Ustawa zakazująca wyprzedzania przez ciężarówki już u prezydenta

Branża transportowa protestuje przeciw zakazowi wyprzedzania dla ciężarówek, ale nie ma szans na powstrzymanie nowego prawa.

Publikacja: 22.06.2023 19:50

Ustawa zakazująca wyprzedzania przez ciężarówki już u prezydenta

Foto: GDDKiA

Ustawa została 21 czerwca przekazana prezydentowi do podpisu. Podczas trzeciego czytania za jej przyjęciem głosowało 429 posłów, przeciw 13 a 9 wstrzymało się, zaś Senat nie wniósł poprawek. Mimo to przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Obrony Praw Kierowców Dobromir Sośnierz zwołał 22 czerwca posiedzenie zespołu. – Wprowadzanie kolejnych przepisów bez egzekwowania istniejących to inflacja prawa – wskazał Sośnierz, przypominając, że w Polsce istnieją przepisy zabraniające blokowania ruchu oraz utrudniania wykonania manewru wyprzedzania. 

Przewoźnik Paweł Kot uważał, że politycy ukręcili kolejny bat na spanikowane środowisko kierowców. – Brakuje kierowców, tymczasem nowe prawo utrudnia im życie. Zakaz ma także aspekt gospodarczy. Jadąc wolniej, niektóre trasy staną się nie do zrobienia w jednej dobie. Dzisiaj wyruszając z Lublina wiem z dokładnością co do 5 min o której będę w Świecku. Z zakazem wzrośnie niepewność dotarcia na miejsce – podkreślał Kot. 

Czytaj więcej

Słone kary dla przewoźników za transport nielegalnych migrantów

Podobna oceną miał przedsiębiorca transportowy Rafał Mekler. – Samochód ciężarowy powinien zrobić dziennie 700 km i licząc 1 euro-1,2 euro za kilometr wypracować przychody w tej skali. Zakaz wyprzedzania zmniejszy dzienne przebieg nawet o 100 km, co oznacza mniejsze wpływy i podatki i miesięcznie jeden kurs mniej – podliczał Mekler. Uważa, że ograniczenie prędkości na autostradach do 80 km/h i techniczne do 90 km/h są zbyt niskie. 

Wyprzedzania w Europie może być coraz więcej. Największa na kontynencie firma transportowa Girteka ograniczyła prędkość swoich samochodów do 80 km/h. Niedawno Wielton ogłosił, że firmowe samochody mają ograniczoną prędkość do 85 km/h. Za kilka lat, gdy pojawią się elektryczne ciężarówki można spodziewać się (sądząc po elektrycznych osobówkach), że będą poruszać się one z prędkością mniejszą od dieslowskich. 

Dyrektor Departamentu Transportu w Ministerstwie Infrastruktury Renata Rychter tłumaczyła, że prawo jest na tyle elastyczna, że w przypadku wyraźnej różnicy prędkości pozwoli szybszej ciężarówce wyprzedzić wolniejszą, chodzi przede wszystkim o to, aby manewr trwał jak najkrócej. 

Czytaj więcej

Spadek konsumpcji bije w branżę magazynową

Poseł Sośnierz zauważył, że całkowity zakaz wyprzedzania na wszystkich drogach jest niepraktyczny i nie powinno być go nocą, gdy drogi są puste. 

Ustawa została 21 czerwca przekazana prezydentowi do podpisu. Podczas trzeciego czytania za jej przyjęciem głosowało 429 posłów, przeciw 13 a 9 wstrzymało się, zaś Senat nie wniósł poprawek. Mimo to przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Obrony Praw Kierowców Dobromir Sośnierz zwołał 22 czerwca posiedzenie zespołu. – Wprowadzanie kolejnych przepisów bez egzekwowania istniejących to inflacja prawa – wskazał Sośnierz, przypominając, że w Polsce istnieją przepisy zabraniające blokowania ruchu oraz utrudniania wykonania manewru wyprzedzania. 

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Krajowe
Sześć miliardów złotych na budowę ładowarek i zakup elektrycznych ciężarówek
Krajowe
Ruszyła operacja „deregulacja polskiej gospodarki”
Krajowe
Deregulacyjne postulaty przewoźników
Krajowe
Zaskakujące korekty opłat na kontach eToll przewoźników
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Krajowe
Automatyczna kontrola praw jazdy zawodowych kierowców
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń