Przepisy wprowadzające elektroniczny karnet TIR (zmiana kilku przepisów Konwencji TIR oraz nowy załącznik 11) weszły w życie 25 maja. Przewoźnicy oraz spedytorzy nie powinni jednak oczekiwać szybkiego wdrożenia elektronicznego karnetu TIR.
Czytaj więcej w: Przewozy przez Kanał La Manche nadal niedrożne
Dla Unii Europejskiej sprawa ma drugorzędne znaczenie, choć dla polityków ONZ oraz będącej gwarantem tego systemu Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego IRU to ważny krok, pozwalający na stosowanie skomputeryzowanej procedury eTIR, zastępującej tradycyjną procedurę (papierowe karnety TIR). Europejska Komisja Gospodarcza ONZ zorganizowała nawet galę, na którą przybyło 16 ambasadorów, głównie azjatyckich państw.
Unia Europejska, która jest w Konwencji TIR umawiającą się stroną, nie zgłosiła zastrzeżeń, więc nowe przepisy będą dla UE i Polski obowiązujące wraz z wejściem ich w życie i publikacją. Ministerstwo Finansów informuje, że przepisy zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w czerwcu 2021 roku.
Czytaj więcej w: IRU rozładuje korki na brytyjskiej granicy