Organizacja logistyki i jej koszty stanowią zaporę dla małych sklepów internetowych. Tę przeszkodę może pomóc ominąć fulfillment, czyli skorzystanie z usług wyspecjalizowanych firm logistycznych.
PwC szacuje, że do 2026 roku średnioroczny wzrost polskiego sektora e-commerce wyniesie 12 proc., a jego wartość brutto osiągnie 162 mld zł. W 2020 r. transakcje w sieci osiągnęły 14 proc. udziału całego handlu detalicznego w kraju.
Zagraniczni klienci
W porównaniu z rynkami europejskimi Polska ma wciąż jednak duży potencjał i niewiele polskich firm sprzedaje w formule cross border. Według ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego, Polska jest na piątym od końca miejscu w Europie, jeśli idzie o sprzedaż e-commerce poza granice kraju.
Tylko 7 proc. europejskich e-sklepów oferuje sprzedaż transgraniczną, podczas gdy w USA jest to 14 proc. Ines Goldewska z Global4Net powołując się na badanie Global Unified Commerce Forecast wskazuje, że w przyszłym roku światowy handel internetowy poprzez granice będzie stanowił 17,3 proc. wszystkich transakcji online. – Badania The State of Logistics Outsourcing pokazują, że aż 20 proc. przedsiębiorców zleca obsługę zamówień i procesów magazynowania zewnętrznemu partnerowi, czyli korzysta z fulfillmentu – wskazuje dyrektor zarządzający Omnipack Karol Milewski.
W badaniu „Cyfrowy eksport – szanse i perspektywy dla polskich przedsiębiorstw” przeprowadzonym w 28 krajach UE na zlecenie MPiT 44 proc. badanych wskazało na konkretne przeszkody ekspansji zagranicznej.