Służby celne i graniczne państw zapewniają, że są gotowe na brexit, niezależnie od formy. Jeżeli Zjednoczone Królestwo opuści Unię z umową, do stycznia 2021 roku nic się nie wydarzy.
Natomiast bezumowny brexit stworzy z dniem wyjścia granicę celną. Londyn i Bruksela mają już przygotowane stawki celne. W wymianie towarowej z Wielką Brytanią konieczne będzie stosowanie jednej z procedur celnych, tj. TIR lub WPT. Przewoźnicy i operatorzy będą zobowiązani do skompletowania i przygotowania wszystkich dokumentów (np. świadectwa fito-sanitarne, weterynaryjne) najpóźniej jedną godzinę przed przyjazdem samochodu na granicę.
Ostatnie przygotowania
Przedsiębiorstwa logistyczne obawiają się problemów w momencie wprowadzenia odpraw celnych. Nie wiadomo jaki status będzie miała przesyłka która trafi na granicę tuż przed wyjściem Zjednoczonego Królestwa z UE. Jasnej odpowiedzi nie potrafią udzielić służby.
Dlatego np. Raben poinformował klientów, że w trosce o bezpieczeństwo ich towaru, w celu wyeliminowania problemów na granicy, zdecydował się wstrzymać odbiory nawet do 3 dni przed datą Brexitu. – Wszystko po to, aby wyeliminować potencjalne problemy związane ze zmianą statusu przesyłki z wewnątrzunijnej na export do kraju trzeciego w eksporcie i imporcie – tłumaczy Partner Network Director, Grupa Raben Sylwia Maciejewska.
Ciężarówka z produktami spożywczymi przejeżdżająca przez terminal w Calais.