Autobusy miejskie z niewielkim spadkiem rejestracji

Miejskie autobusy z napędem alternatywnym napędzają rynek, ale dopłaty do nich są niezbędne.

Publikacja: 23.07.2020 05:43

Autobusy miejskie z niewielkim spadkiem rejestracji

Foto: logistyka.rp.pl

W pierwszej połowie roku zarejestrowano 178 autobusów miejskich o napędzie alternatywnym: 103 ma napęd gazowy, 67 elektryczny i 8 hybrydowy. To blisko połowa z 399 autobusów o dmc powyżej 8 ton zarejestrowanych w pierwszym półroczu, wynika z danych przygotowanych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz firmę JMK.

Czytaj więcej w: Autobusy królują wśród pojazdów elektrycznych

Park autobusów elektrycznych w Polsce na koniec czerwca liczył 296 szt. Przez pierwsze sześć miesięcy bieżącego roku flota elektrobusów powiększyła się o 67 zeroemisyjnych pojazdów. W porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. oznacza to zmianę o 116% r/r.

Bez dofinansowania nie wzrośnie

Liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Do tej pory polskie miasta najczęściej korzystały z trzech narzędzi: Regionalnych Programów Operacyjnych, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Z tej ostatniej puli m.in. finansowany jest największy zakup elektrycznych autobusów w Polsce, dokonany przez Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie na 130 przegubowych e-busów. Drugi nabór POIiŚ, obejmuje zakup e-busów pod kątem konkretnych linii, objął swym zasięgiem 13 miast, w tym m.in. Kraków, który w ten sposób zakupi 50 elektrobusów klasy mega. Te dwa kontrakty to największe jednorazowe e-zamówienia w Polsce, których realizacja jest przewidziana na lata 2020-2022.

Czytaj więcej w: Elektryczne ciężarówki dla miast

W przyszłości większy udział w elektrycznych zakupach mają mieć programy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w tym „Gepard” dla miast i „Kangur” dla gmin na zakup autobusów szkolnych.

W sejmie ważą się losy Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, który miał wspierać zakup elektrobusów w naszym kraju m.in. poprzez zlikwidowany w tym roku projekt e-Bus. Ministerstwo Klimatu zapowiada, że w to miejsce, i to już w najbliższych miesiącach, uruchamiane zostaną kolejne programy z dopłatami do autobusów. Bez pomocy i zachęt ze strony państwa zakupy zielonych autobusów w Polsce ponownie się skurczą.

Zakupy autokarów stanęły

PZPM i JMK podają, że w maju odnotowali spadki we wszystkich kategoriach, natomiast w czerwcu autobusy miejskie wyszły na plus w porównaniu z sytuacją sprzed roku. To dobry znak. W czerwcu, w strategicznej dla rynku kategorii autobusów miejskich zanotowano 93 rejestracje, co oznacza wzrost o 11 szt. (+13,4% r/r). Łącznie autobusów miejskich zarejestrowano 330 sztuk. Najczęściej kupowany w Polsce autobus miejski w okresie styczeń-czerwiec 2020 to Solaris Urbino12. Marka ma 44 proc. rynku i wyprzedza Mercedesa.

Czytaj więcej w: Elektryczna cysterna lotniskowa dla Airbusa

Rejestracje autokarów w pierwszej połowie 2020 roku sięgnęły 54 sztuk, o 212 sztuk mniej niż przed rokiem (-79,7%).

W I połowie br. w naszym kraju zarejestrowano zaledwie 697 nowych autobusów wszystkich kategorii wagowych, z czego w styczniu – 158 szt., w lutym – 122 szt., w marcu – 117 szt., w kwietniu – 64 szt., w maju – 97 szt. i w czerwcu – 139 szt.

W pierwszej połowie roku zarejestrowano 178 autobusów miejskich o napędzie alternatywnym: 103 ma napęd gazowy, 67 elektryczny i 8 hybrydowy. To blisko połowa z 399 autobusów o dmc powyżej 8 ton zarejestrowanych w pierwszym półroczu, wynika z danych przygotowanych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz firmę JMK.

Czytaj więcej w: Autobusy królują wśród pojazdów elektrycznych

Pozostało 87% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach