Na listach też da się zarobić

Listy tracą popularność, ale są firmy, które w tym segmencie rynku rozwijają się.

Publikacja: 15.06.2021 12:49

Na listach też da się zarobić

Foto: Fot. Speedmail

Opublikowany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej „Raport o stanie rynku pocztowego w 2020 roku” pokazuje, że w 2020 roku skurczyła się nie tylko liczba wysyłanych listów, ale i wartość tego rynku, która spadła o ponad 6 proc., do 3,5 mld zł.

Przychody z listów dwa razy mniejsze niż z paczek

Przesyłki listowe wciąż pozostają najliczniej realizowaną usługą. Ich liczebność jednak systematycznie spada: w roku 2019 o ponad 9 proc., w 2020 aż o ponad 15 proc. do 1,05 mld sztuk.

Uwagę zwraca wynik dotyczący wartości rynku przesyłek listowych. Ubiegłoroczny spadek o ponad 6-proc. to duży kontrast dla wyniku z 2019 roku, kiedy była mowa o prawie 5-proc. wzroście. – Spadki dotykają przede wszystkim operatora wyznaczonego, którego łączny wolumen zrealizowanych w 2020 roku usług zmniejszył się o prawie 14 procent. W tym samym czasie operatorzy alternatywni zanotowali ponad 46-proc. wzrost wolumenu i ponad 36-proc. wzrost wartości przychodów – porównuje prezes zarządu Speedmail Janusz Konopka.

Czytaj więcej w: Praca dla 5 tys. ludzi w magazynach e-commerce

Speedmail w ubiegłym roku o ponad 3 proc. zwiększył zasięg populacyjny, docierając z usługami do kolejnego miliona mieszkańców kraju. – Stale rozwijamy sieć dystrybucyjną oraz grono odbiorców, dzięki czemu utrzymaliśmy dodatnią dynamikę sprzedaży w segmencie listowym. W 2020 roku otworzyliśmy kolejne punkty, koncentrując się szczególnie na małych i średnich miastach – opisuje prezes Speedmail.

Spadają koszty doręczeń

UKE podlicza, że ubiegłoroczny boom jest nienotowany od chwili liberalizacji rynku. Dotyczy to szczególnie najważniejszego jego segmentu – przesyłek kurierskich. W 2020 roku operatorzy działający w kurierskim segmencie rynku zwiększyli swoje przychody łącznie aż o niemal 1,7 mld zł w stosunku do 2019 roku, do blisko 6,9 mld zł.

Czytaj więcej w: Poczta Polska rozwiezie chińskie przesyłki po Europie

Taki skok oznacza 33-procentowe tempo wzrostu. – Wynik ten imponuje jeszcze bardziej, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że spadła średnia cena przesyłki kurierskiej, na co wpływ miała niewątpliwie popularyzacja automatów paczkowych i znaczący wzrost liczby punktów odbioru. Przekłada się to na zmianę procesów na etapie ostatniej mili i względny spadek kosztów doręczania przesyłek, dzięki korzyściom skali wynikającym z ich doręczania do zbiorczych punktów odbioru. Konsument w pewnym sensie staje się dziś elementem procesu logistycznego – uważa Konopka.

Średni przychód na przesyłkę sięgnął 10,78 zł, gdy w 2019 roku wynosił 11,75 zł.

Liczba dostarczonych przesyłek wzrosła o 196 mln sztuk w stosunku do 2019 roku, co oznacza 45-proc. tempo wzrostu, do 636,9 mln sztuk. UKE zaznacza, że analitycy spodziewają się, że rynek e-commerce przez najbliższe lata będzie nadal rósł w tempie dwucyfrowym.

Czytaj więcej w: InPost chce sprzedać obligacje za miliard zł

Dalsze inwestycje w sieci punktów odbioru zapowiadają niemal wszyscy najwięksi gracze i jeżeli potwierdzą się prognozy wzrostu wartości polskiego rynku e-commerce, to ilość przesyłek kurierskich w najbliższych kilku latach może wzrosnąć nawet do 750 mln rocznie, zaznacza UKE.

Opublikowany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej „Raport o stanie rynku pocztowego w 2020 roku” pokazuje, że w 2020 roku skurczyła się nie tylko liczba wysyłanych listów, ale i wartość tego rynku, która spadła o ponad 6 proc., do 3,5 mld zł.

Przychody z listów dwa razy mniejsze niż z paczek

Pozostało 90% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Logistyka Kontraktowa
Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich
Logistyka Kontraktowa
ESG poniżej zera
Logistyka Kontraktowa
Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Logistyka Kontraktowa
Redakcja dziennika Rzeczpospolita zaprasza na VI Spotkanie Liderów branży TSL