Włosi mniejszościowym udziałowcem portu Hamburg

Włoski armator MSC planuje przejąć akcje portu Hamburg i stać się mniejszościowym udziałowcem portu.

Publikacja: 25.10.2023 19:58

Włosi mniejszościowym udziałowcem portu Hamburg

Foto: Hamburg Hafen Containerterminal Tollerort

Włoski armator MSC zaproponował wykup akcji HHLA pozostających na giełdzie. Wejście armatora miałoby nastąpić za pośrednictwem niemieckiej spółki zależnej. MSC wyjaśnia, że ​​zamierza nabyć wszystkie pływające akcje serii A spółki HHLA i formalnie oferuje nabycie także akcji klasy S znajdujących się w portfelu miasta Hamburg. 

Oferta potwierdza umowę podpisaną w liście intencyjnym pomiędzy MSC a miastem Hamburg, zgodnie z którą w przypadku powodzenia transformacji powstanie spółka zarządzająca aktywami HHLA, w której gmina będzie miała co najmniej 50% udziałów plus jeden udział, zaś MSC do 49,9%. MSC oferuje 16,75 euro za każdą akcję klasy A, co stanowi premię w wysokości 45,15% w porównaniu do niezmienionej wartości zamknięcia z dnia 12 września 2023 roku.

Czytaj więcej

Baterie ze stałym elektrolitem najwcześniej na koniec dekady

MSC planuje znacząco zwiększyć pojemność ładunkową w terminalach HHLA już w 2025 r. i osiągnąć minimalną wielkość jednego miliona TEU od 2031 roku. 

Obie podmioty uzgodniły już średnio- i długoterminowy biznesplan, budżet i długoterminowy plan inwestycyjny dotyczący rozbudowy i cyfryzacji portu w Hamburgu. Po sfinalizowaniu transakcji MSC zobowiązało się do utworzenia nowej niemieckiej siedziby w Hamburgu, która będzie zatrudniać od 500 do 700 osób.

Nowa rada nadzorcza będzie składać się w połowie z przedstawicieli pracowników (tak jak ma to miejsce obecnie), w jednej czwartej z miasta Hamburga i w jednej czwartej z MSC. Członek wyznaczony przez miasto Hamburg zostanie przewodniczącym Rady Nadzorczej i będzie miał głos decydujący w przypadku równej liczby głosów.

Czytaj więcej

Kuehne+Nagel zakończył trzeci kwartał z niższymi wynikami

MSC nabyło już 4,96% akcji serii A spółki HHLA, co wraz z akcjami klasy A i S miasta Hamburg stanowi 75% kapitału zakładowego HHLA. Posiadacze akcji serii A mają czas do 20 listopada 2023 roku na podjęcie decyzji o sprzedaży na rzecz MSC. 

Pierwotnie Hamburg nosił się z zamiarem sprzedaży mniejszościowego pakeitu akcji inwestorom z Chin. 

Polscy spedytorzy są zaniepokojeni rozwojem wypadków. Uważają, że gdyby doszło do przejęcia, nasze pory znalazłyby się w oskrzydleniu, bo terminal kontenerowy w Kłajpedzie kontroluje spółka zależna MSC. – W ten sposób, poprzez rozwinięte usługi intermodalne armator miałby dostęp do naszego zachodniego i centralnego interioru, a przez Kłajpedę do wschodniego. Decyzja o nieprzedłużaniu aliansu MSC i Maerska oznaczałaby w tym przypadku nasilenie nieuniknionej konkurencji – przypuszcza przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. 

Wskazuje, że MSC nie opuści polskich portów, wzmacnia ostatnio swoje serwisy w Gdyni, której przepustowość wzrośnie po zakończeniu prac modernizacyjnych i pogłębieniu toru wodnego i nabrzeża BCT. – Rola Gdyni w takiej układance będzie wtórna w stosunku do wschodniego i zachodniego przyczółków armatora. Plany te potwierdzają obawy środowisk załadowców i spedytorów, że kolosalne zyski osiągnięte w wyniku wyłączonej spod rygorów unijnej konkurencji, koncentracji poziomej i pionowej rynku kontenerowego, mogą być wykorzystane do wzmocnienia kontroli nad łańcuchami dostaw przez największe towarzystwa żeglugowe – dodaje przewodniczący PISiL.

Morski
Porty zapchane, towar będzie spóźniony
Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska