Centrum zdalnego sterowania ruchem lotniczym powstanie w Poznaniu

Pracownicy centrum przygotują oprogramowanie do koordynacji lotów, także dla CPK.

Publikacja: 16.06.2020 20:51

Centrum zdalnego sterowania ruchem lotniczym powstanie w Poznaniu

Foto: logistyka.rp.pl

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej 15 czerwca odebrała od wykonawcy Ośrodek Kontroli Ruchu Lotniczego w sąsiedztwie lotniska Poznań-Ławica. To pierwsza z inwestycji PAŻP w infrastrukturę na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Ośrodek Kontroli Ruchu Lotniczego w Poznaniu to trzypoziomowy, ekologiczny kompleks zbudowany w miejscu starej wieży radarowej. Wartość inwestycji wyniosła 91,5 mln zł. Kontrakt został zrealizowany w formule zaprojektuj i wybuduj w 25 miesięcy.

Czytaj więcej w: Za 3 lata ruszą w Polsce masowe usługi transportu dronami

W kompleksie o powierzchni niemal 10 tys. m kw. znajdują się dwie sale o powierzchni 1280 m kw. każda, dwie serwerownie i zaplecze socjalne dla zespołów kontrolerów, techników i programistów. Obiekt wyposażony jest w dwa niezależne zasilenia z sieci elektromagnetycznej i dodatkowo dwa agregaty prądotwórcze, które mogłyby zaopatrzyć w prąd średniej wielkości miasto.

– To pierwsza z inwestycji PAŻP z infrastrukturę na potrzeby CPK, to także miejsce w którym powstawać będą technologie wykorzystywane na wszystkich lotniskach – powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

PAŻP wspólnie z Politechniką Poznańską i Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym (PCSS) rozpoczął w czerwcu 2019 roku projekt NaviHub. – Laboratorium innowacji, które będzie tu miało swoją siedzibę, pozwoli także na dalszy rozwój systemu koordynacji lotów dronów PANSA UTM – wyjaśnia prezes PAŻP Janusz Janiszewski.

Czytaj więcej w: Ostatnia szansa samorządów, aby załapać się na koleje CPK

Inwestycja wpisuje się w plany budowy CPK, na terenie którego powstanie wieża konwencjonalna, ale technologia zdalna z wykorzystaniem nowego centrum sterowania w Poznaniu będzie stosowana jako rozwiązanie awaryjne.

– CPK to nie tylko nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy, to także szeroko rozumiana infrastruktura realizowana w różnych miejscach kraju. I tak jak PAŻP jest istotną częścią całego projektu CPK, tak mamy nadzieję, że rozwiązanie wypracowane w Ośrodku Kontroli Ruchu Lotniczego w Poznaniu będą służyły nie tylko CPK, ale też wszystkim portom regionalnym w Polsce – stwierdza prezes CPK Mikołaj Wild.

W ramach projektu CPK, 37 km na zachód od Warszawy, na 3 000 ha zostanie wybudowany ściśle zintegrowany z koleją i drogami Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką