Konsolidacja w przewozach drogowych

Rozdrobniony rynek przewozów drogowych konsolidowany jest przez dużych graczy.

Publikacja: 25.11.2019 10:59

Konsolidacja w przewozach drogowych

Foto: logistyka.rp.pl

Nie tylko Raben przejmuje mniejsze spółki, budując europejską sieć drobnicową. Szwajcarski gigant logistyczny Kuehne + Nagel ogłosił 19 listopada przejęcie aktywów działu drogowego i logistyki holenderskiej rodzinnej spółki Rotra.

Flota części drogowej Rotry liczy blisko 200 samochodów ciężarowych, spółka zarządza także magazynami przeładunkowymi w Holandii oraz Belgii. Rotra zatrudnia ponad 800 osób i ma ponad 100 mln euro przychodów. – Nowy partner umożliwi dalszy rozwój oferty dla klientów oraz możliwości rozwoju dla naszych pracowników – tłumaczył sprzedaż współwłaściciel i dyrektor Rotry Harm Roelofsen.

Działalność spedycji morskiej (w tym terminal kontenerowy) i lotniczej pozostanie przy dotychczasowym właścicielu. Spółka Rotra działa od 1909 roku.

Wykupienie Rotry wymaga zgody właściwych urzędów antymonopolowych.

W lipcu K+N przejął austriacką spółkę Jobstl Group (180 pracowników, 550 tys. przesyłek rocznie, 20 tys. m kw. powierzchni magazynowej w czterech lokalizacjach w Austrii oraz dwóch na Słowenii), poszerzając dział usług drogowych.

K+N jest piątym graczem na europejskim rynku transportu drogowego, mając 1300 lokalizacji. W 2018 roku ten dział rósł najszybciej spośród wszystkich w grupie (przewozy morskie, lotnicze, logistyka kontraktowa). Dynamika wzrostu przychodów sięgnęła w 2018 roku 13,1 proc., zysk brutto o 14,3 proc. zaś EBIT o 55,1 proc. Wzrosty spowodowane są rosnącym w Europie popytem na przewozy drobnicy oraz częściowe.

W Polsce K+N ma 28 lokalizacji i zatrudnia 2300 osób.

Rok 2018 Kuehne + Nagel zamknął przychodami brutto 24,8 mld franków szwajcarskich oraz EBIT 987 mln franków, o 5,3 proc. większymi niż w 2017 roku. Szwajcarski gigant zatrudnia 82 tys. osób. Dla porównania: cała Grupa Raben ma ponad 10 tys. pracowników.

Umacnia się także duńska grupa Freja, która na koniec 2017 roku wykupiła duńskie Transcargo. Właśnie kończy się proces ujednolicania systemów IT obu spółek. Freja specjalizuje się w obsłudze połączeń pomiędzy Skandynawią i krajami Europy Środkowo-Wschodniej. Freja w tym roku spodziewa się przychodów w wysokości 460 mln euro. Spółka zatrudnia 800 osób.

Logistyka Kontraktowa
Adriatyckie portowe tygrysy
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Logistyka Kontraktowa
Alternatywne napędy ciężarówek
Logistyka Kontraktowa
Gala Liderów Logistyki 2023
Logistyka Kontraktowa
Wizja logistyki przyszłości
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Logistyka Kontraktowa
Lipiec przyniósł zastój w internetowych sklepach