Jak zmieni się rynek po przejęciu Schenkera przez DSV?

Jeżeli DSV kupi DB Schenker, stanie się numerem jeden światowej logistyki. Jakie będą rynkowe skutki tej transakcji?

Publikacja: 18.09.2024 15:34

Jak zmieni się rynek po przejęciu Schenkera przez DSV?

Foto: DSV

Narodzi się europejski gigant logistyczny, o przychodach 39,3 mld euro, który wyprzedzi niemieckie DHL Logistics (36,3 mld euro) oraz szwajcarskie Kuehne und Nagel (27,4 mld euro). Przed połączeniem DSV i Schener zajmowały (odpowiednio) trzecie i czwarte miejsce globalnego rankingu. – Na naszych oczach powstaje potężny operator logistyczny o światowym zasięgu, co warto podkreślić, z europejskimi korzeniami; to ucieczka do przodu przed bardzo mocno rozglądającymi się w branży inwestorami z krajów arabskich – wyjaśnia Director Customer Relations Smart Project Sławek Błotny. 

Pierwszą piątkę zamkną amerykański C.H.Robinson z przychodami 16,3 mld euro oraz japoński Nippon Express z obrotem 14,8 mld euro. Połączone koncerny będą uzyskiwały 62 % obrotu z Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu, 16 % z Ameryk i 22 % z Azji regionu Pacyfiku. 

Gdzie jest marża?

W podziale na działalności, przewozy drogowe zapewnią jedną trzecią przychodów, lotnicze 29 %, morskie 23 %, zaś na logistykę kontraktową przypadnie 15 %. Błotny sądzi, że dla DSV najbardziej interesujące były trzy obszary:

Czytaj więcej

Czy polski rząd będzie bronił rodzimych przewoźników?

- wzmocnienie pozycji na rynku Sea&Air, z którego pochodzi 76% zysku operacyjnego (EBIT) DSV,

- wzmocnienie pozycji w sektorze całego transportu drogowego, 11% EBIT DSV pochodzi z Road,

- wzmocnienie w logistyce kontraktowej.

Mocną stroną Schenkera jest sieć drobnicowa. Błotny zaznacza, że w sektorze Road przewozy drobnicowe pozwalają tworzyć wyższe marże. – Drobnica w Niemczech ma jeszcze wyraźniejszy smaczek, bowiem tradycyjne i kompletne sieci drobnicowe (Dachser, Schenker) miały niemieckie korzenie. Po wielu latach konsekwentnego budowania własnej sieci drobnicowej w Niemczech, dołączyła do ww. niemieckich operatorów Grupa Raben. Połączenie DSV i DB Schenkera zwiększy wolumeny w przyszłej sieci i pozwoli DSV zrezygnować z sieci opartej na partnerstwie – przewiduje Błotny. 

Dyrektor firmy doradczej Smart Project uważa, że przed Roadem jest trochę niepewności. – Dekarbonizacja, digitalizacja, a marże będą wg mnie wystawione na próbę, obecnie EBIT % w DSV to ok. 5% – wskazuje Błotny.

Porównuje, że najbardziej marżowy sea&air ma 12-13% marży EBIT. – Jedną ze strategii utrzymania rentowności w sektorze drogowym jest mocna integracja z usługami logistyki kontraktowej. EBIT % DSV w tym obszarze to 9%, dlatego 8,5 mln m2 powierzchni DB Schenker mogło mieć znaczenie – stwierdza Błotny. 

Czy wykupienie Schenkera będzie miało konsekwencje dla klientów? – Gigant staje się jeszcze większym gigantem, ale czy to dobrze dla rynku czy źle? Marże zapewne duzi gracze mają większe od małych, choć niekoniecznie wyższe ceny, bo zapewne są bardziej optymalni kosztowo niż mali – przypuszcza dyrektor zarządzający IPP Polska Tomasz Sączek. 

Czytaj więcej

Pociągi towarowe do Szwecji

Jest ryzyko jest zabawa

Warta 14,3 mld euro inwestycja będzie obaczona także ryzykiem. – Integracja jest nieunikniona, choć wg mnie nie będzie prosta, zarówno pod względem operacyjnym jak i, co równie ważne, kulturowym. Będą się łączyć dwa różne charakterologicznie przedsiębiorstwa. DSV nastawiony bardzo na wynik finansowy i DB Schenker o mniej agresywnym biznesowym charakterze. Im integracja będzie sprawniejsza i szybsza, tym szybciej można będzie zbierać owoce – opisuje dyrektor Smart Project. 

Zastrzega, że okres zwrotu z inwestycji będzie zależał przede wszystkim od warunków, jakie postawią regulatorzy rynku. – Sądzę, że w Sea&Air DSV najszybciej skonsumuje owoce przejęcia, Road razem z Solutions będą musieli poczekać trochę dłużej. Road ze względu na bardzo wymagającą integrację na poziomie operacyjnym, Solutions ze względu na istniejące kontrakty pomiędzy klientami a DB Schenker – tłumaczy Błotny. 

Wskazuje, że na rynku logistyki kontraktowej pozostaną trzy trendy:

- klient chce mieć jednego globalnego operatora (np. firmy farmaceutyczne o globalnym zasięgu),

- chce mieć jak najmniej dostawców, może nie local hero, ale regional hero, który jest ekspertem w swoim regionie (DACH, CEE, CSE, France&Iberia) (firmy z sektora non-food, retail o międzynarodowym zasięgu),

- klienci działający lokalnie szukają lokalnego partnera, ponieważ są zbyt mali dla dużych operatorów. 

Do połowy 2025 roku bez zmian

Transakcja dojdzie do skutku zapewne w drugim kwartale przyszłego roku, po uzyskaniu zgód niemieckiego rządu oraz organów antymonopolowych (co zajmie większość czasu). Do momentu uzyskania zgody firmy będą funkcjonować na obecnych zasadach. 

Czytaj więcej

InPost płaci większe podatki niż konkurencja razem wzięta

Łączą się dwie, podobnej wielkości firmy: przychody DSV wyniosły w 2023 roku 20,2 mld euro, DB Schenker 19,1 mld euro. Duńska firma zatrudnia 74 tys., osób, niemiecka 72,7 tys. 

DSV przesłała w ub.r. 1,3 mln ton lotniczych ładunków, DB Schenker 1,15 mln ton, w przypadku morskich przesyłek pierwsza z wymienionych firm obsłużyła 2,5 mln TEU, zaś druga 1,8 mln TEU. 

Przychody DSV z przewozów drogowych wyniosły 5,1 mld euro, zaś DB Schenker 7,8 mld euro. Wreszcie powierzchnia magazynów wynosi w przypadku DSV 9 mln m kw., a DB Schenker 8,5 mln. 

Narodzi się europejski gigant logistyczny, o przychodach 39,3 mld euro, który wyprzedzi niemieckie DHL Logistics (36,3 mld euro) oraz szwajcarskie Kuehne und Nagel (27,4 mld euro). Przed połączeniem DSV i Schener zajmowały (odpowiednio) trzecie i czwarte miejsce globalnego rankingu. – Na naszych oczach powstaje potężny operator logistyczny o światowym zasięgu, co warto podkreślić, z europejskimi korzeniami; to ucieczka do przodu przed bardzo mocno rozglądającymi się w branży inwestorami z krajów arabskich – wyjaśnia Director Customer Relations Smart Project Sławek Błotny. 

Pozostało 90% artykułu
Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Firmy
W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku
Firmy
Brytyjski urząd antymonopolowy wstrzymał przejęcie Wincantona
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Firmy
Ekol w ostatniej chwili postawił na samodzielność