Przedsiębiorcy mówią „nie” wzrostowi płacy minimalnej

Rosnące obciążenia pracy są na rękę budżetowi państwa, ale zabijają przemysł i usługi. W transporcie drogowym składka na ZUS wzrosła w ostatnich trzech latach o 1154 zł.

Publikacja: 19.09.2024 16:09

Przedsiębiorcy mówią „nie” wzrostowi płacy minimalnej

Foto: GDDKiA

Rządowy projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu został skrytykowany przez przewoźników. Przyjęty projekt ostatniej ustawy budżetowej zakłada podwyżkę prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia o 849 zł, do 8 673 zł (aktualnie jest to kwota 7 824 zł). Właśnie od tej kwoty najczęściej odprowadzane są składki ZUS z wynagrodzenia kierowców w przewozach międzynarodowych. 

W górę i w górę

Najnowsze dane wpisują się we wzrostowy trend z wcześniejszych lat. Średnie przeciętne wynagrodzenie w roku 2024 r. wzrosło o 889 zł w porównaniu do danych z 2023 roku. – Znaczny wzrost poziomu minimalnego i przeciętnego wynagrodzenia obserwowany jest w polskiej gospodarce już od kilku lat, a wraz z nim zwiększa się poziom wydatków na zaliczki PIT oraz składki ZUS kierowców. Poziom przeciętnego wynagrodzenia wskazany w projekcie ustawy budżetowej oznacza wzrost obciążeń na rzecz ZUS w przyszłym roku o 356 zł do kwoty 3 639 zł. To łączna kwota miesięcznych składek za jednego kierowcę międzynarodowego, którego składki są odprowadzane właśnie od progu przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia – wylicza ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag Mateusz Włoch. 

Inelo/Eurowag

Zaznacza, że w 2021 roku odprowadzane składki dla kierowców międzynarodowych były prawie trzykrotnie niższe. – Obciążenia dla przewoźników z każdym rokiem stanowią coraz poważniejsze wyzwanie – uważa ekspert Inelo. W ostatnich trzech latach składka na ZUS wzrosła o 1154 zł. 

Według zapowiedzi rządu od 1 stycznia 2025 roku minimalne wynagrodzenie wyniesie 4626 zł brutto. Ustawowe wzrosty wynagrodzeń niepokoją przedsiębiorców. – Przedsiębiorcy jednak zawsze wychodzili z założenia, że to rynek, a nie ustawy powinny kreować średnią siatkę wynagrodzeń, więc też płacę minimalną. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie prowadziło w tym zakresie konsultacji społecznych – wskazuje prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie Hanna Mojsiuk. 

Dodaje, że wiele branż znajduje się w trudnej sytuacji. – Oczekiwania pracowników muszą być realne, a wiele sektorów gospodarki: od przemysłu przez usługi, nie ma jak podnosić pensji pracownikom – tłumaczy Mojsiuk. 

Czytaj więcej

Jak zmieni się rynek po przejęciu Schenkera przez DSV?

Rosnące koszty stają się zagrożeniem dla stabilności firm. – To co na ten moment na pewno by pomogło, to przywrócenie diet i ryczałtów za noclegi w transporcie międzynarodowym o co walczymy w Stowarzyszeniu Ambasador Polskiego Biznesu, ale także dofinansowanie do wymiany tachografów, wakacje leasingowe, odroczenie płatności ZUS na 6 miesięcy lub możliwość spłaty ratalnej – wylicza prezez MaWo Group oraz współzałożyciel Stowarzyszenia Ambasador Polskiego Transportu Wojciech Romaniuk.

Tłumaczy, że wzrost kosztów paliwa, utrzymania pracownika oraz zmniejszenie zawartych kontraktów pogłębiają złą sytuację branży. 

Furtka na zatrzymanie podwyżek

Rzeczniczka MŚP Agnieszka Majewska z zadowoleniem przyjęła deklarację w rządowym projekcie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu wprowadzenia możliwości utrzymania wysokości minimalnego wynagrodzenia w danym roku w przypadkach nadmiernego wzrostu tej wysokości w latach poprzednich. Wskazuje jednak na niejasność zaproponowanych w tym zakresie przepisów, co może w przyszłości stać się przedmiotem sporów interpretacyjnych. 

Postuluje taką modyfikację regulacji, by jednoznacznie gwarantowały one uruchomienie mechanizmu zamrożenia wysokości minimalnego wynagrodzenia w każdym przypadku, gdy analiza obiektywnych kryteriów ekonomicznych wskazuje na nadmierny wzrost tej wartości. 

Rzeczniczka MŚP krytycznie odniosła się do propozycji orientacyjnej wartości referencyjnej, zgodnie z którą płaca minimalna powinna stanowić 55% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Zdaniem Majewskiej wartość ta powinna być ustalona na poziomie 50%, co byłoby zgodne z wzorcem zawartym we wdrażanej dyrektywie. – Propozycja Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odbiega na niekorzyść pracodawców od regulacji unijnych, co jest tym bardziej nieuzasadnione, że już obecnie poziom płacy minimalnej w Polsce jest wyższy niż w zdecydowanej większość krajów europejskich – uważa Majewska.

Wskazuje, że koszty pracownicze są najczęściej wskazywaną przez przedsiębiorców barierą utrudniającą działalność gospodarczą. – Zbyt wysoki poziom wynagrodzenia minimalnego jest szczególnie dotkliwy w mniej zamożnych częściach kraju i w efekcie pogłębia zjawisko nierówności społecznych – podkreśla rzeczniczka MŚP. 

Czytaj więcej

Czy polski rząd będzie bronił rodzimych przewoźników?

Kolejne zastrzeżenie Agnieszki Majewskiej budzi nakaz wypłaty wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia i podobnych w terminie do 10 dnia następnego miesiąca kalendarzowego. Stanowi to nieuzasadnioną ingerencję w zasadę swobody umów. Nie uwzględnia też istoty stosunku zlecenia, do której należy znacznie większa swoboda niż w przypadku stosunku pracy. Proponowana regulacja wpisuje się w negatywną tendencję do zrównywania wymogów właściwych dla umowy zlecenia z umową o pracę. 

Minister Majewska postuluje też wykreślenie zapisu ustanawiającego automatyzm w zakresie naliczania i wypłacania pracownikom odsetek za wypłatę pensji po terminie, nawet w sytuacjach, gdy pracodawca nie ponosi winy za opóźnienie, a pracownik nie doznał żadnego uszczerbku. – Jest to rozwiązanie zbyt daleko idące i może ono doprowadzić do istotnego utrudnienia prowadzenia działalności gospodarczej – tłumaczy minister. 

Rządowy projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu został skrytykowany przez przewoźników. Przyjęty projekt ostatniej ustawy budżetowej zakłada podwyżkę prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia o 849 zł, do 8 673 zł (aktualnie jest to kwota 7 824 zł). Właśnie od tej kwoty najczęściej odprowadzane są składki ZUS z wynagrodzenia kierowców w przewozach międzynarodowych. 

W górę i w górę

Pozostało 93% artykułu
Krajowe
Rząd nadal zamierza opodatkować terminale intermodalne
Krajowe
Rejestracja zezwoleń obowiązkowa
Krajowe
Kontrole ciężarówek „do pierwszej krwi”
Krajowe
Rząd chce zmniejszyć obciążenia socjalne przewoźników
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Krajowe
Czy rząd wyda czasowy zakaz rejestracji firm transportowych?