Bruksela wydłuża pomoc dla portów lotniczych

Małe porty są w trudnej sytuacji finansowej po pandemii, więc Bruksela wydłużyła o 3 lata możliwość udzielania im pomocy publicznej.

Publikacja: 07.07.2023 13:52

Bruksela wydłuża pomoc dla portów lotniczych

Foto: Port Lotniczy Lublin

Choć z danych IATA wynika, że międzynarodowe przewozy lotnicze osiągnęły 90,8 proc. poziomu sprzed pandemii i np. w maju wzrosły o ponad 19 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, to branża lotnicza odczuwa jeszcze skutki zamrożenia gospodarki oraz wysokich cen paliw i energii wywołanych wojną na Ukrainie. 

Jak zauważa Komisja Europejska regionalne porty lotnicze notują niższe przychody i wyższe koszty, co ma negatywny wpływ na ich rentowność. Może to prowadzić do zamykania niektórych regionalnych portów lotniczych, co z kolei może negatywnie odbić się na połączeniach w całej UE. 

Czytaj więcej

PKP IC zapomniało o pandemii

Dlatego Komisja Europejska przedłużyła do 4 kwietnia 2027 r. możliwość przyznawania pomocy operacyjnej niektórym regionalnym portom lotniczym na podstawie opublikowanych w 2014 roku wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych. KE zastrzega, że pozostała część wytycznych ma nadal zastosowanie, bez dalszych zmian. 

Wytyczne z 2014 roku umożliwiają państwom członkowskim przyznawanie, pod pewnymi warunkami, pomocy operacyjnej regionalnym portom lotniczym obsługującym mniej niż 3 mln pasażerów rocznie, tak aby miały one możliwość pokrycia poniesionych kosztów. Wytyczne ustanawiają dziesięcioletni okres przejściowy, w trakcie którego taka pomoc może zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym. Wygaśnięcie okresu przejściowego przewidziano na 4 kwietnia 2024 roku.

Wytyczne umożliwiają również państwom członkowskim przyznawanie pomocy operacyjnej w ramach korzystniejszego systemu (tj. przy wyższej intensywności pomocy) portom lotniczym obsługującym maksymalnie 700 tys. pasażerów rocznie – takie porty lotnicze napotykają większe trudności w pokrywaniu kosztów. Możliwość ta była początkowo przewidziana na 5 lat, jednak w 2018 r. przedłużono ją do końca okresu przejściowego w kwietniu 2024 r. – Wydłużenie związane jest z tym, że jeszcze przez lata u wielu podmiotów będą występować konsekwencje wynikające z pandemii co nie oznacza, że każdy sobie może hulać z pomocą publiczną – zastrzega wiceprezes ZDG TOR Adrian Furgalski. 

Czytaj więcej

Delegowanie kierowców na szybkiej ścieżce w Sejmie

Jak wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2022 roku w Polsce poniżej 700 tys. pasażerów miały porty w: Bydgoszczy (247 tys.), Lublinie (329 tys.), Łodzi (180 tys.), Olsztynie (111 tys.), Rzeszowie (683 tys.), Szczecinie (420 tys.) i Zielnej Górze (42 tys.). 

Lotniczy
Budowa obiektów CPK ruszy w 2026 roku
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Lotniczy
Baranowskie lotnisko neutralne węglowo
Lotniczy
Chińczycy przejmują przewozy europejskiego cargo
Lotniczy
Lotnictwo musi stosować coraz więcej kosztownych paliw syntetycznych
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Lotniczy
CPK będzie o 20 mld zł tańsze i wiemy kiedy powstanie
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej