Komisarz ds. Transportu Adina Valean zaprezentowała 20 lutego Komisji ds. Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego (TRAN) wizję europejskiej polityki transportowej na najbliższe lata.
Podkreśliła, że transport drogowy jest istotnym elementem strategii na rzecz Zielonego Ładu dla Europy. Dlatego też KE planuje zmniejszenie emisji CO2 transportu drogowego o 90 proc. do roku 2050. Odpowiednie inicjatywy legislacyjne, które mają pomóc w osiągnięciu tego ambitnego celu powinny pojawić się w 2021 roku. Oznacza to odejście od diesla i wprowadzenie, nawet kosztem dopłat samochodów ciężarowych z alternatywnymi napędami.
Czytaj więcej w: http://Konieczna ocena skutków Pakietu Mobilności
Według komisarz dużą rolę w zmniejszeniu emisji CO2 może odegrać transport kolejowy, stąd Komisja pracuje nad nową propozycją zmiany dyrektywy o transporcie kombinowanym. Obecny projekt omawiany w Parlamencie Europejskim i Radzie jest zbyt mało ambitny. W ramach przyszłych inicjatyw planuje się położenie jeszcze większego nacisku na połączenia kolejowe oraz wodne.
Parlamentarzyści przypomnieli, że wdrażane regulacje prawne krajów członkowskich oraz Unijny Pakiet Mobilności przeczą tym słowom. Stały przedstawiciel Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych przy UE Margareta Przybyła tłumaczy, że regulacje krajowe utrudniają kabotaż, zwiększając tym samym odsetek jazd na pusto, zaś Pakiet Mobilności zmusza ciężarówki do regularnych powrotów do krajów rejestracji, nawet gdyby miały jechać na pusto.