Bałkański kierunek

Polskie firmy logistyczne coraz częściej wchodzą na Bałkany.

Publikacja: 15.12.2019 17:24

Bałkański kierunek

Foto: logistyka.rp.pl

Dla logistyków szczególnie atrakcyjne są adriatyckie porty. W połowie grudnia Rohlig Suus Logistics otworzył biuro w porcie Koper.

Koper w korytarzu

Kluczową rolą nowego biura jest oferowanie połączeń intermodalnych, jako alternatywnej trasy z Dalekiego Wschodu do Europy Środkowej i Południowej. Już teraz słoweńskie biuro obsługuje fracht morski całokontenerowy (FCL) oraz przewóz przesyłek drobnicowych (LCL), wraz z usługami dystrybucji na terenie całej Europy. Ma również pełne możliwości obsługi cargo lotniczego na lotnisku w Lublanie. – Trasa przez Koper pozwoli zaoferować klientom kompleksowe połączenia intermodalne do południowej i centralnej części Europy, skracając czas transportu nawet o 5 dni. Jest to atrakcyjne rozwiązanie dla klientów z Węgier, Rumunii, Czech, Słowacji, a nawet Austrii i południowych Niemiec, jako alternatywa dla portu w Hamburgu – ocenia prezes Rohlig Suus Logistics Tadeusz  Chmielewski.

Port w Koprze odgrywa istotne znaczenie w projekcie „Łącząc Europę”, czyli koncepcji rozwoju dziesięciu ogólnoeuropejskich korytarzy transportowych (tzw. sieć TEN-T). Jedenasty korytarz – tzw. Amber – łączy słoweński Koper z Warszawą i granicą z Białorusią. Szacuje się, że port ma 40 proc. udziału w ruchu kontenerowym na Północnym Adriatyku i jest największym terminalem w tym regionie zbliżającym się do przeładunku na poziomie 1 miliona TEU rocznie. Według danych operatora portu, firmy Luka Koper, w pierwszych dziewięciu miesiącach 2019 roku na inwestycje w porcie przeznaczono 25 mln euro. Na koniec września 2019 roku w porcie zatrudnionych było 1700 osób, co oznacza wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym o 40 proc.

Czytaj więcej w: http://Znów rosną przewozy intermodalne z polskich portów

Nowy oddział Rohlig Suus Logistics jest szóstym zagranicznym biurem uruchomionym w ciągu ostatnich dwóch lat, po czterech lokalizacjach w Czechach i jednej na Węgrzech. zatrudnia ponad 1500 osób w 26 oddziałach w kraju i zagranicą oraz zarządza ponad 200 tys. m kw. powierzchni magazynowej.

Kolejowe połączenia

Do portu w Koprze dostęp zapewniła sobie także grupa PKP Cargo poprzez spółkę AWT. Jej pierwszy pociąg wjechał do portu 20 sierpnia 2019 roku, wioząc samochody z Czech. Pod koniec 2018 roku AWT kupiła słoweńskiego przewoźnika Primol-Rail. – Ponieważ Grupa PKP Cargo posiada licencję na prowadzenie działalności m.in. w Polsce, Czechach, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii, jest w stanie obsługiwać przy użyciu tylko jednej lokomotywy wielosystemowej pociągi z Polski aż do granicy słoweńsko-włoskiej i do portu Koper – tłumaczy prezes AWT Maciej Walczyk. Wcześniej AWT prowadziło pociągi do granicy ze Słowenią, na której składy przejmował lokalny przewoźnik.

W leżącym niedaleko Kopru Porcie Rijeka mniejszościowym udziałowcem jest OT Logistics. W trzech pierwszych kwartałach OT Logistics zanotował w Luka Rijeka wzrost przeładunków m.in. rudy żelaza o 41 proc. r/r oraz drewna o 6 proc. r/r stanowiących ponad połowę ładunków. Jednocześnie port zanotował spadek przeładunków węgla.

Czytaj więcej w: http://OT Logistics sprzeda biznes rzeczny

Na początku listopada 2019 roku Grupa Raben uruchomiła oddział w stolicy Bułgarii, Sofii. Działalność Raben Logistics Bulgaria obejmuje cały kraj, spółka świadczy usługi dystrybucji krajowej i międzynarodowej (LTL, FTL). Główne połączenia międzynarodowe firma realizuje do Niemiec, Rumunii, Włoch, Polski i Węgier. Bułgarska spółka skupi się na obsłudze klientów z branży motoryzacyjnej, chemicznej, tekstylnej i przetwórstwa spożywczego.

Grupa Raben posiada ponad 130 własnych oddziałów w trzynastu krajach: Bułgarii, Czechach, Holandii, Niemczech, Węgrzech, Litwie, Łotwie, Estonii, Polsce, Słowacji, Ukrainie, Rumunii i Włoszech. Grupa zatrudnia ponad 10 tys. pracowników oraz dysponuje około 1,2 mln m kw. powierzchni magazynowych.

Dla logistyków szczególnie atrakcyjne są adriatyckie porty. W połowie grudnia Rohlig Suus Logistics otworzył biuro w porcie Koper.

Koper w korytarzu

Pozostało 96% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Logistyka Kontraktowa
Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich
Logistyka Kontraktowa
ESG poniżej zera
Logistyka Kontraktowa
Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Logistyka Kontraktowa
Redakcja dziennika Rzeczpospolita zaprasza na VI Spotkanie Liderów branży TSL