W przewozach drobnicowych reakcja na obostrzenia była bardzo widoczna. W tym wymiarze, nawiązując do wcześniej wspomnianych analogicznych okresów jedyne podobieństwo do poprzednich lat to rekordowe wolumeny, które zanotowaliśmy w okresie bezpośrednio poprzedzającym Święta Bożego Narodzenia.
Finalnie nie mamy powodów do narzekania, nawet jeżeli obsługiwane w całym roku pandemicznym potoki ładunkowe nie będą aż tak duże jak planowaliśmy w ambitnym budżecie. Poradziliśmy sobie w nowych okolicznościach i patrząc na ostatnie miesiące z dzisiejszej perspektywy, jeśli nawet w wyjątkowych okolicznościach pojawiły się minimalne zakłócenia procesu, to nasi klienci otrzymali obsługę na najwyższym poziomie.
Nawet w przesyłkach leków? Chyba ten segment przeżywa rozkwit?
Rozwój rynku farmaceutycznego i logistycznego to nie są tożsame pojęcia. Na początku pandemii ilość obsługiwanych przez nas wolumenów pod marką FM Health wzrosła o 300 proc., ale dzisiaj nie widzimy znaczących różnic w porównaniu do okresu sprzed pandemii, za wyjątkiem zwiększonego zapotrzebowania na takie środki, jak płyny do dezynfekcji, żele antybakteryjne, ale też leki OTC.
Jednocześnie obserwujemy pewne symptomy stabilizacji. Sądzimy, że po wprowadzeniu wielu skutecznych restrykcji dotyczących obostrzeń sanitarnych również w szpitalach wysyłki leków specjalistycznych, tych na receptę, rosną z miesiąca na miesiąc, co być może pozwala wysnuć bardzo ostrożny wniosek o powolnej normalizacji w zakresie opieki medycznej nie związanej z COVID.
Czy rynek farmaceutyczny czeka boom? Zdania są podzielone. Jesteśmy operatorem największego logistycznego obiektu farmaceutycznego w Centralnej Europie który wkrótce osiągnie 170 tys. miejsc paletowych. Obsługujemy ponad 40 producentów produktów leczniczych i liczba ta konsekwentnie rośnie. I oczywiście z uwagą śledzimy sytuację na rynku. Z dzisiejszej perspektywy spodziewamy się dalszej stabilizacji i konsolidacji producentów i importerów produktów leczniczych, jak również obserwujemy dalszy rozwój handlu e-commerce, szczególnie w zakresie rynku aptecznego, który rośnie o minimum 20-30 proc. rocznie. To jest wyzwanie dla sieci aptecznych, ale i szansa dla operatorów logistycznych takich jak FM Logistic, który posiada szerokie kompetencje w rozwoju omnichannel.