Sprzedaż e-sklepów w czarny piątek wzrasta w porównaniu do dziennej średniej z całego roku w Polsce blisko 7-krotnie, natomiast w USA aż o ponad 2 tys. proc. W Europie atrakcyjnym rynkiem zbytu w Black Friday są szczególnie Wielka Brytania i Niemcy, gdzie wyniki te są odpowiednio 17- i 24-krotnie wyższe niż zazwyczaj.
Zagraniczne i krajowe szczyty
– Zagraniczne kierunki stają się coraz bardziej popularne zarówno wśród polskich sklepów e-commerce, jak i konsumentów. W DHL Express obserwujemy w tym okresie wzrost liczby obsługiwanych przez nas przesyłek zagranicznych średnio o ponad 30 procent – ocenia dyrektor ds. Marketingu i Sprzedaży DHL Express (Poland) Edwin Osiecki.
Jednak to działające w Polsce sieci krajowe będą notować największy napływ przesyłek. DHL Parcel spodziewa się, że liczba przesyłek zwiększy się w czasie szczytów dwukrotnie w stosunku do poziomu średniorocznego. – W znacznym stopniu wynika to właśnie z bardzo dobrej koniunktury rynku e-commerce w Polsce. Według najnowszego raportu Gemius z lipca 2019 r., już 62 proc. polskich internautów kupuje online – to skok o 6 p.p. w porównaniu do ubiegłego roku – tłumaczy dyrektor ds. komunikacji i PR DHL Parcel Magdalena Bugajło.
Z kolei UPS spodziewa się pomiędzy 29 listopada i 30 grudnia 60-procentowego wzrostu liczby przesyłek, do 32 mln sztuk. – Prognozujemy znaczny wzrost sprzedaży detalicznej, która prawdopodobnie osiągnie nowy rekord. Oczekujemy, że wolumen przesyłek w tegorocznym okresie świątecznym będzie o około 5 proc. wyższy niż w szczycie paczkowym w 2018 roku – szacuje dyrektor marketingu UPS Polska Norbert Kręcicki.
Wzrost przewozów zauważają także operatorzy logistyczni. W stosunku do poprzedniego roku liczba przewiezionych palet wzrosła o 26,5 proc. zaś w pierwszych dwóch tygodniach listopada o 10 proc. – Szczyt przewozowy związany z Black Friday, a następnie Świętami Bożego Narodzenia jest najtrudniejszy. Zwłaszcza, że jest on bardzo długi, bo trwa od września do końca grudnia – uważa dyrektor krajowych przewozów całopojazdowych Rohlig Suus Logistics Fabian Szmurło.