Nowe lokomotywy PKP IC dla rosnących przewozów

PKP Intercity inwestuje, przygotowując się na rosnące przewozy.

Publikacja: 01.07.2020 12:08

Nowe lokomotywy PKP IC dla rosnących przewozów

Foto: logistyka.rp.pl

Narodowy przewoźnik nie zwalnia tempa modernizacji floty, choć przewozy nadal są mniejsze od ubiegłorocznych o średnio 44 proc. Sygnałem poprawy są szczytowe dni z potokami liczącymi 90 tys. pasażerów dziennie. Dwa miesiące temu, w środku pandemii, wynosiły 5 tys.

Przewoźnik odebrał ostatnie 3 elektryczne lokomotywy EU160 Griffin z podstawowego zamówienia liczącego 20 sztuk i w tym roku otrzyma 10 takich samych z zamówienia dodatkowego.

Czytaj więcej w: Rail Baltica opóźniona i droższa

Wartość kontraktu obejmującego dostawę łącznie 30 lokomotyw wyniosła 551,4 mln zł brutto. Unijne dofinansowanie przekracza 79 mln zł. W latach 2014-2020 PKP IC otrzymało z funduszy unijnych ponad 653 mln zł.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przypomina, że łączne wydatki na modernizację taboru PKP IC sięgną 7 mld zł, z czego 3 mld zł już trafiło do polskich firm. Zaaprobowany przez resort bezprecedensowy program modernizacji minął w ub.r. półmetek.

Czytaj więcej w: Koleje Mazowieckie odbierają nowe pociągi

Prezes PKP IC Marek Chraniuk chwali szybkie tempo produkcji lokomotyw. – Rzadko spotykane jest, aby otrzymać 30 lokomotyw w 30 miesięcy. Maszyniści chwalą ich bezawaryjność – dodaje Chraniuk.
Prezes Newag Zbigniew Konieczek obiecuje, że dostawa ostatnich 10 sztuk potrwa 4 miesiące. – Przekazane kilkanaście Griffinów bezawaryjnie przejechało łącznie 1 mln km – dodaje Konieczek.
Griffiny to 4-osiowe lokomotywy elektryczne osiągające prędkość do 160 km/h. Wyposażone są w system sterowania pociągami ETCS, który podnosi bezpieczeństwo podróżowania. Lokomotywy posiadają także system zdalnej diagnostyki oraz w liczniki energii elektrycznej. – Wkrótce wszystkie nasze lokomotywy otrzymają to wyposażenie – zaznacza członek zarządu PKP IC Adam Laskowski. Także lokomotywy spalinowe Pesa Gama sprawują się bezawaryjnie, mając współczynniki gotowości wyższe od kontraktowych.

Czytaj więcej w: Gorzów odzyska 2 lipca tramwaje

20 nowych lokomotyw Griffin od początku lipca br. poprowadzi pociągi:

  • TLK Kiev Express relacji Warszawa – Kijów – Warszawa na odcinku Warszawa – Dorohusk – Warszawa;
  • IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zbąszynek – Warszawa;
  • IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
  • IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
  • TLK Staszic relacji Warszawa – Kołobrzeg – Warszawa;
  • IC Noteć relacji Warszawa – Piła – Warszawa;
  • IC Czartoryski relacji Lublin – Zbąszynek – Lublin;
  • TLK Zamoyski relacji Piła – Lublin – Piła;
  • TLK Chełmianin relacji Warszawa – Chełm – Warszawa;
  • TLK Kochanowski relacji Chełm – Bydgoszcz – Chełm;
  • TLK Mierzeja relacji Lublin – Kołobrzeg – Lublin na odcinku Kołobrzeg – Bydgoszcz – Kołobrzeg (sezonowy);
  • TLK Wetlina na odcinku Poznań – Lublin – Poznań (sezonowy);
  • TLK Latarnik na odcinku Poznań – Białystok – Poznań (sezonowy);
  • TLK Warta relacji Warszawa – Poznań – Warszawa.

Narodowy przewoźnik nie zwalnia tempa modernizacji floty, choć przewozy nadal są mniejsze od ubiegłorocznych o średnio 44 proc. Sygnałem poprawy są szczytowe dni z potokami liczącymi 90 tys. pasażerów dziennie. Dwa miesiące temu, w środku pandemii, wynosiły 5 tys.

Przewoźnik odebrał ostatnie 3 elektryczne lokomotywy EU160 Griffin z podstawowego zamówienia liczącego 20 sztuk i w tym roku otrzyma 10 takich samych z zamówienia dodatkowego.

Pozostało 85% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności