Dobre prognozy dla branży TSL, ale jest jeden problem

Logistycy i przewoźnicy inwestują miliardy złotych w magazyny i tabor, a także zwiększają zatrudnienie. Ale mają problem: poważnym zagrożeniem jest brak rąk do pracy.

Publikacja: 14.02.2019 21:00

Dobre prognozy dla branży TSL, ale jest jeden problem

Foto: shutterstock

Branża logistyczna spodziewa się kolejnego doskonałego roku i planuje miliardowe inwestycje w magazyny oraz w ich wyposażenie. W zeszłym roku firmy z sektora TSL wynajęły 1,4 mln mkw. powierzchni magazynowej (dwie trzecie to nowe umowy). Wartość umów najmu i wyposażenia nowej powierzchni magazynowej przekroczyła 3 mld zł. Inwestycje w podobnej skali branża poczyni także w tym roku.

– Dobra koniunktura zachęca przedsiębiorców do dalszego inwestowania zarówno w obiekty produkcyjne, jak i magazynowe. W budowie jest kolejne 2 mln mkw. powierzchni, a prognozy 25-procentowego wzrostu wartości e-handlu wskazują, że 2019 rok będzie kolejnym rekordowym dla całej logistyki – uważa prezes dystrybutora wózków widłowych i wyposażenia magazynów Jungheinrich Polska Jarosław Cisak.

Magazyny jak grzyby

Zatrudniająca 10 tys. osób Grupa Raben planuje rozbudowę oddziałów we Wrocławiu, Straszynie i Pikutkowie oraz otwarcie trzech nowych obiektów. W Robakowie pod Poznaniem powstaje 11. hala, przeznaczona do obsługi producenta kosmetyków. Dyrektor generalny Raben Logistics Polska Janusz Anioł spodziewa się stabilnego rynku i podobnej dynamiki jak w ubiegłym roku. W 2018 roku grupa na 12 rynkach obsłużyła 13,6 mln przesyłek (5 proc. wzrostu), w tym połowa przypadła na Polskę. W ub.r. otworzyła trzy nowe oddziały w Polsce, jeden w Czechach i jeden nowy magazyn na Węgrzech.

Rozbudowują się także mniejsze firmy, jak Rohlig Suus (1400 zatrudnionych osób), który zanotował 20-procentowy wzrost liczby przesyłek. – W 2019 roku otwieramy kolejne dwa magazyny w Sosnowcu i we Wrocławiu – wymienia dyrektor ds. rozwoju Rohlig Suus Logistics Piotr Chmielewski. W 2018 roku ta firma zwiększyła powierzchnię magazynową o 31 proc. do 200 tys. mkw.

W zeszłym roku Pekaes (1200 pracowników) obsłużył kilkanaście proc. więcej przesyłek w stosunku do 2017 roku. W styczniu otworzył terminal dystrybucyjny w Białymstoku. – W najbliższych trzech miesiącach w planie mamy otwarcie kolejnych dwóch terminali dystrybucyjnych – zaznacza prezes Maciej Bachman.

Dachser, który ma 500 zatrudnionych, zakończył 2018 rok 14-procentowym wzrostem liczby przesyłek; powiększył też dwa terminale przeładunkowe.

Rośnie zatrudnienie i automatyzacja

Pracuj.pl ocenia, że branża TSL w pierwszej połowie 2018 roku zwiększyła zatrudnienie o 7 proc. Dachser powiększył swoje szeregi o 14 proc. Omida, która ma 550 pracowników, zwiększyła zatrudnienie o 10 proc., a w tym roku przyjmie 60. Pekaes przyjął w poprzednim roku 50 osób. Bachman zaznacza, że zatrudnienie systematycznie rośnie, podobnie jak wynagrodzenia.

Każdego roku zwiększa się też odsetek obcokrajowców zatrudnionych nad Wisłą. – Wyraźnie większy udział pracowników ze wschodu odnotowujemy w rejonach Poznania, Wrocławia czy Warszawy – wskazuje zarządzający Ekol Polska Arkadiusz Jastrzębski.

Branża przygotowuje się na odpływ pracowników z Ukrainy do Niemiec. – Nie jest to odsetek pracowników aż tak duży, aby mógł znacząco utrudnić rozwój – uważa Bachman. Przeciwnego zdania jest jednak prezes Dahser Grzegorz Lichocik. – Na Ukrainie tworzą się specjalne agencje, które będą się zajmować poszukiwaniem chętnych do pracy w Niemczech – wskazuje Lichocik.

Brak rąk do pracy wymusza wzrost wydajności. W automatyzację procesów w magazynach zainwestuje Omida. Rohlig Suus zaprojektował nowe magazyny w Szczecinie, Białymstoku i Krakowie według autorskich rozwiązań z wykorzystaniem niestandardowej wysokości oraz zmienionej siatki słupów. – Zastosowane rozwiązania pozwalają na znacznie bardziej efektywne zagospodarowanie powierzchni magazynowej w porównaniu ze standardowymi rynkowymi – tłumaczy Chmielewski.

Więcej rejestracji

Przewoźnicy samochodowi nadal inwestują w tabor. Importerzy pojazdów prognozują, że w 2019 r. rejestracje ciężkich samochodów sięgną 30 tys., gdy w ub.r. przekroczyły 27 tys. Styczeń i pierwsze dziesięć dni lutego potwierdzają te prognozy.

Dyrektor ds. statystyki i monitorowania rynku Związku Polskiego Leasingu Marcin Nieplowicz prognozuje 10-procentowy wzrost wartości nowych umów finansowania ciężkiego taboru. W 2018 roku powiększyła się o 10 proc., do 18 mld zł. – Nieznacznie wzrosła liczba windykowanych samochodów, ale jest to cały czas bardzo bezpieczny poziom – zaznacza.

– Optymizm klientów jest duży – zauważa dyrektor ds. produktu i sprzedaży ciężarówek MAN Trucks Polska Bernard Wieruszewski. Spodziewa się, że rok 2019 będzie trochę trudniejszy od ubiegłego. Natomiast prezes Mercedes-Benz Trucks Polska Przemysław Rajewski uważa, że rozwój gospodarczy w Polsce sprawi, że rynek samochodów ciężarowych będzie ciągle się rozwijał, dzięki czemu sprzedaż powinna rosnąć.

OPINIA | Marek Tarczyński przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki

Branża TSL inwestuje w intermodal, magazyny i tabor. Rozmach wynika z obfitości środków unijnych i dostępności tanich źródeł finansowania. Motorem inwestycji są rozwijająca się produkcja i handel. Pomaga nam tranzytowe położenie w kontekście reaktywowanego Jedwabnego Szlaku. Boom trwa mimo widma brexitu i ochłodzenia. Literacko rzecz kwitując: uwaga na gwiazdę, o której nie wiemy, czy nie zaczyna gasnąć, wówczas gdy najjaśniej nam świeci.

Branża logistyczna spodziewa się kolejnego doskonałego roku i planuje miliardowe inwestycje w magazyny oraz w ich wyposażenie. W zeszłym roku firmy z sektora TSL wynajęły 1,4 mln mkw. powierzchni magazynowej (dwie trzecie to nowe umowy). Wartość umów najmu i wyposażenia nowej powierzchni magazynowej przekroczyła 3 mld zł. Inwestycje w podobnej skali branża poczyni także w tym roku.

– Dobra koniunktura zachęca przedsiębiorców do dalszego inwestowania zarówno w obiekty produkcyjne, jak i magazynowe. W budowie jest kolejne 2 mln mkw. powierzchni, a prognozy 25-procentowego wzrostu wartości e-handlu wskazują, że 2019 rok będzie kolejnym rekordowym dla całej logistyki – uważa prezes dystrybutora wózków widłowych i wyposażenia magazynów Jungheinrich Polska Jarosław Cisak.

Pozostało 85% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Adriatyckie portowe tygrysy
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Logistyka Kontraktowa
Alternatywne napędy ciężarówek
Logistyka Kontraktowa
Gala Liderów Logistyki 2023
Logistyka Kontraktowa
Wizja logistyki przyszłości
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Logistyka Kontraktowa
Lipiec przyniósł zastój w internetowych sklepach