Bruksela wydłuża pomoc dla portów lotniczych

Małe porty są w trudnej sytuacji finansowej po pandemii, więc Bruksela wydłużyła o 3 lata możliwość udzielania im pomocy publicznej.

Publikacja: 07.07.2023 13:52

Bruksela wydłuża pomoc dla portów lotniczych

Foto: Port Lotniczy Lublin

Choć z danych IATA wynika, że międzynarodowe przewozy lotnicze osiągnęły 90,8 proc. poziomu sprzed pandemii i np. w maju wzrosły o ponad 19 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, to branża lotnicza odczuwa jeszcze skutki zamrożenia gospodarki oraz wysokich cen paliw i energii wywołanych wojną na Ukrainie. 

Jak zauważa Komisja Europejska regionalne porty lotnicze notują niższe przychody i wyższe koszty, co ma negatywny wpływ na ich rentowność. Może to prowadzić do zamykania niektórych regionalnych portów lotniczych, co z kolei może negatywnie odbić się na połączeniach w całej UE. 

Czytaj więcej

PKP IC zapomniało o pandemii

Dlatego Komisja Europejska przedłużyła do 4 kwietnia 2027 r. możliwość przyznawania pomocy operacyjnej niektórym regionalnym portom lotniczym na podstawie opublikowanych w 2014 roku wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych. KE zastrzega, że pozostała część wytycznych ma nadal zastosowanie, bez dalszych zmian. 

Wytyczne z 2014 roku umożliwiają państwom członkowskim przyznawanie, pod pewnymi warunkami, pomocy operacyjnej regionalnym portom lotniczym obsługującym mniej niż 3 mln pasażerów rocznie, tak aby miały one możliwość pokrycia poniesionych kosztów. Wytyczne ustanawiają dziesięcioletni okres przejściowy, w trakcie którego taka pomoc może zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym. Wygaśnięcie okresu przejściowego przewidziano na 4 kwietnia 2024 roku.

Wytyczne umożliwiają również państwom członkowskim przyznawanie pomocy operacyjnej w ramach korzystniejszego systemu (tj. przy wyższej intensywności pomocy) portom lotniczym obsługującym maksymalnie 700 tys. pasażerów rocznie – takie porty lotnicze napotykają większe trudności w pokrywaniu kosztów. Możliwość ta była początkowo przewidziana na 5 lat, jednak w 2018 r. przedłużono ją do końca okresu przejściowego w kwietniu 2024 r. – Wydłużenie związane jest z tym, że jeszcze przez lata u wielu podmiotów będą występować konsekwencje wynikające z pandemii co nie oznacza, że każdy sobie może hulać z pomocą publiczną – zastrzega wiceprezes ZDG TOR Adrian Furgalski. 

Czytaj więcej

Delegowanie kierowców na szybkiej ścieżce w Sejmie

Jak wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2022 roku w Polsce poniżej 700 tys. pasażerów miały porty w: Bydgoszczy (247 tys.), Lublinie (329 tys.), Łodzi (180 tys.), Olsztynie (111 tys.), Rzeszowie (683 tys.), Szczecinie (420 tys.) i Zielnej Górze (42 tys.). 

Choć z danych IATA wynika, że międzynarodowe przewozy lotnicze osiągnęły 90,8 proc. poziomu sprzed pandemii i np. w maju wzrosły o ponad 19 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, to branża lotnicza odczuwa jeszcze skutki zamrożenia gospodarki oraz wysokich cen paliw i energii wywołanych wojną na Ukrainie. 

Jak zauważa Komisja Europejska regionalne porty lotnicze notują niższe przychody i wyższe koszty, co ma negatywny wpływ na ich rentowność. Może to prowadzić do zamykania niektórych regionalnych portów lotniczych, co z kolei może negatywnie odbić się na połączeniach w całej UE. 

Lotniczy
Baranowskie lotnisko neutralne węglowo
Lotniczy
Chińczycy przejmują przewozy europejskiego cargo
Lotniczy
Lotnictwo musi stosować coraz więcej kosztownych paliw syntetycznych
Lotniczy
CPK będzie o 20 mld zł tańsze i wiemy kiedy powstanie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Lotniczy
CPK przechodzi pod skrzydła Ministerstwa Infrastruktury