ostatnio największej tego roku transakcji na rynku magazynowo-logistycznym w Polsce, w której najemcy doradzała firma Savills, zostanie uruchomiony 36 oddział firmy w kraju. Jednocześnie będzie to 13 w regionie Europy Środkowo-Wschodniej park biznesowy od CTP, w którym Raben uruchomi swoje usługi logistyczne. – Stawiamy sporo wymagań naszym partnerom – deweloperom, aby realizowane dla nas obiekty cechowały się wyższą efektywnością operacji logistycznych (np. ponadprzeciętną ilością miejsc paletowych na metr kwadratowy powierzchni), gwarantowały ergonomię i bezpieczeństwo – w szczególności w zakresie ochrony pożarowej, a jednocześnie zapewniały niską konsumpcję mediów i niski wpływ na środowisko – wylicza wymagania dyrektor generalny Raben Real Estate Marek Zychla. 

W ramach inwestycji deweloper zrealizuje pierwszy w Polsce Clubhaus z dostępem między innymi do punktu medycznego, kantyny, siłowni czy sklepu spożywczego. Na 700 mkw. powstanie wielofunkcyjna przestrzeń dla najemców i okolicznych mieszkańców. 

Dyrektorka działu Industrial Services Hub, Savills Katarzyna Pyś-Fabiańczyk podkreśla, że to największa transakcja na rynku magazynowo-logistycznym w tym roku w Polsce. – Do tej pory w jego historii tylko kilkukrotnie przekroczono próg 100 000 mkw. powierzchni w ramach jednej transakcji – przypomina Pyś-Fabiańczyk. 

Czytaj więcej

Dalekodystansowy transport przechodzi z Mercedesem na elektryczny napęd

Spółka MCG EastBridge, będąca częścią portfolio Maszoński Group wynajęła w I kw. 2023 roku blisko 37 tys. m kw., a w trzecim jeszcze 19 tys. m kw. w GLP Kraków III Logistics Centre. W ramach podpisanych umów MCG EastBridge zajmie łącznie 56 200 mkw. i będzie samodzielnym najemcą inwestycji budowanej w strategicznej lokalizacji w Niepołomickiej Strefie Inwestycyjnej pod Krakowem. Dwuetapowa transakcja najmu jest największą podpisaną umową na polskim rynku magazynowym w pierwszej połowie 2023 r. – Wraz z MCG EastBridge chcieliśmy natychmiast zaistnieć w świadomości potencjalnych Klientów. Dlatego jednym z najbardziej przekonujących argumentów, na który mogliśmy się zdecydować, był najem całej powierzchni w budowanym właśnie parku magazynowym, nowym domu naszej spółki córki – tłumaczy prezes Maszoński Logistic Mirosław Maszoński. 

Inwestycje nad morzem

Konsorcjum firm Morska Agencja Gdynia i Balta S.A. wygrało przetarg na 30-letni najem blisko 5 ha działki na terenie Portu Gdańsk. Nieruchomość znajduje się przy ul. Mjr. H. Sucharskiego, w okolicach terminalu kontenerowego Baltic Hub. Na dzierżawionym terenie w ciągu 3-4 lat powstaną magazyn, place składowe i bocznica kolejowa na potrzeby głównie ładunków masowych. – Na działce przy ul. Sucharskiego powstanie magazyn wysokiego składowania i pełna infrastruktura drogowo- kolejowa z bocznicą kolejową o długości 800 metrów – wyjaśnia wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury Kamil Tarczewski. 

Konsorcjum planuje sfinalizować planowane na dzierżawionym terenie prace w ciągu 3-4 lat. Dotychczas nieruchomość ta nie była zagospodarowana. – Mamy teren strategiczny, który wraz z firmą Balta chcemy wykorzystać pod kątem przeładunku ładunków sypkich. Planujemy zainwestować w budowę specjalistycznego magazynu o powierzchni około 10 tys. m kw. Będzie to trochę inny magazyn, niż znajdujące się w okolicy, chcemy go bardziej wyspecjalizować – podkreśla prezes zarządu MAG Michał Śmigielski. 

Z kolei Dariusz Krawczyk, wiceprezes Balta podkreśla, że inwestycja w infrastrukturę portową daje jego firmie możliwość dywersyfikacji działań na nowym polu gospodarczym. 

Czytaj więcej

Parlament Europejski poparł złagodzoną wersję Euro VII

Balta została założona w grudniu 1990 roku jako spółka skupiająca się głównie na handlu koksem metalurgicznym i produktami energetycznymi. Obecnie oferta handlowa spółki posiada pełne wsparcie logistyczne i spedycyjne, w tym działów czarterowania statków i obsługi portowej. MAG świadczy usługi agencyjne dla statków, usługi spedycyjne, magazynowania, dystrybucji, a także obsługi celnej.

Niedawno powiększony oddział firmy w Szczecinie, stał się hubem logistycznym przy dystrybucji produktów holenderskiego dostawcy części zamiennych do samochodów, firmy ABS. SUUS zapewnia dla ABS: obsługę celną w portach, magazynowanie, kontrolę jakości, kompletację zamówień czy dystrybucję do odbiorców. – Prowadzimy odprawę celną produktów klienta, które przypłynęły z Europy i Azji do portu w Gdańsku czy Gdyni. Następnie transportujemy je do oddziału SUUSa w Szczecinie, gdzie towar jest magazynowany przy użyciu nowoczesnych regałów windowych, kompletowany w zamówienia, a także kontrolowana jest jego jakość. W kolejny kroku dystrybuujemy produkty za pośrednictwem drobnicowego i całopojazdowego transportu drogowego zarówno po Polsce, jak i po Niemczech czy krajach skandynawskich – opisuje dyrektor oddziału Rohlig SUUS Logistics w Szczecinie Łukasz Szymański. 

Rohlig SUUS Logistics jest obecny w Szczecinie od 2009 r., ale dostrzegając potencjał szczecińskiego hubu na Europę Północną i Zachodnią, otworzył dodatkową lokalizację z magazynem logistycznym, zwiększając dwukrotnie powierzchnię i zdolności operacyjne w regionie. 

Czytaj więcej

Bosch stawia na wodorowe ciężarówki

Cushman & Wakefield podlicza, że w II kwartale 2023 roku popyt brutto na rynku magazynowym wyniósł 1,04 mln mkw., z czego 66% stanowiły nowe umowy, a pozostałe 34% - renegocjacje. Największe transakcje sfinalizowane w tym czasie to umowa BestSecret w regionie lubuskim (ekspansja o 46 000 mkw.), umowa operatora logistycznego w regionie dolnośląskim (43 000 mkw.) oraz Grupy Fortaco na projekt BTS w regionie śląskim (35 000 mkw.). 

Nie obawiam się, że w branży zniknie popyt na outsourcing – zapewnia prezes zarządu DSV Solutions Wojciech Cipiur. Dodaje, że obserwuje firmy, które decydują się na własne inwestycje, ale mimo tego udział outsourcingu rośnie od lat. – Kiedyś prosta logistyka, oparta na Excelu i dwóch-trzech osobach z wiedzą praktyczną, nie wymagała tak dużego zaplecza technologicznego i know-how. Teraz do wysokiej jakości serwisu potrzebne są odpowiednie technologie i specjaliści znający się na systemach i operacjach, często na styku z oprogramowaniem. Wątpię, aby mniejszym graczom opłacało się w to wszystko inwestować – podkreśla prezes DSV Solutions.

Pozostało 92% artykułu
Firmy
Nowy zarząd Mondial Relay oraz InPost w Wielkiej Brytanii
Firmy
Logistyka w strefie spadków
Firmy
Czeski miliarder chce przejąć Royal Mail
Firmy
Marka Ekol znika z Europy
Firmy
Rekordowe przychody i zyski InPost