Ustawa zakazująca wyprzedzania przez ciężarówki już u prezydenta

Branża transportowa protestuje przeciw zakazowi wyprzedzania dla ciężarówek, ale nie ma szans na powstrzymanie nowego prawa.

Publikacja: 22.06.2023 19:50

Ustawa zakazująca wyprzedzania przez ciężarówki już u prezydenta

Foto: GDDKiA

Ustawa została 21 czerwca przekazana prezydentowi do podpisu. Podczas trzeciego czytania za jej przyjęciem głosowało 429 posłów, przeciw 13 a 9 wstrzymało się, zaś Senat nie wniósł poprawek. Mimo to przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Obrony Praw Kierowców Dobromir Sośnierz zwołał 22 czerwca posiedzenie zespołu. – Wprowadzanie kolejnych przepisów bez egzekwowania istniejących to inflacja prawa – wskazał Sośnierz, przypominając, że w Polsce istnieją przepisy zabraniające blokowania ruchu oraz utrudniania wykonania manewru wyprzedzania. 

Przewoźnik Paweł Kot uważał, że politycy ukręcili kolejny bat na spanikowane środowisko kierowców. – Brakuje kierowców, tymczasem nowe prawo utrudnia im życie. Zakaz ma także aspekt gospodarczy. Jadąc wolniej, niektóre trasy staną się nie do zrobienia w jednej dobie. Dzisiaj wyruszając z Lublina wiem z dokładnością co do 5 min o której będę w Świecku. Z zakazem wzrośnie niepewność dotarcia na miejsce – podkreślał Kot. 

Czytaj więcej

Słone kary dla przewoźników za transport nielegalnych migrantów

Podobna oceną miał przedsiębiorca transportowy Rafał Mekler. – Samochód ciężarowy powinien zrobić dziennie 700 km i licząc 1 euro-1,2 euro za kilometr wypracować przychody w tej skali. Zakaz wyprzedzania zmniejszy dzienne przebieg nawet o 100 km, co oznacza mniejsze wpływy i podatki i miesięcznie jeden kurs mniej – podliczał Mekler. Uważa, że ograniczenie prędkości na autostradach do 80 km/h i techniczne do 90 km/h są zbyt niskie. 

Wyprzedzania w Europie może być coraz więcej. Największa na kontynencie firma transportowa Girteka ograniczyła prędkość swoich samochodów do 80 km/h. Niedawno Wielton ogłosił, że firmowe samochody mają ograniczoną prędkość do 85 km/h. Za kilka lat, gdy pojawią się elektryczne ciężarówki można spodziewać się (sądząc po elektrycznych osobówkach), że będą poruszać się one z prędkością mniejszą od dieslowskich. 

Dyrektor Departamentu Transportu w Ministerstwie Infrastruktury Renata Rychter tłumaczyła, że prawo jest na tyle elastyczna, że w przypadku wyraźnej różnicy prędkości pozwoli szybszej ciężarówce wyprzedzić wolniejszą, chodzi przede wszystkim o to, aby manewr trwał jak najkrócej. 

Czytaj więcej

Spadek konsumpcji bije w branżę magazynową

Poseł Sośnierz zauważył, że całkowity zakaz wyprzedzania na wszystkich drogach jest niepraktyczny i nie powinno być go nocą, gdy drogi są puste. 

Ustawa została 21 czerwca przekazana prezydentowi do podpisu. Podczas trzeciego czytania za jej przyjęciem głosowało 429 posłów, przeciw 13 a 9 wstrzymało się, zaś Senat nie wniósł poprawek. Mimo to przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Obrony Praw Kierowców Dobromir Sośnierz zwołał 22 czerwca posiedzenie zespołu. – Wprowadzanie kolejnych przepisów bez egzekwowania istniejących to inflacja prawa – wskazał Sośnierz, przypominając, że w Polsce istnieją przepisy zabraniające blokowania ruchu oraz utrudniania wykonania manewru wyprzedzania. 

Pozostało 82% artykułu
Krajowe
Rząd zmusi do zakupu elektrycznych ciężarówek podwyżkami myta
Krajowe
Rząd odciął przewoźników od kierowców
Krajowe
Wkrótce ruszy elektroniczna kontrola zezwoleń
Krajowe
Przedsiębiorcy mówią „nie” wzrostowi płacy minimalnej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Krajowe
Rząd nadal zamierza opodatkować terminale intermodalne