Pilotaż ruszy w pierwszej połowie 2025 roku, posłuży sprawdzeniu dostaw ostatniej mili z wykorzystaniem mikrohubu i rowerów cargo. – Projekt GRETA realizowany jest w ramach programu Interreg Central Europe, w międzynarodowym konsorcjum, którego polskimi parterami są Łukasiewicz – PIT oraz Miasto Poznań. Zostaliśmy zaproszeni do współpracy w projekcie i realizacji polskiego pilotażu przez koordynatora projektu, instytut ITL z Włoch (Institute for Transport and Logistics Foundation) – wyjaśnia Marta Cudziło, p.o. dyrektora Centrum Logistyki i Nowoczesnych Technologii, Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny.
Weryfikacja pomysłu
Dodaje, że mikrohub dla Poznania projektowany jest w ramach projektu Greta. Po określeniu wymagań i parametrów tego urządzenia, wybrany zostanie dostawca. – Celem projektu Greta jest zniwelowanie ruchu samochodów w mieście, a tym samym ograniczenie emisji spalin, przy jednoczesnym zapewnieniu efektywności realizacji dostaw w kanale e-commerce. Efektywność ta zostanie zbadana zarówno w aspekcie ekonomicznym (koszty), społecznym (wpływ na ruch i hałas w mieście), jak i środowiskowym (emisyjność) – wymienia Cudziło.
Czytaj więcej
Przewoźnicy liczą, że w przyszłym roku będą kupować ciężarówki po cenach znacznie niższych od obecnych.
Mikrohub obejmie zasięgiem rejon nazwany Funkcjonalny Obszara Miejski (FUA – Functional Urban Areas). FUA w projekcie GRETA to oprócz Poznania również Reggio Emilia oraz Maribor.
Projekt trwa 36 miesięcy, został uruchomiony w kwietniu 2023 i zakończy się w maju 2026 roku. Pilotażowe wdrożenia mają za zadanie zweryfikować efektywność dostaw realizowanych z wykorzystaniem hubów przeładunkowych oraz rowerów towarowych. – Partnerem polskiego pilotażu jest firma GLS. Cel pilotażu pokrywa się z celem biznesowym, zarówno tego operatora KEP, jak również innych, związanym z rozwojem dostaw rowerowych w centrach miast. Projekt ma realne szanse na wdrożenie zarówno we wskazanych rejonach Poznania, jak również innych miastach Polski. Pilotaż pozwoli odpowiednio sparametryzować rozwiązanie i zapewnić jego praktyczną użyteczność i skalowalność – tłumaczy przedstawicielka PIT.