Włosi mniejszościowym udziałowcem portu Hamburg

Włoski armator MSC planuje przejąć akcje portu Hamburg i stać się mniejszościowym udziałowcem portu.

Publikacja: 25.10.2023 19:58

Włosi mniejszościowym udziałowcem portu Hamburg

Foto: Hamburg Hafen Containerterminal Tollerort

Włoski armator MSC zaproponował wykup akcji HHLA pozostających na giełdzie. Wejście armatora miałoby nastąpić za pośrednictwem niemieckiej spółki zależnej. MSC wyjaśnia, że ​​zamierza nabyć wszystkie pływające akcje serii A spółki HHLA i formalnie oferuje nabycie także akcji klasy S znajdujących się w portfelu miasta Hamburg. 

Oferta potwierdza umowę podpisaną w liście intencyjnym pomiędzy MSC a miastem Hamburg, zgodnie z którą w przypadku powodzenia transformacji powstanie spółka zarządzająca aktywami HHLA, w której gmina będzie miała co najmniej 50% udziałów plus jeden udział, zaś MSC do 49,9%. MSC oferuje 16,75 euro za każdą akcję klasy A, co stanowi premię w wysokości 45,15% w porównaniu do niezmienionej wartości zamknięcia z dnia 12 września 2023 roku.

Czytaj więcej

Baterie ze stałym elektrolitem najwcześniej na koniec dekady

MSC planuje znacząco zwiększyć pojemność ładunkową w terminalach HHLA już w 2025 r. i osiągnąć minimalną wielkość jednego miliona TEU od 2031 roku. 

Obie podmioty uzgodniły już średnio- i długoterminowy biznesplan, budżet i długoterminowy plan inwestycyjny dotyczący rozbudowy i cyfryzacji portu w Hamburgu. Po sfinalizowaniu transakcji MSC zobowiązało się do utworzenia nowej niemieckiej siedziby w Hamburgu, która będzie zatrudniać od 500 do 700 osób.

Nowa rada nadzorcza będzie składać się w połowie z przedstawicieli pracowników (tak jak ma to miejsce obecnie), w jednej czwartej z miasta Hamburga i w jednej czwartej z MSC. Członek wyznaczony przez miasto Hamburg zostanie przewodniczącym Rady Nadzorczej i będzie miał głos decydujący w przypadku równej liczby głosów.

Czytaj więcej

Kuehne+Nagel zakończył trzeci kwartał z niższymi wynikami

MSC nabyło już 4,96% akcji serii A spółki HHLA, co wraz z akcjami klasy A i S miasta Hamburg stanowi 75% kapitału zakładowego HHLA. Posiadacze akcji serii A mają czas do 20 listopada 2023 roku na podjęcie decyzji o sprzedaży na rzecz MSC. 

Pierwotnie Hamburg nosił się z zamiarem sprzedaży mniejszościowego pakeitu akcji inwestorom z Chin. 

Polscy spedytorzy są zaniepokojeni rozwojem wypadków. Uważają, że gdyby doszło do przejęcia, nasze pory znalazłyby się w oskrzydleniu, bo terminal kontenerowy w Kłajpedzie kontroluje spółka zależna MSC. – W ten sposób, poprzez rozwinięte usługi intermodalne armator miałby dostęp do naszego zachodniego i centralnego interioru, a przez Kłajpedę do wschodniego. Decyzja o nieprzedłużaniu aliansu MSC i Maerska oznaczałaby w tym przypadku nasilenie nieuniknionej konkurencji – przypuszcza przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. 

Wskazuje, że MSC nie opuści polskich portów, wzmacnia ostatnio swoje serwisy w Gdyni, której przepustowość wzrośnie po zakończeniu prac modernizacyjnych i pogłębieniu toru wodnego i nabrzeża BCT. – Rola Gdyni w takiej układance będzie wtórna w stosunku do wschodniego i zachodniego przyczółków armatora. Plany te potwierdzają obawy środowisk załadowców i spedytorów, że kolosalne zyski osiągnięte w wyniku wyłączonej spod rygorów unijnej konkurencji, koncentracji poziomej i pionowej rynku kontenerowego, mogą być wykorzystane do wzmocnienia kontroli nad łańcuchami dostaw przez największe towarzystwa żeglugowe – dodaje przewodniczący PISiL.

Włoski armator MSC zaproponował wykup akcji HHLA pozostających na giełdzie. Wejście armatora miałoby nastąpić za pośrednictwem niemieckiej spółki zależnej. MSC wyjaśnia, że ​​zamierza nabyć wszystkie pływające akcje serii A spółki HHLA i formalnie oferuje nabycie także akcji klasy S znajdujących się w portfelu miasta Hamburg. 

Oferta potwierdza umowę podpisaną w liście intencyjnym pomiędzy MSC a miastem Hamburg, zgodnie z którą w przypadku powodzenia transformacji powstanie spółka zarządzająca aktywami HHLA, w której gmina będzie miała co najmniej 50% udziałów plus jeden udział, zaś MSC do 49,9%. MSC oferuje 16,75 euro za każdą akcję klasy A, co stanowi premię w wysokości 45,15% w porównaniu do niezmienionej wartości zamknięcia z dnia 12 września 2023 roku.

Morski
Eksplozja nie przysłoni faktu, że bieżący rok będzie dobry dla armatorów
Morski
Porty nie spodziewają się wzrostu przeładunków
Morski
Chińskie kontenerowce na arktycznej trasie
Morski
Nieuniknione opóźnienia w dostawach kontenerów
Morski
Trzeci terminal Baltic Hub już ma z górki
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.