E-handel spodziewa się w tym roku 40-procentowego wzrostu

Przesylki kurierskie

Branża nastawia się na podobne do ubiegłorocznego tempo wzrostu. Nastroje w MSP stabilne.

Ledwo e-handel zamknął bardzo dobry rok, pierwsze tygodnie znów biją rekordy. Tym razem logistycy mają pełne ręce ze zwrotami. Na początku stycznia liczba paczek wyraźnie przekroczyła poziom notowany w ostatnich dniach grudnia.

Eksperci Last Mile Experts szacują, że w roku 2021 wzrost ilości transakcji w sektorze e-commerce może osiągnąć podobny poziom jak w roku ubiegłym z trendem rosnącym w kierunku nawet do 40% r/r. Głównym powodem będzie koronawirus oraz szybki rozwój sprzedaży wielokanałowej.

Czytaj więcej w: Listy nie chcą umrzeć

Dyrektor Arkadiusz Kawa z Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania zapewnia, że tempo wzrostu się utrzyma. – Nie sądzę jednak, żeby było większe niż w 2020 r. Pamiętajmy, że rośnie baza – zastrzega dyrektor ILiM.

Czy taka sytuacja doprowadzi do schyłku ery wielkich sieci sklepów stacjonarnych? – Daleki jestem od mówienia o apokalipsie sprzedaży stacjonarnej. Zdecydowanie model omni czy one channel będzie dominował. Wygra ten, kto zintegruje i skoordynuje procesy sprzedażowe, logistyczne i informacyjne w jednym miejscu, spójnym dla klienta, który w zależności od potrzeb wybierze właściwy dla niego kanał – uważa dyrektor ILiM.

Czytaj więcej w: Wielka modernizacja Poczty Polskiej

Firma doradcza Last Mile Experts oszacowała ubiegłoroczny wzrost rynku e-commerce na 35,4 proc. w stosunku do 2019 roku. To znacznie więcej od pierwszych szacunków, które zakładały 20-procentowy wzrost. Na skutek pandemii i zamrożenia gospodarki dynamika wzrostu była dwukrotnie większa niż w poprzednich latach.

Z raportu ExpertSender Zakupy online w Polsce 2020 wynika, że 59% badanych konsumentów deklaruje zakupy online przynajmniej raz w miesiącu, natomiast 33% raz w tygodniu. Ponad 22% respondentów deklaruje wydatki on-line na poziomie 500 zł miesięcznie lub więcej.

Czytaj więcej w: Kurierzy na prąd i w wynajmie

Rozwój e-handlu zależy od nastrojów konsumenckich, a one od rynku pracy. Pierwszy w 2021 roku pomiar Barometru EFL wskazuje na wciąż pesymistyczne, lecz stabilne, nastroje wśród przedstawicieli sektora MŚP. Główny indeks osiągnął wartość 49,3 pkt., o 0,8 pkt. więcej niż w ostatnim kwartale ubiegłego roku. Eksperci EFL podkreślają, że do poprawy nastrojów jeszcze daleko, o czym świadczyłby wzrost wskaźnika powyżej 50 pkt. I zwracają uwagę, że od początku 2020 roku wartość Barometru tylko raz przekroczyła próg ograniczonego rozwoju, i to nieznacznie (50,2 pkt. w III kwartale), podczas gdy w latach 2015-2019 tylko dwa razy była poniżej tego poziomu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pieszy z pierwszeństwem

Nowela ustawy o ruchu drogowym i fotoradary mają zmniejszyć liczbę ofiar na polskich drogach. ...

Kwitnie rynek dostawczych busów

Od czwartego kwartału nie maleje popyt na samochody dostawcze do transportu międzynarodowego. Firmy zabudowujące ...

Rekordowa produkcja karetek ratunkowych

Pandemia zmusiła do przyspieszenia zakupów karetek ratunkowych, ale w drugiej połowie roku opóźniania niewykluczone. ...

Ruch o jedną trzecią mniejszy

Na początku kwietnia ruch drogowy w Europie zmalał o jedną trzecią. W niektórych krajach ...

Nawet pandemia nie zawiesiła współpracy branży TSL z uczelniami

Branża TSL cały czas potrzebuje nowych rąk do pracy i pomimo pandemii blisko współpracuje ...

Więcej aut użytkowych w wynajmie

Fraikin Polska inwestuje w nowe samochody. Branża wynajmu pojazdów użytkowych liczy na szybki wzrost ...