Osiem krajów za zawieszeniem prac nad Pakietem Mobilności

Ministrowie ds. transportu postulują zawieszenie prac nad Pakietem Mobilności na czas pandemii.

Publikacja: 31.03.2020 14:46

Osiem krajów za zawieszeniem prac nad Pakietem Mobilności

Foto: Komisja TRAN nowego EP zacznie funkcjonować 10 lipca.

Z inicjatywy ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, ministrowie ds. transportu Polski, Węgier, Litwy, Łotwy, Bułgarii, Rumunii, Malty i Cypru wystosowali 30 marca do Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego, Przewodniczącej Komisji Europejskiej i Prezydencji Chorwackiej w Radzie UE list z apelem o zawieszenie prac nad częścią socjalną i rynkową Pakietu Mobilności do czasu zakończenia pandemii COVID-19.

Chodzi zwłaszcza o obowiązek powrotu ciężarówek do kraju siedziby firmy, ograniczenia w kabotażu i ilości rozładunków i załadunków. Sygnatariusze listu zwracają uwagę, że przyjęcie pierwszego Pakietu Mobilności w proponowanej obecnie formie nie jest uzasadnione, ponieważ restrykcyjne rozwiązania w połączeniu z następstwami wybuchu pandemii koronawirusa mogą doprowadzić do upadłości wiele europejskich przedsiębiorstw transportu drogowego. Podatne na kryzys są małe i średnie firmy, które w tym wymagającym czasie powinny być objęte szczególną ochroną.

Czytaj więcej w: Zawiesić prace nad Pakietem Mobilności

– Projektowane przepisy UE nakładają administracyjne ograniczenia na usługi transportowe, sztucznie zmniejszają efektywność usług transportowych oraz wprost wymuszają na przewoźnikach wykonywanie zbędnych przejazdów. Konieczne jest wyeliminowanie złych przepisów, zwłaszcza w kontekście obecnej sytuacji epidemicznej – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

Autorzy listu podkreślają, że krajobraz gospodarczy Unii Europejskiej po zakończeniu pandemii koronawirusa wymagał będzie ponownej oceny sytuacji w transporcie drogowym i rozwiązań dostosowanych do nowych realiów. Istotne bowiem jest, aby międzynarodowy transport drogowy po zakończeniu pandemii stał się dźwignią rozwoju gospodarczego UE. W tym kontekście niezbędne jest, aby rozwiązania przewidziane w Pakiecie Mobilności były dostosowane do nowej rzeczywistości gospodarczej.

Czytaj więcej w: Pakiet Mobilności nieznacznie opóźniony przez pandemię

Przedstawicielka ZMPD przy UE Margareta Przybyła przypomina, że trwają prace nad przyjęciem stanowiska w pierwszym czytaniu przez Radę UE, a następnie drugie czytanie w Radzie UE i w Parlamencie Europejskim, podczas którego możliwe jest wprowadzenie zmian. – Ze względu na opóźnienia wynikające z pandemii trudno dokładnie określić, kiedy proces legislacyjny się zakończy – zaznacza Przybyła.

Z inicjatywy ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, ministrowie ds. transportu Polski, Węgier, Litwy, Łotwy, Bułgarii, Rumunii, Malty i Cypru wystosowali 30 marca do Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego, Przewodniczącej Komisji Europejskiej i Prezydencji Chorwackiej w Radzie UE list z apelem o zawieszenie prac nad częścią socjalną i rynkową Pakietu Mobilności do czasu zakończenia pandemii COVID-19.

Chodzi zwłaszcza o obowiązek powrotu ciężarówek do kraju siedziby firmy, ograniczenia w kabotażu i ilości rozładunków i załadunków. Sygnatariusze listu zwracają uwagę, że przyjęcie pierwszego Pakietu Mobilności w proponowanej obecnie formie nie jest uzasadnione, ponieważ restrykcyjne rozwiązania w połączeniu z następstwami wybuchu pandemii koronawirusa mogą doprowadzić do upadłości wiele europejskich przedsiębiorstw transportu drogowego. Podatne na kryzys są małe i średnie firmy, które w tym wymagającym czasie powinny być objęte szczególną ochroną.

Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Ludzie i firmy
Kobiety Nautiqus
Ludzie i firmy
W biznesie liczą się zaufani partnerzy
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Ludzie i firmy
Zielona rewolucja w logistyce
Ludzie i firmy
Brak kierowców spędza sen z oczu przewoźników