Zbiornikowce dla floty cieni nadal w cenie

Geopolityka sprawiła, że ceny zbiornikowców trzymają się mocno. Nabywcy obawiają się kupować statki wybudowane w Chinach z uwagi na amerykańskie ograniczenia.

Publikacja: 07.05.2025 20:08

Zbiornikowce dla floty cieni nadal w cenie

Foto: Wikipedia

OPEC+ zaskoczył rynki ropy naftowej w kwietniu, zgadzając się na większy niż oczekiwano wzrost produkcji w maju, pomimo niskich cen i spowolnienia popytu. Kartel może do listopada rzucić na rynek nawet dodatkowe 2,2 mln baryłek dziennie. 

Na początku grudnia 2024 roku Stany Zjednoczone nałożyły sankcje na 35 podmiotów i statków zaangażowanych w transport irańskiej ropy naftowej na rynki międzynarodowe w ramach utrudniania irańskiego handlu ropą naftową. – Popyt na największe zbiornikowce pozostał stabilny, co w dużej mierze wynika z zakłóceń geopolitycznych, w tym napięć na Bliskim Wschodzie i ciągłych sankcji na eksport rosyjskiej ropy naftowej, a także niedawnych wzrostów produkcji z OPEC i wszystkie te czynniki zmieniły wzorce handlowe i sprzyjały większym zbiornikowcom – ocenia specjalistka Veson Nautical Rebecca Galanopoulos. 

Czytaj więcej

PE przyjmie ułatwienia w rozliczaniu CO2 dla koncernów samochodowych

Popyt utrzymuje się

Baltic Dirty Tanker Index (BDTI), pokazujący koszt transportu ropy naftowej na siedemnastu światowych trasach, wyniósł 1107 pkt i był o 1,34 proc. mniejszy niż rok temu, przy dużym i rosnącym popycie na przewozy. Wskaźnik jest jednak ponad dwa razy mniejszy od notowanego 20 listopada 2022 roku. Wówczas niezidentyfikowani nabywcy kupowali tankowce używane do szmuglowania rosyjskiej ropy, na którą embargo weszło z początkiem grudnia 2022 roku. 

Galanopoulos dodaje, że stawki najmu dla bardzo dużych zbiornikowców (VLCC) wzrosły o ok. 5 proc. rok do roku do 47 tys. dol./dzień. Natomiast wartości VLCC spadają rok do roku, a wartości statków 5-letnich o pojemności 320 000 spadły o ok. 4,1 proc. z 113,88 mln dol. do 109,21 mln dol. – Jednak od stycznia 2024 roku wartości statków 5-letnich VLCC o pojemności 320 tys. DWT pozostały stabilne, nie spadając poniżej 107 mln dol. Ostatni raz wartości te były na takim poziomie w listopadzie 2008 roku, co stanowi istotny historyczny punkt odniesienia i sugeruje, że pomimo presji spadkowej wartości aktywów mogły wyhamować – podkreśla Galanopoulos. 

Mniej kupujących

Przyznaje, że chociaż wartości pozostały wysokie, wielkość sprzedaży spadła znacznie w porównaniu z tym samym okresem w zeszłym roku, zmniejszając się o ok. 67 proc. rok do roku. – W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku 58 sprzedanych jednostek zmieniło właściciela, podczas gdy w tym samym okresie w tym roku odnotowano tylko 19 sprzedaży. Dane sugerują, że jest mniej chińskich statków, które są przedmiotem transakcji ze względu na obawy dotyczące nowych taryf USA. To znaczne zmniejszenie płynności rynku wskazuje na rosnącą ostrożność wśród kupujących, którzy mogą ponownie oceniać ekspozycję aktywów pośród zmieniającej się dynamiki rynku lub może odzwierciedlać niedobór atrakcyjnych ofert na rynku – tłumaczy przedstawicielka Veson Nautical.  

Czytaj więcej

Ciężarówki na miarę jadą z Niepołomic do Australii

Zaznacza, że rynek VLCC pozostaje w stosunkowo stabilny pod względem wartości aktywów i zysków, szczególnie w porównaniu z innymi sektorami tankowców. – Jednak gwałtowny spadek liczby transakcji sugeruje, że uczestnicy podchodzą do sektora z większą ostrożnością. W przyszłości, ciągłe zmiany geopolityczne i potencjalne dalsze wstrząsy regulacyjne lub gospodarcze będą kluczowymi czynnikami wpływającymi na wycenę wartości VLCC – uważa Galanopoulos.

Do znaczących sprzedaży należy VLCC Eurohope (306 500 DWT, październik 2007, Daewoo) sprzedany nieznanym chińskim nabywcom za 46,25 mln dol. Również VLCC Layla (317 800 DWT, sierpień 2007, Hyundai Samho HI) został sprzedany w tym tygodniu chińskim nabywcom za 46,5 mln dol., co wskazuje na wysoką cenę dla tego sektora.

OPEC+ zaskoczył rynki ropy naftowej w kwietniu, zgadzając się na większy niż oczekiwano wzrost produkcji w maju, pomimo niskich cen i spowolnienia popytu. Kartel może do listopada rzucić na rynek nawet dodatkowe 2,2 mln baryłek dziennie. 

Na początku grudnia 2024 roku Stany Zjednoczone nałożyły sankcje na 35 podmiotów i statków zaangażowanych w transport irańskiej ropy naftowej na rynki międzynarodowe w ramach utrudniania irańskiego handlu ropą naftową. – Popyt na największe zbiornikowce pozostał stabilny, co w dużej mierze wynika z zakłóceń geopolitycznych, w tym napięć na Bliskim Wschodzie i ciągłych sankcji na eksport rosyjskiej ropy naftowej, a także niedawnych wzrostów produkcji z OPEC i wszystkie te czynniki zmieniły wzorce handlowe i sprzyjały większym zbiornikowcom – ocenia specjalistka Veson Nautical Rebecca Galanopoulos. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Subskrybuj
gazeta
Morski
Czy Gdańsk skorzysta na wojnie celnej?
Morski
Słona cena za alternatywne paliwa statków
Morski
Wojna celna zagroziła logistyce odzieży
Morski
Ceny najmu statków zmaleją
Morski
Siedem wież w Gdańsku już pracuje
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku