Klienci nie chcą powietrza w przesyłkach

Logistycy obsługujący e-handel inwestują w opakowania skrojone na miarę, obniżając koszty transportu.

Publikacja: 17.07.2023 08:58

Klienci nie chcą powietrza w przesyłkach

Foto: FM Logistics

Zdaniem 40 proc. badanych Polaków paczka, w której otrzymali zakupione online artykuły, była zbyt duża w stosunku do zawartości – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie DS Smith. Niedopasowane opakowania powodują, że wraz z zakupami do klientów transportowane jest 40 mln m3 powietrza. W ten sposób marnuje się 90 tys. ton tektury i 333 mln m2 taśmy klejącej. 

Oszczędności dla logistyki

– Większe opakowania to mniej przewiezionych jednorazowo paczek i większa potrzeba dodatkowych transportów – podkreśla członek zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Opakowań i Produktów w Opakowaniach Eko-Pak Magdalena Dziczek. 

Czytaj więcej

Cargounit zdobył finansowanie na kolejne lokomotywy

Konsumenci jak i branża e-commerce dążą do zmniejszenia kosztów oraz optymalizacji sposobu pakowania przesyłek. Zmieniające się oczekiwania coraz częściej dotyczą także operatorów logistycznych, którym producenci zlecają obsługę sektora e-commerce. – Klienci liczą, że będziemy pakować ich towar w idealnie skrojone na wymiar pudełka. Aby sprostać tym oczekiwaniom, zainwestowaliśmy w różnego rodzaju rozwiązania automatyczne, które przycinają tekturę i modelują potrzebny kształt i rozmiar pudełka, nawet w przypadku niestandardowych potrzeb. Z kolei inna maszyna przycina gotowe kartony na wysokość zawartości – opisuje szef sprzedaży w FM Logistic Central Europe Szymon Mikołajczak. Oba te rozwiązania sprawiają, że gotowe przesyłki są doskonale dopasowane do tego co się w nich znajduje. 

Zastosowane na etapie pakowania rozwiązania automatyczne pomogły poprawić współczynnik wypełnienia pojazdu o 30 proc. – Przygotowując paczki dla klientów dbamy o to, aby nie wozić powietrza. Pozwala nam to finalnie zmieścić więcej paczek na palecie, a później w naczepie ciężarówki, a to natomiast oznacza mniejszą liczbę transportów i generuje korzyści zarówno finansowe, jak i ekologiczne – podkreśla szefowa transportu międzynarodowego w FM Logistic Central Europe Katarzyna Sidor. 

Liczą się czasem nawet niewielkie zmiany w budowie opakowania. – W niektórych przypadkach, gdyby przedsiębiorca zmniejszył opakowanie o 1 mm, to mógłby na palecie usadowić np. o 20 proc. więcej produktów, czyli tak naprawdę zaoszczędziłby na mniejszych opakowaniach – podkreśla dyrektor Instytutu ESG Damian Kuraś. 

Czytaj więcej

Parkingów dla ciężarówek nie ma i nie będzie…

Air commerce

Konsumenci oczekują ekologicznego podejście do pakowania przesyłek. – Aby optymalnie dopasować opakowanie do każdego produktu, nasi klienci mogą wybierać m.in. spośród ponad 550 formatów kartonów o różnych kształtach, rozmiarach i wytrzymałości. Do mniejszych wysyłek proponujemy natomiast innowacyjne na rynku w 100 proc. papierowe koperty ochronne i amortyzujące, które są ekologiczną alternatywą dla kopert z folią bąbelkową – wylicza Jarosław Kamiński prezes Raja Polska, europejskiego dystrybutora opakowań. 

W ankietach 40 proc. e-konsumentów przyznało, że otrzymało paczkę zbyt dużą w stosunku do wysyłanego produktu. W kwestii opakowań irytuje ich także to, że mają trudności z otwarciem paczki (48 proc.) i że do opakowania zostało zużyte zbyt dużo plastikowej taśmy klejącej (43 proc.). – Blisko 30 proc. klientów e-commerce, otrzymując przesyłkę, w której było zbyt dużo pustej przestrzeni wokół zapakowanego produktu, odczuwa negatywne emocje w stosunku do marki, której produkt zakupili. Kolejnych 18 proc. badanych deklaruje, że może nie zdecydować się na ponowne zakupy u takiego sprzedawcy – podkreśla dyrektor zarządzający zakładami przetwórczymi w DS Smith Polska, firmie produkującej opakowania Grzegorz Bielnik. – W jednym z ostatnio realizowanych projektów drobne zmiany w konstrukcji opakowania pozwoliły uzyskać aż 30 proc. oszczędności kosztowych przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2 o 10 proc. – opisuje Bielnik. 

Czterem osobom na 10 zależy też na dopasowaniu przesyłki do kształtu zamawianego przedmiotu. – Badania mówią o tym, że już prawie połowa Polaków chciałaby, żeby opakowania, które do nich trafiają, pochodziły z recyklingu – wskazuje Kuraś.

Mniej odpadów

W 2020 roku Polacy wytwarzali średnio 342 kg odpadów komunalnych na osobę. Za osiem lat ma to być ok. 370 kg. Już dziś roczne zużycie opakowań to 160 kg na mieszkańca. Do recyklingu trafia mniej niż jedna trzecia wszystkich odpadów. Jak podkreślają eksperci, możliwość recyklingu powinna być priorytetem już na etapie projektowania opakowań. – Unia Europejska stawia przed nami bardzo ambitne cele w zakresie zbiórki i recyklingu opakowań. Mamy dyrektywę Single Use Plastic, gdzie mowa o konieczności zbierania z rynku 77 proc., a później 90 proc. wszystkich butelek po napojach z tworzyw sztucznych. Mamy również dyrektywę opakowaniową, w której mowa o konieczności poddawania recyklingowi 60–70 proc. i więcej wszystkich opakowań wprowadzonych na rynek. To wszystko dzieje się już teraz, nadchodzące cele musimy osiągnąć do 2025 roku – wskazuje wiceprezes firmy Tomra ds. public affairs na Europę Północno-Wschodnią Anna Sapota. 

Czytaj więcej

Tachografowa gorączka wśród importerów ciężarówek

Rozszerzona odpowiedzialność producentów (ROP) to zasada, zgodnie z którą przedsiębiorstwa wprowadzające opakowania na rynek będą musiały partycypować w kosztach ich selektywnej zbiórki, segregacji i przygotowania do recyklingu. Wprowadzenie ROP postulują samorządy, które liczą, że część pieniędzy z tego systemu wesprze gminne systemy gospodarki odpadami i odciąży ich budżety.

Zdaniem Magdaleny Dziczek przyszłością są także opakowania zwrotne, które klienci będą oddawać z powrotem do sieci sprzedaży lub producenta. Z badań przeprowadzonych w 2019 roku dla Stowarzyszenia Zero Waste wynika, że prawie 90 proc. Polaków opowiada się za wprowadzeniem systemu kaucyjnego na opakowania. Takie rozwiązanie w tej chwili z powodzeniem funkcjonuje już w 10 krajach UE.

Produkty i Usługi
Nowy Jork stawia na… automaty paczkowe
Produkty i Usługi
W tym roku ruszą kurierskie przesyłki do Anglii
Produkty i Usługi
Logistyka e-commerce rośnie trzy razy szybciej niż rynek kontraktowy
Produkty i Usługi
Poczta Polska powalczy o drobnicowe przesyłki
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Produkty i Usługi
Internetowe sklepy podbijają nowe rynki, ale rosną zwroty