W pierwszej połowie roku zarejestrowano 178 autobusów miejskich o napędzie alternatywnym: 103 ma napęd gazowy, 67 elektryczny i 8 hybrydowy. To blisko połowa z 399 autobusów o dmc powyżej 8 ton zarejestrowanych w pierwszym półroczu, wynika z danych przygotowanych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz firmę JMK.
Czytaj więcej w: Autobusy królują wśród pojazdów elektrycznych
Park autobusów elektrycznych w Polsce na koniec czerwca liczył 296 szt. Przez pierwsze sześć miesięcy bieżącego roku flota elektrobusów powiększyła się o 67 zeroemisyjnych pojazdów. W porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. oznacza to zmianę o 116% r/r.
Bez dofinansowania nie wzrośnie
Liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Do tej pory polskie miasta najczęściej korzystały z trzech narzędzi: Regionalnych Programów Operacyjnych, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Z tej ostatniej puli m.in. finansowany jest największy zakup elektrycznych autobusów w Polsce, dokonany przez Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie na 130 przegubowych e-busów. Drugi nabór POIiŚ, obejmuje zakup e-busów pod kątem konkretnych linii, objął swym zasięgiem 13 miast, w tym m.in. Kraków, który w ten sposób zakupi 50 elektrobusów klasy mega. Te dwa kontrakty to największe jednorazowe e-zamówienia w Polsce, których realizacja jest przewidziana na lata 2020-2022.
Czytaj więcej w: Elektryczne ciężarówki dla miast