Konieczna ocena skutków Pakietu Mobilności

Jest jeszcze mała szansa na usunięcie z Pakietu Mobilności najbardziej restrykcyjnych zapisów.

Publikacja: 18.02.2020 17:38

Konieczna ocena skutków Pakietu Mobilności

Foto: logistyka.rp.pl

Ministrowie transportu Polski, Bułgarii, Litwy, Łotwy, Rumunii, Węgier, Cypru, Estonii i Malty spotkali się 18 lutego z komisarz ds. transportu Komisji Europejskiej Adiną Vălean oraz wiceprzewodniczącym KE odpowiedzialnym za unijną strategię klimatyczną (Europejski Zielony Ład) Fransem Timmermansem.

Protekcjonizm ważniejszy niż ochrona środowiska

Podczas spotkania z Komisarz ds. Transportu, Adiną Vălean, minister Adamczyk zaapelował, by Komisja rozszerzyła ocenę proponowanych przepisów o elementy, które nie były wcześniej uwzględniane. Poza zgodnością ich z Europejskim Zielonym Ładem, także szerzej – ich zgodności z ideą wzmacniania wewnętrznego rynku i znoszenia na nim barier oraz wspierania rozwoju transportu.

Na spotkaniu z wiceprzewodniczącym wykonawczym KE do spraw Europejskiego Zielonego Ładu, Fransem Timmermansem, minister Adamczyk zwrócił uwagę, że powinna zostać zachowana spójność legislacji unijnej. Proponowane obecnie zapisy Pakietu Mobilności I prowadzą nie tylko do sztucznych ograniczeń w funkcjonowaniu wewnętrznego rynku UE, ale również będą utrudniały ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko.

Czytaj więcej w: Europosłowie-hipokryci „zazielenią” Niemcy

Chodzi o kwestie okresu karencji w kabotażu i ograniczeń przewozów wielokrotnego załadunku i rozładunku (tzw. operacje multi-drop), które mogą skutkować tym, że przewoźnicy będą unikać dopełniania przestrzeni ładunkowej. Rozwiązania takie przyczynią się bowiem do dodatkowych emisji CO2.

– Z żalem odnotowuję, że kwestia ochrony krajowych rynków i usankcjonowanie działań protekcjonistycznych podjętych przez niektóre państw członkowskie UE w odniesieniu do sektora drogowego transportu międzynarodowego wzięła górę nad ochroną środowiska i klimatu, a przede wszystkim nad dążeniem do poprawy warunków pracy kierowców. Przygotowujemy się także na okoliczność negatywnych rozstrzygnięć – złożenia skargi do Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) na zapisy Pakietu Mobilności I.  – stwierdził minister Adamczyk.

Czytaj więcej w: http://Posłowie za Pakietem Mobilności

Wraz z Polską przeciw Pakietowi Mobilności opowiada się tylko 9 krajów. Jest to zbyt mało aby stworzyć mniejszość blokującą. Wśród nieobecnych należy wymienić Czechy, Hiszpanię i Słowację. Stowarzyszenia przewoźników z tych krajów początkowo miały stanowisko podobne do polskiego.

Jest miejsce na kompromis

Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że strona polska wraz z państwami mającymi podobne stanowisko konsekwentnie opowiada się za zrównoważonym kompromisem, który z jednej strony pozwoli tworzyć lepsze warunki pracy kierowców, a z drugiej strony będzie odpowiadał na potrzeby sektora oraz zapewniał realizację celów innych polityk unijnych, w tym polityki klimatycznej.

Proces decyzyjny nadal trwa, przed nami kolejne głosowanie w Parlamencie Europejskim i kolejna szansa na wprowadzenie poprawek – podkreśla prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek.

Czytaj więcej w: Koniec eldorado polskich transportowców

Dodaje, że uzgodniona w Trilogu propozycja obowiązkowego powrotu samochodu do bazy co 8 tygodni jest w sprzeczności z zaproponowanym przez nowy skład Komisji Europejskiej „Zielonym Ładem”, który ma ograniczyć emisję gazów cieplarnianych.

Także Związek Pracodawców Transport Logistyka Polska krytykuje przepisy Pakietu Mobilności I. – Analizując nowe lub zmienione rozwiązania czujemy, że w radykalny sposób ograniczą one unijnym przewoźnikom dostęp do poszczególnych segmentów rynku przewozów drogowych, obniżą ich konkurencyjność w przewozach pomiędzy Unią Europejską a państwami trzecimi oraz stworzą bardzo poważne bariery dla wymiany towarowej wewnątrz Unii – ocenia prezes TLP Maciej Wroński.

Komisja Europejska chce przeprowadzić ocenę skutków regulacji zawierających konieczność powrotu oraz nowych przepisów utrudniających kabotaż i przewozy między krajami trzecimi (cross-trade). – Dobrze, że dokona jej zanim przepisy zaakceptuje sesja plenarna Parlamentu Europejskiego. Dzięki temu jest szansa na poprawę wadliwych zapisów zanim wejdą w życie. Przewoźnicy nie uchylają się konieczności ochrony środowiska, przypomnę że tylko polskie firmy w ostatnich trzech latach wydały blisko 40 mld zł na nowy, ekologiczny tabor – zaznacza prezes ZMPD.

Ministrowie transportu Polski, Bułgarii, Litwy, Łotwy, Rumunii, Węgier, Cypru, Estonii i Malty spotkali się 18 lutego z komisarz ds. transportu Komisji Europejskiej Adiną Vălean oraz wiceprzewodniczącym KE odpowiedzialnym za unijną strategię klimatyczną (Europejski Zielony Ład) Fransem Timmermansem.

Protekcjonizm ważniejszy niż ochrona środowiska

Pozostało 93% artykułu
Legislacja
Tachografy powstrzymają nielegalną konkurencję?
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów