Choć z danych IATA wynika, że międzynarodowe przewozy lotnicze osiągnęły 90,8 proc. poziomu sprzed pandemii i np. w maju wzrosły o ponad 19 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, to branża lotnicza odczuwa jeszcze skutki zamrożenia gospodarki oraz wysokich cen paliw i energii wywołanych wojną na Ukrainie.
Jak zauważa Komisja Europejska regionalne porty lotnicze notują niższe przychody i wyższe koszty, co ma negatywny wpływ na ich rentowność. Może to prowadzić do zamykania niektórych regionalnych portów lotniczych, co z kolei może negatywnie odbić się na połączeniach w całej UE.
Czytaj więcej
Spółka poprawia wyniki finansowe i przewozowe dzięki rosnącym inwestycjom i dotacjom.
Dlatego Komisja Europejska przedłużyła do 4 kwietnia 2027 r. możliwość przyznawania pomocy operacyjnej niektórym regionalnym portom lotniczym na podstawie opublikowanych w 2014 roku wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych. KE zastrzega, że pozostała część wytycznych ma nadal zastosowanie, bez dalszych zmian.
Wytyczne z 2014 roku umożliwiają państwom członkowskim przyznawanie, pod pewnymi warunkami, pomocy operacyjnej regionalnym portom lotniczym obsługującym mniej niż 3 mln pasażerów rocznie, tak aby miały one możliwość pokrycia poniesionych kosztów. Wytyczne ustanawiają dziesięcioletni okres przejściowy, w trakcie którego taka pomoc może zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym. Wygaśnięcie okresu przejściowego przewidziano na 4 kwietnia 2024 roku.