W Polsce jest ponad 14 mln gospodarstw domowych i choć w ostatniej dekadzie ich liczba zmniejszyła się o milion, problemem pozostają dostawy dużych, nietypowych rozmiarów przesyłek. Duża liczba odbiorców jest niewygodna dla operatorów logistyki ciężkiej, którzy specjalizują się w dostawach paletowych.
Dla kurierów niewygodne
Z kolei firmy kurierskie obsługujące w całej Polsce klientów indywidualnych przyznają, że to ciekawa nisza, jednak odrzucają tego typu ładunki, ponieważ nie mieszczą się na sorterach, w automatach paczkowych i punktach nadań. – Grupa InPost specjalizuje się w przesyłkach standardowych, gdyż zdecydowana ich większość trafia do maszyn Paczkomat, których skrytki mają ściśle określone wymiary. Wiele firm próbowało specjalizować się w obsłudze przesyłek gabarytowych, ale osiągnęły na tym obszarze umiarkowane sukcesy. InPost konsekwentnie realizuje swoją strategię biznesową koncentrując się na logistyce przesyłek standardowej wielkości przy oferowaniu najwyższej jakości i za optymalną cenę – podkreśla rzecznik InPost Wojciech Kądziołka.
Czytaj więcej
Polscy przedsiębiorcy domagają się nowych zasada wynagradzania kierowców, wprowadzone dwa lata temu są zbyt kosztowne.
Do niedawana Poczta Polska przyjmowała większe przesyłki, ale one spowalniały cały proces doręczenia i ten operator także broni się przed nietypowymi zleceniami. – Kurierzy skupiają się na ograniczaniu kosztów operacyjnych, czyli eliminowaniu szeroko pojętych „gabarytów” aby przyspieszyć sort i podnieść utylizacje sieci. Często robią to poprzez konstruowanie wysokich cen za gabaryty, co powoduje, że klient sam zaczyna szukać innego przewoźnika. Na rynku jest dużo przesyłek gabarytowych i są firmy, które wręcz specjalizują się w tego typu ładunkach/usługach, ale w zupełnie innych standardach czasowych (wolniej). Usługi takie „wzbogaca się” o dodatkowe usługi montażu/demontażu, złomowania itp. – wymienia wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral.
Sama dostawa gabarytów jest droższa i nawet przy cenie 200-300 zł za dostawę firmy z branży KEP nie są gotowe do wejścia w tę niszę. Rękawice podjęły firmy logistyki ciężkiej. Suus wykupiła pod koniec 2022 roku spółkę Express specjalizującą się w dostawach AGD.