Boeing zakończył produkcję legendarnego Jumbo Jeta

W ostatnim dniu stycznia z hali w Everett w stanie Waszyngton wyjechał ostatni Boeing 747. Samolot w wersji towarowej zasilił flotę Atlas Air Worldwide i będzie latał dla Kuehne + Nagel.

Publikacja: 01.02.2023 09:57

Boeing zakończył produkcję legendarnego Jumbo Jeta

Kuehne + Nagel

Foto: Kuehne + Nagel

Boeing wyprodukował od 1967 roku 1574 Jumbo Jety. Pierwsze egzemplarze trafiły w 1970 roku do linii lotniczych Pan American. Od 1990 roku Boeingiem 747 latają prezydenci USA. Ostatni pasażerski egzemplarz Boeing wyprodukował w 2017 roku dla Korean Air. Duża pojemność kadłuba sprawiła, że przewoźnicy ładunków nadal kupowali tę maszynę. Samoloty dwusilnikowe zastąpiły Boeinga 747 i jemu podobne, np. Airbus A380 produkowany był w latach 2003-2021. 

Czytaj więcej

Historyczne wyniki LOT Cargo

Firma rozpoczęła prace nad konstrukcją w 1965 roku na wniosek linii lotniczych Pan Am, które poszukiwały pojemniejszych maszyn dla rosnącego ruchu przez Atlantyk. Produkcja prototypowego egzemplarza ruszyła w specjalnie zbudowanej hali w Everett, o największej na świecie kubaturze. Roboty ziemne przy jej wznoszeniu wymagały przesunięcia większej ilości ziemi niż przy budowie kanału panamskiego. Budowa pierwszego egzemplarza trwała 28 miesięcy. W cały proces zaangażowane było 50 tys. osób. 

Samoloty chwalone są przez pilotów. John Travolta, który był obecny na uroczystości przekazania ostatniego komercyjnego 747 podziękował pracownikom firmy za produkcję udanego i najbezpieczniejszego samolotu świata. 

W grudniu 2022 roku zaledwie 44 pasażerskie wersje 747 były w użytkowaniu (tuż przed pandemią było ich 130). Lufthansa ma 19 takich samolotów i jest ich największym użytkownikiem. 

Przewoźnicy towarowi używają 314 Boeingów 747 w wersji cargo. Największym operatorem jest Atlas Air Worldwide, która ma 54 takie samoloty. Jest szansa, że towarowe będą pracować w 2069 roku, gdy przypadnie 100-lecie tej maszyny. 

Czytaj więcej

Rządy krajów Beneluksu i Danii chcą jak najszybciej bezemisyjnych ciężarówek

Ostatnie dwa egzemplarze 747 trafią do rządu USA. Są to maszyny wyprodukowane na zlecenie rosyjskiej linii lotniczej Transaero, która zbankrutowała w 2015 roku. Zmierza ku końcowi przebudowa tych maszyn na potrzeby Białego Domu. 

Odebrany 31 stycznia Boeing 747 to wersja 747-8 Freighter, zaprezentowana w 2010 roku. Samolot ma długość 76,3 m, o 5,6 m więcej od 747-400 Freighter, co zwiększyło pojemność ładunkową o 16 proc. 

Boeing wyprodukował od 1967 roku 1574 Jumbo Jety. Pierwsze egzemplarze trafiły w 1970 roku do linii lotniczych Pan American. Od 1990 roku Boeingiem 747 latają prezydenci USA. Ostatni pasażerski egzemplarz Boeing wyprodukował w 2017 roku dla Korean Air. Duża pojemność kadłuba sprawiła, że przewoźnicy ładunków nadal kupowali tę maszynę. Samoloty dwusilnikowe zastąpiły Boeinga 747 i jemu podobne, np. Airbus A380 produkowany był w latach 2003-2021. 

Firma rozpoczęła prace nad konstrukcją w 1965 roku na wniosek linii lotniczych Pan Am, które poszukiwały pojemniejszych maszyn dla rosnącego ruchu przez Atlantyk. Produkcja prototypowego egzemplarza ruszyła w specjalnie zbudowanej hali w Everett, o największej na świecie kubaturze. Roboty ziemne przy jej wznoszeniu wymagały przesunięcia większej ilości ziemi niż przy budowie kanału panamskiego. Budowa pierwszego egzemplarza trwała 28 miesięcy. W cały proces zaangażowane było 50 tys. osób. 

Lotniczy
Baranowskie lotnisko neutralne węglowo
Lotniczy
Chińczycy przejmują przewozy europejskiego cargo
Lotniczy
Lotnictwo musi stosować coraz więcej kosztownych paliw syntetycznych
Lotniczy
CPK będzie o 20 mld zł tańsze i wiemy kiedy powstanie
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Lotniczy
CPK przechodzi pod skrzydła Ministerstwa Infrastruktury
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką