21 stycznia br. nastąpiło oficjalne otwarcie nowego izraelskiego lotniska Ilan i Asaf Ramon International Airport. Jednak dopiero od 19 marca rozpoczęło ono działalność operacyjną przyjmując pierwsze loty w ruchu krajowym. 2 kwietnia br. lotnisko zostało otwarte dla ruchu międzynarodowego. Już 4 kwietnia wylądował tu pierwszy samolot z Polski. Była to maszyna tanich linii lotniczych Ryanair, która przyleciała z Poznania. Zadaniem otwartego na początku roku nowego lotniska w pobliżu Ejlatu jest zapewnienie dogodnej krajowej i międzynarodowej komunikacji dla południowej części Izraela i wybrzeży Morza Czerwonego.

""

fot. Ministerstwo Turystyki Izraela (IMOT)

logistyka.rp.pl

Brama do Ejlatu

Ramon International Airport to pierwszy izraelski cywilny port lotniczy, wybudowany w tym kraju od czasu jego powstania w 1948 roku. Położony jest on w południowej części Izraela, w Dolinie Timna na południu Pustyni Negew. Usytuowany jest zaledwie 18 km od miasta Ejlat, najważniejszego ośrodka turystycznego w północnej części Morza Czerwonego.

""

fot. Wikipedia

logistyka.rp.pl

Inwestycja ta jest postrzegana jako kluczowa dla rozwoju turystyki w tej części Izraela. Obecnie Ejlat odwiedza rocznie ok. 1,4 mln Izraelczyków oraz ok. 350 tys. zagranicznych turystów, głównie z Europy i Rosji. Sezon zimowy 2018/2019 był rekordowy jeśli chodzi o przyloty do Ejlatu. Kierunek ten obsługiwało 15 międzynarodowych przewoźników lotniczych łącząc izraelski kurort nad Morzem Czerwonym z 28 miastami w 18 państwach Europy. Od kwietnia br. lotnisko Ramon miało 62 połączenia tygodniowo w ruchu międzynarodowym z europejskimi miastami. Niedawno było ich zaledwie kilka. Tak duże zwiększenie ilości lotów było możliwe dzięki dotacjom Ministerstwa Turystyki Izraela w wysokości 60 euro do każdego pasażera przy bezpośrednich lotach z nowych lotnisk o potencjale turystycznym.

Jedno zamiast dwóch

Nowe lotnisko zastąpiło dwa porty lotnicze, na których lądowali podróżni przylatujący do Ejlatu. Chodzi tu o odległy o 60 km od kurortu Ovda Airport obsługujący zimowe loty czarterowe oraz tanie loty z Europy i Rosji, a także znajdujący się w centrum miasta Ejlat City Airport im. J. Hozmana, przyjmujący samoloty w ruchu krajowym z Tel Awiwu i Hajfy. Oba były stare i wyeksploatowane, przez co nie spełniały już współczesnych standardów obsługi ruchu pasażerskiego. Wraz z rozpoczęciem funkcjonowania Portu Lotniczego Ramon, lotniska Ejlat City Airport oraz Ovda Airport zostały zamknięte dla ruchu pasażerskiego.

CZYTAJ TAKŻE: Rusza planowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Usunięcie lotniska z centrum Ejlatu uznano za konieczne dla dalszego rozwoju miasta. Jego likwidacja uwolni 760 000 m², co umożliwi między innymi budowę dodatkowych hoteli w pobliżu linii brzegowej. Przyczyni się to także do redukcji poziomu hałasu w mieście.Ramon będzie pełnić również rolę zapasowego portu lotniczego dla głównego izraelskiego lotniska Ben Guriona w Tel Awiwie na wypadek nieprzewidzianych sytuacji. Z lotniska Ramon korzystają tacy przewoźnicy, jak Arkia Israel Airlines,Israir (druga i trzecia co do wielkości linia lotnicza Izraela), tanie linie lotnicze Ryanair, EasyJet, Wizz Air oraz regularni przewoźnicy lotniczy: Lufthansa, Edelweiss, Finnair,SAS, Air Europa, Transavia i rosyjskie linie linie lotnicze Ural Airlines.

""

fot. Ramon Airport / mat.pras.

logistyka.rp.pl

Na miarę XXI wieku

Nowy port lotniczy posiada pas startowy o długości 3,6 km, który umożliwia lądowanie szerokokadłubowych samolotów pasażerskich dalekiego wykonujących loty transatlantyckie m.in. Boeingów 747 i Airbusów A380 oraz samolotów transportowych, obsługujących ładunki cargo. Lotnisko Ramon może pomieścić 60 samolotów, w tym 20 przy budynku dworca lotniczego, a 40 w dalszej części płyty postojowej. Tutejszy terminal posiada zdolność odprawiania 2,25 mln pasażerów rocznie. Po dalszej rozbudowie jego przepustowość ma się zwiększyć do 4,25 mln w 2030 r. Dworzec nie ma jeszcze rękawów łączących terminal z samolotami. Pasażerowie dochodzą do samolotów przez płytę lotniska lub są dowożeni autobusami. Lotnisko posiada także wieżę kontroli lotów o wysokości 50 m, magazyny cargo oraz zaplecze techniczno-serwisowe. Koszt budowy wyniósł 473,5 mln dolarów.

""

fot. Ministerstwo Turystyki Izraela (IMOT)

logistyka.rp.pl

Port został tak zaprojektowany, aby wkomponować go w naturalne otoczenie, czyli krajobrazy pustyni Negew. Autorami projektu są izraelskie pracownie Amir Mann-Ami Shinar Architects & Planners i Moshe Zur Arcchitects. Całe lotnisko zajmuje powierzchnię 5 km². Budynek terminalu ma 45 000 m kw. i przypomina wielki pustynny głaz. Geometrię bryły budynku dworca lotniczego zainspirowały formacje skalne z pobliskiego Parku Narodowego Timna. Terminal posiada szklane ściany zewnętrzne, które otwierają widok z wnętrza budynku na otaczającą go pustynię i wprowadzają naturalne światło do jego wnętrza. Nowy terminal posiada 32 stanowiska odprawy pasażerów, które zapewniają szybką obsługę podróżnych. Są tu też restauracje, salony lotniskowe, punkty zwrotu podatku VAT, sale modlitewne, a także kawiarnia na świeżym powietrzu z basenem i ogrodem. Jest teżrozbudowana część handlowa o powierzchni ponad 13 tys. m kw.

CZYTAJ TAKŻE: Fracht lotniczy w Polsce potrzebuje zaangażowania eksporterów

Położenie portu lotniczego w odległości zaledwie 18 km od miasta Ejlat sprawia, że można do niego dotrzeć autostradą w ciągu ok. 10 minut. Na tej trasie co kwadrans kursują bezpłatne autobusy. Największe hotele z Ejlatu i okolicy bezpłatnie dowożą i odbierają z lotniska swoich gości. Uruchomiono również połączenia autobusowe z lotniska do miejscowości Beer Sheva i Micpe Ramon.

Pamięci tragicznie zmarłych lotników

Nowe lotnisko oficjalnie nosi nazwę Ilan i Asaf Ramon International Airport. Pochodzi ona od imion dwóch izraelskich pilotów. Ilan Ramon, to pierwszy izraelski astronauta, który zginął w katastrofie promu kosmicznego Columbia, a Asaf Ramon to jego syn, który sześć lat później w wieku 21 lat zginął tragicznie w katastrofie myśliwca F-16. Projekt budowy portu lotniczego Ramon został zatwierdzony w 2010 r. W 2013 r. wmurowano kamień węgielny i rozpoczęto budowę nowego lotniska. Miało ono zostać oddane do użytku w 2017 r., lecz termin jego uruchomienia był wielokrotnie przekładany.