Autobusy miejskie z niewielkim spadkiem rejestracji

Miejskie autobusy z napędem alternatywnym napędzają rynek, ale dopłaty do nich są niezbędne.

Publikacja: 23.07.2020 05:43

Autobusy miejskie z niewielkim spadkiem rejestracji

Foto: logistyka.rp.pl

W pierwszej połowie roku zarejestrowano 178 autobusów miejskich o napędzie alternatywnym: 103 ma napęd gazowy, 67 elektryczny i 8 hybrydowy. To blisko połowa z 399 autobusów o dmc powyżej 8 ton zarejestrowanych w pierwszym półroczu, wynika z danych przygotowanych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz firmę JMK.

Czytaj więcej w: Autobusy królują wśród pojazdów elektrycznych

Park autobusów elektrycznych w Polsce na koniec czerwca liczył 296 szt. Przez pierwsze sześć miesięcy bieżącego roku flota elektrobusów powiększyła się o 67 zeroemisyjnych pojazdów. W porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. oznacza to zmianę o 116% r/r.

Bez dofinansowania nie wzrośnie

Liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Do tej pory polskie miasta najczęściej korzystały z trzech narzędzi: Regionalnych Programów Operacyjnych, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Z tej ostatniej puli m.in. finansowany jest największy zakup elektrycznych autobusów w Polsce, dokonany przez Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie na 130 przegubowych e-busów. Drugi nabór POIiŚ, obejmuje zakup e-busów pod kątem konkretnych linii, objął swym zasięgiem 13 miast, w tym m.in. Kraków, który w ten sposób zakupi 50 elektrobusów klasy mega. Te dwa kontrakty to największe jednorazowe e-zamówienia w Polsce, których realizacja jest przewidziana na lata 2020-2022.

Czytaj więcej w: Elektryczne ciężarówki dla miast

W przyszłości większy udział w elektrycznych zakupach mają mieć programy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w tym „Gepard” dla miast i „Kangur” dla gmin na zakup autobusów szkolnych.

W sejmie ważą się losy Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, który miał wspierać zakup elektrobusów w naszym kraju m.in. poprzez zlikwidowany w tym roku projekt e-Bus. Ministerstwo Klimatu zapowiada, że w to miejsce, i to już w najbliższych miesiącach, uruchamiane zostaną kolejne programy z dopłatami do autobusów. Bez pomocy i zachęt ze strony państwa zakupy zielonych autobusów w Polsce ponownie się skurczą.

Zakupy autokarów stanęły

PZPM i JMK podają, że w maju odnotowali spadki we wszystkich kategoriach, natomiast w czerwcu autobusy miejskie wyszły na plus w porównaniu z sytuacją sprzed roku. To dobry znak. W czerwcu, w strategicznej dla rynku kategorii autobusów miejskich zanotowano 93 rejestracje, co oznacza wzrost o 11 szt. (+13,4% r/r). Łącznie autobusów miejskich zarejestrowano 330 sztuk. Najczęściej kupowany w Polsce autobus miejski w okresie styczeń-czerwiec 2020 to Solaris Urbino12. Marka ma 44 proc. rynku i wyprzedza Mercedesa.

Czytaj więcej w: Elektryczna cysterna lotniskowa dla Airbusa

Rejestracje autokarów w pierwszej połowie 2020 roku sięgnęły 54 sztuk, o 212 sztuk mniej niż przed rokiem (-79,7%).

W I połowie br. w naszym kraju zarejestrowano zaledwie 697 nowych autobusów wszystkich kategorii wagowych, z czego w styczniu – 158 szt., w lutym – 122 szt., w marcu – 117 szt., w kwietniu – 64 szt., w maju – 97 szt. i w czerwcu – 139 szt.

W pierwszej połowie roku zarejestrowano 178 autobusów miejskich o napędzie alternatywnym: 103 ma napęd gazowy, 67 elektryczny i 8 hybrydowy. To blisko połowa z 399 autobusów o dmc powyżej 8 ton zarejestrowanych w pierwszym półroczu, wynika z danych przygotowanych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz firmę JMK.

Czytaj więcej w: Autobusy królują wśród pojazdów elektrycznych

Pozostało 87% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności