PFR zapowiada wrześniowe kontrole

We wrześniu ruszą kontrole przewoźników, wobec których są wątpliwości, czy Tarcza Finansowa PFR im się należała.

PFR przyznaje, że proces przyznawania subwencji jest praktycznie zakończony, łącznie z rozpatrywaniem wniosków o wyjaśnienie. Pomoc otrzymało ponad 345 tys. przedsiębiorstw, w tym niecałe 30 tys. podmiotów z PKD transport i gospodarka magazynowa. – Co do zasady wszystkie firmy, które wnioskowały o wsparcie w ramach Tarczy Finansowej PFR zostały zweryfikowane na etapie ubiegania się o subwencję, ponieważ wynika to z samej konstrukcji programu – przypomina Maciej Buczkowski z biura prasowego PFR.

Subwencję mogła otrzymać tylko firma, która realnie działała w ubiegłym roku i zatrudniała pracowników.

Pomoc została udzielona szybko, PFR podlicza, że średni czas rozpatrywania wniosku wyniósł 16 godzin, a pieniądze trafiały na konta firm po 46 godzinach od momentu złożenia wniosku. – Firmy mogą spodziewać się kontroli obejmujących zasadność przyznania świadczenia i sposób jego wykorzystania – uważa Marcin Kaleta z firmy doradczej EY.

Czytaj więcej w: Co trzecia firma transportowa z tarczą

Dodaje, że jest sporo kwestii, którymi można zająć się z wyprzedzeniem. – Można spodziewać się, że dokładnie analizowane będzie kryterium spadku obrotów (które w konkretnych przypadkach może budzić wątpliwości) oraz element związku tego spadku z epidemią, a nie np. nietrafionymi pomysłami biznesowymi. Zdarzało się również, że elementem dokumentów aplikacyjnych były prognozy, czy założenia, które dopiero po złożeniu wniosku były możliwe do zweryfikowania. Istnieje też szereg zagadnień specyficznych dla konkretnego rodzaju wsparcia, czy danej branży, gdzie problemy interpretacyjne, jak rozumieć poszczególne przesłanki, pojawiały się na etapie składania wniosku – wymienia Kaleta.

Czytaj więcej w: Trudna sytuacja pasażerskiego transportu drogowego / Kolejny cios w transport drogowy

Zaznacza, że z istotną częścią ewentualnych wątpliwości można zmierzyć się jeszcze przed wszczęciem kontroli.

Tymczasem PFR we współpracy z KAS, CBA oraz innymi służbami przygotowuje algorytmy, które będą przeszukiwać bazę firm w celu wyszukania anomalii i nietypowych zdarzeń. – W procesie weryfikacji będziemy się opierać przede wszystkim na danych dostępnych w rejestrach publicznych. Te działania rozpoczniemy we wrześniu. Zakładamy, że kontrole będą dotyczyć pojedynczych podmiotów. Nie będą miały charakteru masowego – podkreśla Buczkowski.

Czytaj więcej w: Wśród przewoźników wakacje leasingowe mało popularne

Sposób postępowania będzie zależał od indywidualnych okoliczności. – Na początku będziemy prosić firmę o złożenie wyjaśnień, ewentualnie o zwrot subwencji. W uzasadnionych przypadkach będziemy również mieć możliwość skierowania sprawy do odpowiednich służb lub organów – podkreśla przedstawiciel PFR.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rosja: przeklęty dla przewoźników kilometr 147

Rosjanie nieustannie szykanują polskich przewoźników i łamią międzynarodowe umowy. Żaden polski zestaw nie przejedzie ...

Ulgi dla marynarzy zatwierdzone

Komisja Europejska zatwierdziła 16 grudnia pięć programów wsparcia na rzecz transportu morskiego zaproponowane przez ...

Chorwacja wprowadziła kwarantannę dla kierowców

Chorwacja wprowadziła kwarantannę dla kierowców ciężarówek jadących z Włoch. Komisja Europejska ogłosiła 2 marca ...

Ruchome laboratoria ścigają koronawirusa

Laboratorium na kółkach może w ciągu doby wykonać ponad 500 testów. Powstało na bazie ...

Kolejarze domagają się niższych cen dostępu do torów

Komisja Europejska zaproponowała, aby w ramach pomocy dla przewoźników kolejowych, rządy mogły obniżyć ceny ...

Polacy wybierają pracodawcę

Coraz częściej Polacy chcą pracować w firmach z rodzimym kapitałem. Firmy z zagranicznym rodowodem ...