Polskie firmy logistyczne coraz częściej wchodzą na Bałkany.
Dla logistyków szczególnie atrakcyjne są adriatyckie porty. W połowie grudnia Rohlig Suus Logistics otworzył biuro w porcie Koper.
Koper w korytarzu
Kluczową rolą nowego biura jest oferowanie połączeń intermodalnych, jako alternatywnej trasy z Dalekiego Wschodu do Europy Środkowej i Południowej. Już teraz słoweńskie biuro obsługuje fracht morski całokontenerowy (FCL) oraz przewóz przesyłek drobnicowych (LCL), wraz z usługami dystrybucji na terenie całej Europy. Ma również pełne możliwości obsługi cargo lotniczego na lotnisku w Lublanie. – Trasa przez Koper pozwoli zaoferować klientom kompleksowe połączenia intermodalne do południowej i centralnej części Europy, skracając czas transportu nawet o 5 dni. Jest to atrakcyjne rozwiązanie dla klientów z Węgier, Rumunii, Czech, Słowacji, a nawet Austrii i południowych Niemiec, jako alternatywa dla portu w Hamburgu – ocenia prezes Rohlig Suus Logistics Tadeusz Chmielewski.
Port w Koprze odgrywa istotne znaczenie w projekcie „Łącząc Europę”, czyli koncepcji rozwoju dziesięciu ogólnoeuropejskich korytarzy transportowych (tzw. sieć TEN-T). Jedenasty korytarz – tzw. Amber – łączy słoweński Koper z Warszawą i granicą z Białorusią. Szacuje się, że port ma 40 proc. udziału w ruchu kontenerowym na Północnym Adriatyku i jest największym terminalem w tym regionie zbliżającym się do przeładunku na poziomie 1 miliona TEU rocznie. Według danych operatora portu, firmy Luka Koper, w pierwszych dziewięciu miesiącach 2019 roku na inwestycje w porcie przeznaczono 25 mln euro. Na koniec września 2019 roku w porcie zatrudnionych było 1700 osób, co oznacza wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym o 40 proc.
Czytaj więcej w: http://Znów rosną przewozy intermodalne z polskich portów
Nowy oddział Rohlig Suus Logistics jest szóstym zagranicznym biurem uruchomionym w ciągu ostatnich dwóch lat, po czterech lokalizacjach w Czechach i jednej na Węgrzech. zatrudnia ponad 1500 osób w 26 oddziałach w kraju i zagranicą oraz zarządza ponad 200 tys. m kw. powierzchni magazynowej.
Kolejowe połączenia
Do portu w Koprze dostęp zapewniła sobie także grupa PKP Cargo poprzez spółkę AWT. Jej pierwszy pociąg wjechał do portu 20 sierpnia 2019 roku, wioząc samochody z Czech. Pod koniec 2018 roku AWT kupiła słoweńskiego przewoźnika Primol-Rail. – Ponieważ Grupa PKP Cargo posiada licencję na prowadzenie działalności m.in. w Polsce, Czechach, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii, jest w stanie obsługiwać przy użyciu tylko jednej lokomotywy wielosystemowej pociągi z Polski aż do granicy słoweńsko-włoskiej i do portu Koper – tłumaczy prezes AWT Maciej Walczyk. Wcześniej AWT prowadziło pociągi do granicy ze Słowenią, na której składy przejmował lokalny przewoźnik.
W leżącym niedaleko Kopru Porcie Rijeka mniejszościowym udziałowcem jest OT Logistics. W trzech pierwszych kwartałach OT Logistics zanotował w Luka Rijeka wzrost przeładunków m.in. rudy żelaza o 41 proc. r/r oraz drewna o 6 proc. r/r stanowiących ponad połowę ładunków. Jednocześnie port zanotował spadek przeładunków węgla.
Czytaj więcej w: http://OT Logistics sprzeda biznes rzeczny
Na początku listopada 2019 roku Grupa Raben uruchomiła oddział w stolicy Bułgarii, Sofii. Działalność Raben Logistics Bulgaria obejmuje cały kraj, spółka świadczy usługi dystrybucji krajowej i międzynarodowej (LTL, FTL). Główne połączenia międzynarodowe firma realizuje do Niemiec, Rumunii, Włoch, Polski i Węgier. Bułgarska spółka skupi się na obsłudze klientów z branży motoryzacyjnej, chemicznej, tekstylnej i przetwórstwa spożywczego.
Grupa Raben posiada ponad 130 własnych oddziałów w trzynastu krajach: Bułgarii, Czechach, Holandii, Niemczech, Węgrzech, Litwie, Łotwie, Estonii, Polsce, Słowacji, Ukrainie, Rumunii i Włoszech. Grupa zatrudnia ponad 10 tys. pracowników oraz dysponuje około 1,2 mln m kw. powierzchni magazynowych.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.