Europa na Celowniku: Czy chińscy kurierzy podbiją Europę?

Partner zarządzający w Last Mile Experts Marek Różycki mówi o ekspansji chińskich operatorów logistycznych na europejskim rynku kurierskim.

Publikacja: 23.04.2025 08:01

Europa na Celowniku: Czy chińscy kurierzy podbiją Europę?

Foto: Last Mile Experts

Czy widać umacnianie się na europejskim rynku chińskich gigantów logistycznych jak JD Logistics, SF Express i Cainiao (ramię logistyczne Alibaba Group)?

Biorąc pod uwagę niepewność związaną z handlem z USA, nie dziwi fakt, że chińscy operatorzy CEP kierują swoją uwagę ku Europie. Z ponad 500 milionami konsumentów w UE, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii, region ten stanowi ogromny i relatywnie stabilny rynek, który naturalnie przyciąga strategiczne inwestycje. Wojna celna między USA a Chinami motywuje chińskie firmy do dywersyfikacji szlaków handlowych i ograniczenia zależności od amerykańskiej infrastruktury logistycznej. 

Czytaj więcej

Wśród przewoźników rosną długi i wydłuża się lista bankrutów

Choć ekspansja chińskich gigantów jest na wczesnym etapie, to już teraz widać wyraźne oznaki szerszych ambicji strategicznych: wzmocnienia pozycji w łańcuchach dostaw, przyspieszenia realizacji dostaw oraz uzyskania bezpośredniego dostępu do europejskich konsumentów. 

Jak to wzmocnienie wygląda?

Np. JD Logistics uruchomiło transgraniczną usługę ekspresowej dostawy, obejmującą znaczną część Europy. Przesyłki nadawane są z hubów w Shenzhen i Kantonie, a usługa oferuje godzinny odbiór oraz pełne śledzenie przesyłki poprzez platformę JD Express dostępną w aplikacji WeChat.

Firma poszukuje partnerów, współpraca z francuskim GeoPost oraz brytyjskim Evri ma na celu stworzenie płynnego dwukierunkowego korytarza logistycznego między Chinami a Europą. Według doniesień, JD rozważało również udział w przejęciu Evri o wartości ponad 2 miliardów funtów – co byłoby jednym z największych chińskich przejęć w europejskim sektorze kurierskim.

Firma otwiera w Europie nawet magazyny…

Infrastruktura jest dla JD kluczowym obszarem inwestycji. W Venlo w Holandii powstało nowoczesne centrum logistyczne z wykorzystaniem pojazdów autonomicznych i ramion robotycznych, co ma zwiększyć efektywność operacyjną i skalowalność.

Czytaj więcej

Deweloperzy liczą na poprawę popytu na magazyny

W Polsce JD Logistics działa już z kilkoma dużymi klientami, w tym z siecią Biedronka. Firma niedawno otworzyła drugi magazyn w Warszawie, zwiększając łączną liczbę magazynów w Polsce do trzech. W Poznaniu JD prowadzi również w pełni zautomatyzowany magazyn o powierzchni niemal 30 tys. m kw., co potwierdza jej długofalowe zaangażowanie w rozwój skalowalnych i nowoczesnych rozwiązań logistycznych w Europie Środkowej.

„Europa to dla nas strategiczna szansa na rozwój inteligentnej, efektywnej i bezgranicznej logistyki. Nasze inwestycje w Polsce i innych krajach regionu pokazują długoterminowe podejście do budowy połączeń między chińską innowacyjnością a europejskim popytem” – mówi Veysel Isik, Dyrektor Sprzedaży Lokalnej dla Europy

JD nie jest wyjątkiem, takich inwestycji jest więcej…

SF Express, często określany jako „chiński FedEx”, wykorzystuje kombinację frachtu lotniczego oraz regionalnych centrów dystrybucyjnych w paneuropejskiej sieci logistycznej. Niedawno firma uruchomiła bezpośrednie połączenie towarowe B747 między Europą a Chinami, których celem jest szybka obsługa przesyłek o wysokiej wartości, jak np. elektronika. Ciekawie będzie obserwować, jakie dalsze kroki podejmie SF Express. Na rynku pozostało jeszcze kilku lokalnych graczy, a posiadając własne połączenia lotnicze z Chinami i regionem, SF będzie bardzo pożądanym partnerem – zarówno jako usługodawca, jak i potencjalny nabywca. 

Tym bardziej, że ma własną flotę samolotów…

SF Express ma znaczne możliwości transportu lotniczego do Chin i regionu dzięki spółce zależnej, SF Airlines. Na początku 2024 roku flota SF Airlines liczyła 90 samolotów cargo, co czyni ją największą linią towarową w Chinach. Daje ona możliwość oferowania dużej częstotliwości połączeń oraz niezawodnych usług lotniczych na trasie Azja–Europa.

Czytaj więcej

InPost kupuje doręczyciela przesyłek w Wielkiej Brytanii

W Hiszpanii SF Express otworzył samodzielnie zarządzany magazyn o powierzchni 30 tys. m kw. i zbudował silne kompetencje w zakresie dostaw ostatniej mili na całym Półwyspie Iberyjskim. Firma nawiązała również strategiczne partnerstwo z GLS, integrując systemy IT oraz sieci dostaw w celu zapewnienia spójnego doświadczenia klienta w całej UE. Co więcej, pojawiają się doniesienia o rekrutacjach w Europie Środkowo-Wschodniej, co może oznaczać wzmocnienie obecności w jednym z kluczowych punktów dostępowych do UE.

Z kolei Cainiao inwestuje w ostatnią milę…

Cainiao realizuje kompleksową strategię europejską: od automatów paczkowych i centrów sortujących, po dostawy weekendowe. Kluczowym ogniwem operacji jest eHub w Liège (Belgia), który pełni rolę logistycznego centrum dowodzenia, łącząc fracht lotniczy, kolejowy i morski. Choć pojawiają się wątpliwości co do skuteczności wspólnego przedsięwzięcia Cainiao i DHL w zakresie automatów paczkowych, to sam fakt partnerstwa pokazuje, że Cainiao rozumie wagę współpracy w realizacji celów strategicznych. 

Wydaje się, że są blisko ich spełnienia, skoro oferują gwarancję czasu dostawy?

Gwarancja dostawy w ciągu pięciu dni obejmuje już wiele krajów UE, a w głównych miastach Hiszpanii funkcjonują dostawy weekendowe. W Polsce Cainiao we współpracy z DHL inwestuje 60 mln euro w jedną z największych sieci paczkomatów w kraju, oferując konsumentom wygodne rozwiązania samoobsługowe – zarówno w miastach, jak i na obszarach wiejskich. Mimo to, sieć paczkomatów DHL/Cainiao nadal nie jest wystarczająco rozbudowana, by realnie konkurować z InPostem.

Czytaj więcej

Kurierzy wylani z kąpielą?

Co więcej, Alibaba podjęła decyzję o pełnym przejęciu Cainiao, co wyraźnie pokazuje strategiczne znaczenie tej jednostki dla ekspansji grupy na rynkach zagranicznych – zwłaszcza w obliczu rosnącej konkurencji ze strony takich firm jak Shein czy Temu. Choć dotychczas Cainiao nie przeprowadziło żadnych dużych przejęć w sektorze CEP, obecna presja konkurencyjna i nowe podejście Stanów Zjednoczonych do polityki handlowej może to zmienić.

Jak na tę ekspansję powinny zareagować firmy i rządy?

Opisane inwestycje oznaczają coś więcej niż tylko przyspieszenie dostaw. Chińscy operatorzy CEP mogą w istotny sposób przekształcić europejski krajobraz logistyczny – wprowadzając zaawansowaną automatyzację, modele dostaw o wysokiej częstotliwości i agresywne strategie inwestycyjne, które mogą stanowić poważne wyzwanie dla obecnych liderów rynku, takich jak Geopost/DPD, DP/DHL czy GLS/Royal Mail.

Dla europejskich przedsiębiorstw i konsumentów oznacza to potencjalne korzyści w postaci szybszych dostaw, większej wygody i lepszych opcji transgranicznych. Dla regulatorów i lokalnych operatorów pojawia się jednak szereg pytań strategicznych – dotyczących kontroli nad danymi, własności infrastruktury oraz długoterminowej równowagi sił na rynku.

Rozmawiał Robert Przybylski

Marek Różycki był członkiem zespołu założycielskiego DHL Polska, a także założycielem firmy Masterlink Express (obecnie DPD Polska). Jako CEO GeoPost CSEE stworzył region obejmujący 16 krajów działających pod marką DPD. Do 2015 roku pełnił funkcję wiceprezesa Amazon Logistics EU. Doradzał firmie Advent International przy przejęciu InPostu oraz jest doradcą zarządów kilku firm z sektora KEP. 

Czy widać umacnianie się na europejskim rynku chińskich gigantów logistycznych jak JD Logistics, SF Express i Cainiao (ramię logistyczne Alibaba Group)?

Biorąc pod uwagę niepewność związaną z handlem z USA, nie dziwi fakt, że chińscy operatorzy CEP kierują swoją uwagę ku Europie. Z ponad 500 milionami konsumentów w UE, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii, region ten stanowi ogromny i relatywnie stabilny rynek, który naturalnie przyciąga strategiczne inwestycje. Wojna celna między USA a Chinami motywuje chińskie firmy do dywersyfikacji szlaków handlowych i ograniczenia zależności od amerykańskiej infrastruktury logistycznej. 

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Firmy
InPost kupuje doręczyciela przesyłek w Wielkiej Brytanii
Firmy
Zainteresowanie Orlen Paczką rośnie – możliwa sprzedaż operatora?
Firmy
Europa opanowana, czas na inne rynki
Firmy
W Polsce wyrósł trzeci największy operator logistyczny w Europie
Firmy
InPost kupuje doręczyciela przesyłek w Wielkiej Brytanii