Brytyjczycy testują 48-tonowe zestawy

Nowy limit ma zwiększyć popularność transportu intermodalnego.

Publikacja: 20.11.2020 08:51

Brytyjczycy testują 48-tonowe zestawy

Foto: logistyka.rp.pl

Brytyjskie Ministerstwo Transportu zaproponowało próby zestawów o dmc 48 ton. Będą mogły operować w promieniu do 50 mil od intermodalnych terminali kontenerowych i portów. Ministerstwo zakłada dopuszczenie do ruchu tylko na niektórych drogach, a pojazdy będą musiały poruszać się na sześciu osiach.

Czytaj więcej w: Kiedy BAG odda przewoźnikom miliard euro?

Konsultacje potrwają do stycznia 2021 roku i po tym czasie rozpoczną się próby dokonywane przez wybranych przewoźników. Będą oni musieli stosować się do ogólnie obowiązujących reguł i limitów, jak np. maksymalny nacisk osi.

""

logistyka.rp.pl

Rządowej inicjatywie przyklasnęło Stowarzyszenie Spedytorów Logistics UK (poprzednio FTA). Nowy limit pozwoli zwiększyć ładowność zestawu o 2,6 tony bez przekraczania limitów nacisków osi.

""

Zwiększenie rozstawu osi naczepy pozwala zwiękzyć dmc zestawu.

logistyka.rp.pl

Propozycja zwiększenia limitu masy pojawiła się ponad dekadę temu. Jako powód wystąpienia z propozycją przemysł wskazywał, że sam pojemnik waży ponad 4 tony. Zatem wykorzystanie kontenera zmniejsza masę ładunku w podobnej proporcji i zniechęca do przewozów intermodalnych.

Czytaj więcej w: Spedytorzy już wiedzą jak wysłać towar do Wielkiej Brytanii

Przemysł wskazał wówczas, że w przewozach intermodalnych dmc zestawu wynosi 44 tony, tyle samo co w ogólnych, gdy przed 2001 rokiem zestawy transportujące kontenery mogły być o 4 tony cięższe od zwykłych zestawów.

W 2009 roku przewoźnicy powoływali się na przykład Czech, Finlandii i Szwecji, które w ruchu intermodalnym dopuszczają 48-tonowe zestawy oraz Danii, Holandii i Norwegii, które zezwalają 50-tonowe pojazdy.

Czytaj więcej w: Wyłudzenia ładunków – przestępstwo doskonałe

Rząd brytyjski także rozpoczął konsultacje w sprawie dopuszczenia do ruchu długich naczep, które zabierają o 3 rzędy palet więcej od naczep dotychczas używanych. Próby prowadzone są od 2012 roku. W ubiegłym roku na Wyspach jeździło 2600 wydłużonych zestawów. Dzięki większej pojemności pojazdów, zestawy pokonały o 33,5 mln mil mniej. Mniejszy ruch skutkował także mniejszą liczbą wypadków z udziałem pojazdów ciężkich.

W Polsce limit wynosi 44 tony i takie pojazdy mogą poruszać się w promieniu 150 km od terminala.

Brytyjskie Ministerstwo Transportu zaproponowało próby zestawów o dmc 48 ton. Będą mogły operować w promieniu do 50 mil od intermodalnych terminali kontenerowych i portów. Ministerstwo zakłada dopuszczenie do ruchu tylko na niektórych drogach, a pojazdy będą musiały poruszać się na sześciu osiach.

Czytaj więcej w: Kiedy BAG odda przewoźnikom miliard euro?

Pozostało 84% artykułu
Legislacja
Tachografy powstrzymają nielegalną konkurencję?
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów