MON pilotuje projekt budowy portu w Świnoujściu

Trwają prace nad przygotowaniem budowy Portu Zewnętrznego w Świnoujściu. Naukowcy jeszcze debatują nad projektem.

Publikacja: 29.04.2024 18:58

MON pilotuje projekt budowy portu w Świnoujściu

Foto: Terminal glebokowodny Swinoujscie

Trwają prace przy budowie Portu Zewnętrznego w Świnoujściu. Urząd Morski w Szczecinie zaplanował na pierwsze dni maja podpisanie umowy z wybranym wykonawcą opinii geotechnicznej dla falochronu, firmą N-GEO Michał Niedziółka ze Szczecina, na kwotę brutto 1.225.080,00 zł. 

Zlecenie obejmuje wykonanie badań terenowych na morzu (wiercenia i sondaż) oraz wykonanie badań laboratoryjnych wody. – Dokumentacja ta będzie służyć na etapie postępowania przetargowego dot. budowy falochronu, przyszłym wykonawcom robót do oszacowania kosztów budowy falochronu, która planowana jest do realizacji w formule „Zaprojektuj i zbuduj”. Przyszły wykonawca robót budowlanych/prac czerpalnych będzie zobowiązany do wykonania pełnej dokumentacji geologiczno-inżynierskiej, aby uzyskać stosowne zgody i pozwolenia na budowę obiektów. Termin wykonania opinii geotechnicznej – 130 dni od dnia podpisania umowy – zaznacza rzeczniczka Urzędu Morskiego w Szczecinie Ewa Wieczorek.

Czytaj więcej

Wodorowe ciężarówki i autobusy coraz bliżej

Dodaje, że w postępowaniu na wywiad ferromagnetyczny wpłynęły 4 oferty i trwa procedura ich weryfikacji. 

Tor podejściowy

Urząd Morski w Szczecinie planuje również w pierwszych dniach maja podpisanie umowy z wybranym wykonawcą studium wykonalności, raportu OOŚ, raportu na odkład urobku i opracowań pomocniczych dla zbudowania wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia, z konsorcjum firm Biuro Projektów Budownictwa Morskiego „Projmors” z Gdańska (lider) i Eko-Konsult Sp. z o.o. z Gdańska, na kwotę brutto 9.771.995,21 zł.

Rzeczniczka UMS przypomina, że trwa również procedura odbiorowa analizy nawigacyjnej, wykonanej przez BPBM „Projmors”, a 26 kwietnia urząd wszczął postępowanie przetargowe na wywiad ferromagnetyczny - ogłoszenie na wspólnej platformie zamówień publicznych ukaże się w najbliższy poniedziałek.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka zapewnia, że „chcemy, aby w Świnoujściu był realizowany port, do którego mogą zawijać największe kontenerowce. Uważam, że jest to inwestycja ważna nie tylko dla gospodarki morskiej, ale dla całej polskiej gospodarki. Jest wielką szansą na rozwój. Wojewoda zachodniopomorski wydał decyzję lokalizacyjną, zatwierdził miejsce realizacji tej inwestycji. Przed nami jeszcze wiele działań, ale idziemy w dobrą stronę.”

Rzecznik Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Monika Woźniak-Lewandowska tłumaczy, że bieżący rok jak i przyszły 2025 upłyną na pracach przygotowawczych, projektowych oraz pracach związanych z uzyskaniem niezbędnych zgód i pozwoleń. – Zgodnie z harmonogramem, planowana data uzyskania dokumentacji technicznej wraz z decyzją pozwolenie na budowę to koniec 2025 roku. W latach 2026 i 2027 prowadzone będą prace związane z refulacją, dociążeniem terenu, pogłębianiem basenu portowego, obrotnicy i kanału wejściowego. Równolegle planowana jest budowa infrastruktury dostępowej, falochronu oraz podłączenie mediów. Te prace powinny się zakończyć w 2028 roku. W końcowej fazie tego okresu zostanie przygotowana suprastruktura terminalu, w tym dostawa, podłączenie i montaż wyposażenia przeładunkowego. Przewidywany termin zakończenia inwestycji to koniec 2028 roku – wyjaśnia Woźniak-Lewandowska.

Czytaj więcej

Koleje dla CPK na 350 km/h

Terminal i koleje

Tymczasem Studenckie Koło Naukowe Transportu, Spedycji i Logistyki SGH prowadzone przez prof. Pawła Lesiaka zorganizowało 24 kwietnia debatę ekspercką „Terminal Kontenerowy w Świnoujściu – Pro versus Contra”. Długoletni minister i wiceminister w resorcie gospodarki morskiej, transportu i infrastruktury Marek Gróbarczyk przypomina, że po wybudowaniu Baltic Hub (początek funkcjonowania w 2014 roku) Polska uzyskała bezpośrednie zawinięcia kontenerowców z Azji. – Po raz pierwszy w Polsce pojawił się tranzyt, w większości przypadków do Rosji. BH przejął rolę portu macierzystego dla dowozowych linii w rejonie Bałtyku. Gdyńskie terminale BCT i GCT przeładowują łącznie milion TEU, z BH to 4 mln TEU, a rozbudowa BH umożliwi przeładunek 5 mln TEU – podlicza Gróbarczyk. 

Baltic Hub okazał się dużym sukcesem finansowym, który umożliwił inwestorom uzyskanie zwrotu z kapitału znacznie przed czasem. Podobnie może być z terminalem w Świnoujściu. – Świnoujście wypełni lukę na polskim wybrzeżu – uważa minister. 

Były prezes zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś zapewnia, że pomysł budowy terminal kontenerowego w Porcie Zewnętrznym został potwierdzony przez realia rynkowe, ponieważ port znalazł inwestora. – Budowa terminalu potrwa 5 lat i dojście do 800 tys. TEU też potrwa kilka lat, więc mamy dość czasu, aby zbudować połączenie portu z kolejami – zauważa Urbaś. 

Te ostatnie są niezbędne, bo jak zauważył wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego Marcin Trela, 30 proc. masy ładunków portowych trafia w Polsce na kolej. – Kolej ma potencjał, ale to co mamy w Świnoujściu jest za małe do obsługi terminalu. Zapewnia on armatorom 11 godzin oszczędności przy wejściu do Świnoujścia w porównaniu do Gdańska. W przewozach do Czech to blisko doba oszczędności. Na kolejową infrastrukturę musimy w Świnoujściu wydać 1,5 mld zł, inaczej nowe drogi ekspresowe szybko zostaną zniszczone – podkreśla Trela.

Czytaj więcej

Rośnie popyt na przesyłki lotnicze, a wraz z nim ceny i opóźnienia

Jest też ryzyko niepowodzenia

Dyrektor przedstawicielstwa Port of Hamburg w Polsce Maciej Brzozowski jest zdania (w prywatnej opinii), że otwarcie Świnoujścia nie zwiększy znacząco przeładunków kontenerów w Polsce i doprowadzi do kanibalizacji w funkcjonowaniu portów. Przykładem nieudanej inwestycji jest terminal w Wilhelmshaven, który od 12 lat nie może przebić się przez próg 600 tys. TEU. W Amsterdamie padł terminal kontenerowy, ponieważ nie był w stanie konkurować z pobliskim Rotterdamem. – Mamy dziewięciu dużych armatorów, a dwóch zapowiedziało, że nie będzie wpływać na Bałtyk. Jak będzie wyglądała częstotliwość zawinięć? – zastanawia się Brzozowski. Dodaje, że zapowiadane wpływy z ceł i VAT mogą okazać się mniejsze od spodziewanych, ponieważ nawet jeśli pojawią się dodatkowe ładunki, to będą one pochodziły najprawdopodobniej od zagranicznych klientów, a ci odprawią towary w swoich krajach. 

Urbaś nie obawia się spadku ilości masy ładunkowej, podobnie jak operator. – Ładunki są po stronie wschodnich Niemiec, co mamy obliczone – zapewnia Urbaś. Podkreśla, że MON także pilotuje ten projekt, a operator musiał zgodzić się do natychmiastowego przystosowania portu do przeładunku ładunków militarnych. Wśród polskich portów Świnoujście leży najbliżej Cieśnin Duńskich.

Trwają prace przy budowie Portu Zewnętrznego w Świnoujściu. Urząd Morski w Szczecinie zaplanował na pierwsze dni maja podpisanie umowy z wybranym wykonawcą opinii geotechnicznej dla falochronu, firmą N-GEO Michał Niedziółka ze Szczecina, na kwotę brutto 1.225.080,00 zł. 

Zlecenie obejmuje wykonanie badań terenowych na morzu (wiercenia i sondaż) oraz wykonanie badań laboratoryjnych wody. – Dokumentacja ta będzie służyć na etapie postępowania przetargowego dot. budowy falochronu, przyszłym wykonawcom robót do oszacowania kosztów budowy falochronu, która planowana jest do realizacji w formule „Zaprojektuj i zbuduj”. Przyszły wykonawca robót budowlanych/prac czerpalnych będzie zobowiązany do wykonania pełnej dokumentacji geologiczno-inżynierskiej, aby uzyskać stosowne zgody i pozwolenia na budowę obiektów. Termin wykonania opinii geotechnicznej – 130 dni od dnia podpisania umowy – zaznacza rzeczniczka Urzędu Morskiego w Szczecinie Ewa Wieczorek.

Pozostało 88% artykułu
Morski
Indie wchodzą na północny szlak
Morski
Strajk dokerów w USA przełożony do stycznia
Morski
Rząd USA ostrzega armatorów, aby nie podnosili cen
Morski
Europa nie jest gotowa na strajk dokerów w USA
Morski
Strajki w Hamburgu opóźniły dostawy kontenerów